Będą trzy pasy na autostradzie A2 z Łodzi do Warszawy. Zapadła ważna decyzja

Będzie trzeci pas ruchu na wiecznie przeciążonej ruchem autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą w obu kierunkach. Wojewoda łódzki wydał decyzję środowiskową dla odcinka pomiędzy węzłem Łódź Północ – granica województwa mazowieckiego. Docelowo rozbudowany do trzech pasów ma być cały odcinek A2 między Łodzią a Warszawą, ale to nie nastąpi szybko.

Fot. GDDKiA

„Na drodze łączącej Łódź z Warszawą dobudowany zostanie trzeci, wewnętrzny pas ruchu” – informuje łódzki oddział GDDKiA.

Bizblog.pl poleca

To efekt decyzji regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Łodzi, który wydał decyzję umożliwiającą kontynuację prac związanych z przygotowaniem rozbudowy autostrady A2 do trzech pasów w obu kierunkach na odcinku nieco ponad 46 km od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim.

Dotychczasowy przekrój dwóch pasów ruchu o szerokości 3,75 m w obu kierunkach oraz pas awaryjny zostanie zmieniony na trzy pasy o szerokości 3,5 m w każdą stroną plus pas awaryjny. Szerokość pasa rozdziału zmniejszy się z kilkunastu do pięciu metrów szerokości.

GDDKiA dodaje, że w ramach rozbudowy A2 wykonane zostaną prace, które będą wymagały zmian w organizacji ruchu. Konieczne będzie przebudowanie całego systemu melioracyjnego wraz z rozbudową wielu zbiorników retencyjnych. Wzdłuż całego odcinka wymieniona, na wyższą, zostanie siatka odgradzająca drogę.

Zamontowana zostanie także „żabianka”, jak wśród konstruktorów dróg nazywa się pas gęstej siatki przy ziemi, uniemożliwiający przedostanie się na drogę drobnych zwierząt. W wielu miejscach pojawią się także nowe ekrany akustyczne, mające zabezpieczyć otoczenie przed zwiększonym hałasem.

Pierwsze wbicie łopaty dopiero pod koniec 2023 roku

Jak zaznaczono, nie będzie konieczności rozbiórki obiektów nad autostradą, które zostały zaprojektowane z uwzględnieniem rozbudowy A2 o dodatkowy pas ruchu. Niestety to nie oznacza, że rozbudowa „a-jedynki” pójdzie szybko. Zakończenie prac przewidziane jest dopiero na przełom 2025 i 2026 roku.

Dlaczego tak późno? Najpierw GDDKiA musi zapewnić finansowanie całego przedsięwzięcia, a następnie ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie „projektuj i buduj”. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, przetarg zostanie ogłoszony jesienią. Podpisanie umowy powinno nastąpić wiosną 2022 roku, a projekt rozbudowy ma być gotowy na początku 2023 r. O ile po drodze nie nastąpią żadne komplikacje i opóźnienia, prace ruszą dopiero w listopadzie tego 2023 roku. Zakończenie wszystkich prac przewidziane jest na przełomie 2025 i 2026 roku.