REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes
  3. Technologie

AI to nowe koło zamachowe biznesu. Największe korzyści przynosi w połączeniu z rozwojem umiejętności

Sztuczna inteligencja determinuje biznesowe zmiany, które w ciągu najbliższych trzech lat mają wygenerować nawet do 120 milionów miejsc pracy. Wyniki badania Microsoft „AI & Skills” nie pozostawiają złudzeń – kluczem do efektywnego wykorzystania technologii jest zapewnienie pracownikom odpowiednich umiejętności, zarówno tych technicznych, takich jak zaawansowana analityka danych, jak i miękkich, takich jak zarządzanie czy kreatywność. Tylko takie połączenie przyniesie największe korzyści z zastosowania AI w biznesie.

06.08.2020
8:32
Sztuczna inteligencja w ciągu 5 lat stworzy 130 mln miejsc pracy. Microsoft nie ma wątpliwości co do AI
REKLAMA

AI będzie nadal pomagać firmom w osiąganiu większej zwinności i konkurencyjności. Jednak droga do uwolnienia pełnego jej potencjału polega na wykorzystaniu technologii do naturalnego uzupełnienia ludzkiej pomysłowości – ważne więc będzie skupienie się nie tylko na wdrażaniu inteligentnych technologii, ale i na umiejętnościach, które pomogą w pełni czerpać korzyści z nowych rozwiązań – mówi Wojciech Życzyński, członek zarządu w polskim oddziale Microsoft.

REKLAMA

W ramach badania „AI & Skills” Microsoft zbadał ok. 12 tys. pracowników i liderów w większych przedsiębiorstwach na 20 rynkach na całym świecie. Koncentrowano się na analizie umiejętności pracowników potrzebnych do rozwoju wraz z upowszechnieniem sztucznej inteligencji. W tym celu wypowiedziało się także 611 przedstawicieli polskich firm zatrudniających więcej niż 250 pracowników.

 class="wp-image-1216064"
Firmy aktywnie budujące umiejętności swoich pracowników z zakresu sztucznej inteligencji, odnoszą więcej korzyści z wykorzystania tej technologiiom.

Sztuczna inteligencja, czyli nowa normalność

Zdaniem Cristiny Dolan, MIT Alum, Co-founder and CEO iHuddl, Founder and CEO of Inside Chains, sztuczna inteligencja będzie obecna niemal w każdym aspekcie naszego życia. Wszystkie potrzebne do tego elementy są już dzisiaj łatwo dostępne, dzięki czemu możemy budować całkiem nowe modele biznesowe. Dysponujemy już ogromną ilością narzędzi i danych pozyskiwanych z sensorów i urządzeń, które są w stanie komunikować się ze sobą i podejmować niezależne decyzje.

I to właśnie nazywamy czwartą rewolucją cyfrową

– przekonuje Cristina Dolan.

Okazuje się, że to nie puste deklaracje, a coraz bardziej pogłębiający się trend. I to wcale nie gdzieś w odległych zakątkach, ale tu i teraz – w kraju nad Wisłą. Ponad 23 proc. badanych polskich przedsiębiorców wykorzystuje AI w sposób zaawansowany, a 33 proc. respondentów przyznało, że znajduje się na początkowym etapie rozwoju sztucznej inteligencji w firmie. Zaś w fazie rozpoznania znajduje się 22 proc. organizacji. Taki sam odsetek polskich przedsiębiorstw już eksperymentuje z tą technologią..

W Polsce zaufanie do AI jest większe niż w innych krajach

Badanie „AI & Skills” wykazało, że polskie przedsiębiorstwa zauważają więcej korzyści wynikających z użycia sztucznej inteligencji oraz chcą więcej inwestować w rozwój umiejętności swoich pracowników. Sam odsetek firm implementujących AI jest w Polsce większy niż w innych krajach. Polscy liderzy zaś przewidują dwucyfrowy wzrost biznesu w ciągu następnych 5 lat, pomimo trudnej sytuacji gospodarczej związanej z pandemią COVID-19.

Dzieje się tak dlatego, że firmy wykorzystujące AI, zaczynają więcej inwestować w swój rozwój. W perspektywie długoterminowej przyniesie im to znaczącą przewagę nad konkurencją

– przekonuje Julian Lamberti, Executive Vice President, KRC Research.

Ponad 80 proc. zaawansowanych użytkowników AI w Polsce dostrzega jej konkretną wartość dla prowadzonego biznesu. W przypadku firm dopiero eksperymentujących z inteligentnymi algorytmami, wskaźnik ten spada do 50 proc. Średnia światowa dla respondentów na całym świecie wynosi 69 proc. Dane te potwierdzają, że firmy mają poczucie dużej wartości biznesowej z zastosowania algorytmów AI w swojej organizacji.

 class="wp-image-1216079"
Sztuczna inteligencja wpływa też na rozwój pracowników.

