Polacy umieją w fotowoltaikę. Efektowne panele to tylko wstęp, celem jest wielka wirtualna elektrownia

SunRoof tworzy dachy solarne, które mają ładnie wyglądać i pokrywać 100 proc. zapotrzebowania energetycznego budynku. Firma ma silną pozycję w Szwecji, Niemczech i Polsce, a świeża runda inwestycyjna ma im pozwolić na dalszą ekspansję.

SunRoof to polsko-szwedzki startup, który idealnie wpisuje się w zieloną transformację.

Transformacja energetyczna to nie jest plan na przyszłość, ale zadanie na teraz.

– mówi Lech Kaniuk, Co-Founder i CEO SunRoof.
Lech Kaniuk, Co-Founder i CEO SunRoof.

W obecnym roku mieliśmy na to w Europie dostatecznie dużo dowodów, zmagając się z falą upałów w cieniu niepewności o dostawy energii zimą. Misją SunRoof jest nie tylko umożliwienie właścicielom domów produkcji prądu na własne potrzeby, ale też wkład w rozwój zielonej infrastruktury energetycznej – dodaje przedsiębiorca.

Fotowoltaika od SunRoof robi furorę w Polsce, Szwecji i Niemczech

Firma oferuje zintegrowany system do zarządzania energią dla domu. Z potencjalnymi klientami współpracuje już na etapie montażu paneli na dachu. Później zajmuje się monitoringiem wykorzystania paneli i zużycia prądu.

W dalszej perspektywie startup tworzy wirtualne elektrownie, gdzie energia wytworzona na jednym dachu może być zużyta w innym miejscu. Taki transfer prądu ma pozwolić na stworzenie niezależnych jednostek, które samodzielnie będą pokrywały potrzeby energetyczne.

Bizblog.pl poleca

Pierwsi klienci w Szwecji korzystają już z zasadniczej części naszej platformy wirtualnej elektrowni. Dla tych klientów SunRoof jest spółką energetyczną, której odsprzedają swoje nadwyżki prądu i od której kupują energię. Pilot będzie powoli rozszerzany o większą grupę użytkowników, ale priorytetem jest teraz zwiększenie udziału w rynku dachów solarnych – mówi w rozmowie z Bizblog.pl Lech Kaniuk.

SunRoof podkreśla, że ponieważ oferuje zintegrowane rozwiązanie, jego panele generują mniejszy ślad węglowy i pozwalają na wytworzenie więcej energii z metra kwadratowego niż konkurencyjne rozwiązania.

Startupowi szefuje Lech Kaniuk, który wcześniej budował takie marki, jak Delivery Hero, PizzaPortal czy iTaxi. Pomysłodawcą dachów solarnych jest jego brat Karol Kaniuk. Duetowi pomagają Marek Zmysłowski (HotelOnline.co, Jumia.com) i Rafał Plutecki (były szef Google for Startups w regionie CEE).

Zespół SunRoof

Ostatnie dwa lata to dynamiczny rozwój spółki, która na swoich trzech głównych rynkach (Szwecja, Polska i Niemcy) jest najszybciej rosnącym dostawcą instalacji fotowoltaicznych zintegrowanych z budynkiem (BIPV). Właśnie to przyciągnęło do niej inwestorów.

SunRoof dostał 70 mln złotych od Klima Energy Transition Fund

Do opiewającej na 15 mln euro rundy dołożyły się również fundusze Inovo VC, SMOK Ventures, Alfabeat i Level2 Ventures, a także aniołowie biznesu. Pieniądze pozwolą na zatrudnienie pracowników wyższego szczebla: COO i managerów, a także w ekspansji. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat zespół firmy powiększył się z 10 do ponad 130 osób.

Przygotowujemy się do rozpoczęcia bardzo agresywnej fazy ekspansji. Dlatego bardzo ważne jest zdigitalizowanie i zautomatyzowanie wielu procesów, na czym chcemy się skupić przez najbliższe 10 miesięcy. Jedną z kluczowych kwestii są też dalsze prace nad własnym narzędziem IT do projektowania, planowania i zarządzania budowami dachów SunRoof – mówi Lech Kaniuk.