Toyota przystąpiła do połykania Subaru. Na naszych oczach powstaje olbrzym: „mega Toyota”

Toyota zwiększa swoje udziały w Subaru powyżej 20 proc., co dla analityków jest sygnałem, że gigant przymierza się do przejęcia mniejszego producenta w całości, jak ponad trzy lata temu uczynił z Daihatsu. Zaledwie miesiąc temu Toyota zapowiedziała dokupienie akcji innej japońskiej marki — Suzuki. Ma też udziały w Maździe. Tak może powstać koncern określany jako „mega Toyota”.

Fot. Subaru

O planowanym zwiększeniu stanu posiadania Toyoty z obecnych 17 proc. do przeszło jednej piątej udziałów w Subaru pisze japoński dziennik gospodarczy „Nikkei„. To oznacza, że po raz pierwszy wyniki finansowe Subaru pojawią się w raportach finansowych Toyoty. W praktyce Subaru staje się więc częścią koncernu Toyota.

Bizblog.pl poleca:

Przyjmując obecną wartość giełdową Subaru wynoszącą około 22 mld dol., transakcja będzie kosztować Toyotę co najmniej 650 mln dol. Możliwe, że Subaru odpowie wykupieniem akcji Toyoty o podobnej wartości.

Wygląda na to, że docelowo Toyota planuje uczynić z Subaru należącą do niej w całości spółkę zależną, co pomoże w stworzeniu „mega Toyoty”. To pierwszy krok w tym kierunku, chodzi o budowanie skali

– mówi serwisowi Autonews Takeshi Miyao, szef firmy analitycznej Carnoram.

Toyota w zeszłym roku sprzedała na całym świecie 10,6 mln samochodów osobowych, podczas gdy Subaru około miliona, notując 5-procentowy spadek — po raz pierwszy od siedmiu lat. Sytuacja Subaru jest na razie bardzo dobra, ale firma nie nadąża za elektryczną rewolucją, jaka opanowała przemysł samochodowy.

Toyota jest mniejszościowym udziałowcem Subaru od 2005 roku, gdy zakupiła 9,5 proc. akcji Fuji Heavy Industries, jak wówczas nazywał się właściciel tej marki. Nastąpiło to zaraz po tym, gdy z inwestycji w Subaru wycofał sie amerykański General Motors.

Od tego czasu Toyota i Subaru coraz mocniej zacieśniają współpracę w opracowywaniu i produkcji samochodów. Teraz firmy mają wspólnie pracować nad nowymi technologiami, głównie pojazdów autonomicznych. Obie strony zwiększą też zakres współpracy w dziedzinie badań i rozwoju.

Toyota miesiąc temu zapowiedziała zwiększenie udziałów w innym lokalnym konkurencie — Suzuki — z 5 do niecałych 10 proc. Podobne udziały ma także w Maździe. W lutym 2016 r. Toyota zwiększyła swoje udziały do niegdyś popularnym w Polsce Daihatsu do 100 proc., co przypieczętowało wycofanie tej marki z rynków zagranicznych.