Świnoujście zyska drogowe połączenie z resztą Polski. Tunel ma być gotowy za trzy lata

Tunel wydrąży chińska maszyna, a większość budżetu pochodzić będzie ze środków unijnych.

Jak najlepiej przedostać się z wyspy Wolin na wyspę Uznam, gdzie położone jest Świnoujście? Wybór jest obecnie bardzo prosty — pozostaje nam prom:

Zrzut ekranu z map Google’a.

Nie jest to jednak opcja idealna. Statek kursuje tylko co 20 minut (w nocy co 40), a na dodatek wydłuża podróż. Dzieląca wyspy rzeka, Świna, ma tylko kilkaset metrów szerokości. Już niedługo kierowcy będą mogli skorzystać z nowej opcji dostania się do Świnoujścia.

Tunel w Świnoujściu we wrześniu 2022 r.

Właśnie wydano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – w skrócie ZRID. Decyzja wojewody zachodniopomorskiego oznacza, że do prac można przystąpić natychmiastowo.

Tunel ma mieć długość 1,48 km. Będzie do niego prowadziło 2 km nowej drogi – po obu stronach rzeki. Pod jej dnem pojedziemy jezdnią o dwóch pasach ruchu.

Wizualizacja tunelu.

Większość środków z unijnej kieszeni

Umowę na inwestycję podpisano we wrześniu ubiegłego roku. Opiewa ona na 793 mln zł. Przeważająca część tej kwoty to środki unijne – aż 775,6 mln zł.

Wizualizacja tunelu.

Drążenie tunelu wykonane zostanie stumetrową maszyną zamówioną w Chinach. Ma ona być gotowa w maju przyszłego roku. Do Polski przypłynie 3 miesiące później.

Inwestycja będzie się rozpoczynała po stronie wyspy Wolin od rejonu terminala promów morskich – rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków, gdzie pojazdy wjadą na ulicę Karsiborską.

– czytamy na stronie GDDKiA.