AI zmieni rynek pracy i pracowników

Nikt chyba nie ma wątpliwości, że obszarem gdzie AI dokona największych modyfikacji będzie rynek pracy. Jednak coraz rzadziej postrzegamy to jedynie jako zagrożenie, które docelowo ma odebrać pracę ludziom, skazując ich na uzależnienie od maszyn. Teraz coraz więcej danych wskazuje, na to że współpraca ludzi z AI przyniesie o wiele większe korzyści. I to jak najbardziej realnych. Tylko w ciągu najbliższych 3 lat sztuczna inteligencja ma wygenerować nawet 120 mln nowych miejsc pracy.

Wiele osób kojarzy technologię z czymś skomplikowanym i niebezpiecznym, z liczbami i maszynami. Nadszedł czas, żeby to odczarować, zwłaszcza kwestia wizerunku sztucznej inteligencji jest poważnym wyzwaniem. Powinniśmy zachęcać młodych ludzi do myślenia bardziej w przód, do zaplanowania swojej kariery w znacznie bardziej z technologizowanym społeczeństwie

– nie ma cienia wątpliwości dr Konrad Maj, kierownik Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech, Uniwerystet SWPS w Warszawie.

Podobnego zdania jest Tomasz Staszelis, Chief Digital Officer w Polpharmie, która razem z Microsoft cyfryzuje procesy przemysłowe w łańcuchu produkcji leków, wprowadza analitykę danych oraz wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia nowych, cyfrowych miejsc pracy.

Myślę, że powinniśmy bardziej skoncentrować się na efektach wynikających z holistycznej transformacji cyfrowej, a nie na konkretnej technologii. Dopiero, kiedy przedsiębiorcy dostrzegą oczywiste wartości biznesowe wynikające z zastosowania najnowszych technologii takich jak sztuczna inteligencja, sami staną się ich najlepszymi ambasadorami w swoich organizacjach. Widząc te korzyści tym chętniej zaangażują się w rozwój kompetencji swoich prawników w tym obszarze

– podkreśla Tomasz Staszelis.


Badanie Microsoft wykazało jeszcze, że pracodawcy coraz częściej sięgają po AI, by podnieś kwalifikacje swoich pracowników i zwiększyć ich kompetencje. Firmy rozwijają umiejętności kadry we wszystkich kategoriach – od zaawansowanej analizy danych i krytycznego myślenia po komunikację i kreatywność. 84,7 proc. menedżerów wyższego szczebla i 62,1 proc. pracowników w przedsiębiorstwach, które wykorzystują AI, określa się jako „_augmented worker” – podkreślając, że technologia wspiera ich w pracy, począwszy od pomocy w zarządzaniu prostymi zadaniami i procesami, po dostarczanie informacji i pomoc w podejmowaniu decyzji. W Polsce ów odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi odpowiednio 89 i 69 proc.

Panuje przekonanie, że pracownik powinien pracować, a nie się uczyć. Stąd apel do menedżerów, by pozwalali pracownikom rozwijać się i poszerzać wiedzę w obszarze cyfrowym

– twierdzi Kamila Stępniowska, Co-Founder, CEO w Automation & Education, Speaker Office Digtial University.
 class="wp-image-1216097"
Podnoszenie kwalifikacji z zakresu sztucznej inteligencji to recepta na sukces.

Miliard dolarów na Polską Dolinę Cyfrową

Aż 89 proc. polskich liderów AI uważa, że sztuczna inteligencja w wysokim stopniu wpływa na efektywność procesów operacyjnych. Z kolei 62 proc. przedstawicieli rodzimych organizacji stwierdziło, że AI wpływa na ich innowacyjność w zakresie rozwoju nowych produktów i usług. W przypadku pozostałych firm dopiero eksperymentujących z AI, odsetek osób, które zauważyły wyraźny wpływ tej technologii na rozwój nowych produktów sięga jedynie 35 proc.

Bardzo możliwe jednak, że w najbliższym czasie coraz więcej przedsiębiorców z kraju nad Wisłą przestanie uciekać przed sztuczną inteligencją, a wreszcie jej zaufa. Może przyczynić się do tego inicjatywa Microsoft. Technologiczny gigant wszak już w maju ogłosił kompleksowy plan inwestycyjny o wartości 1 mld dol. w celu przyspieszenia innowacji i transformacji Polskiej Doliny Cyfrowej. Ta inwestycja zapewni silne wsparcie dalszego sukcesu utalentowanych polskich programistów i nie tylko, umożliwiając rozwój cyfrowych umiejętności dla 150 tys. osób.

REKLAMA

Polska jako kraj talentów, w którym pracuje 25 proc. deweloperów Europy Środkowo-Wschodniej, z wykształconymi zespołami i duchem przedsiębiorczości ma potencjał, aby stać się cyfrowym sercem Europy

– przekonuje Mark Loughran, dyrektor generalny Microsoft w Polsce.
  • Materiał powstał przy współpracy z Microsoft
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA