W większych firmach, gdzie rozbudowane są poszczególne działy i komórki, czasami ciężko zrozumieć, co miał na myśli komputerowy nerd z działu IT. Jak przedstawić język IT w sposób przystępny dla pozostałych pracowników? Receptą na to może być nowoczesna gra karciana – pomysł działu IT firmy PPG, producenta farb i lakierów.
Coraz częściej mają znaczenie firmy wprowadzające innowacje na rynku do których włącza się również dział IT. Jak tę innowację wdrożyć skoro czasami ciężko porozumieć się na linii biznes - IT. Jak zrozumieć programistę mówiącego specyficznym i nie do końca zrozumiałym dla większości językiem?
Procesy i schematy potrzebne do realizacji zadania
Warto poznać pewne schematy i procesy informatyczne, ponieważ charakteryzują się one powtarzalnością. Zazwyczaj w każdej firmie dział IT rozpoczyna nowy projekt od wprowadzenia, dzięki któremu wiadomo, w jaki sposób dział będzie pracował, co się zadzieje, jakie elementy będą potrzebne do realizacji zadania. Im szybciej druga strona zrozumie zasady i mechanikę, tym szybciej projekt zostanie zrealizowany.
Wielokrotnie dyskutowaliśmy jak prowadzić projekty informatyczne w komfortowy i efektywny sposób dla wszystkich uczestników procesu. Dotychczas było to dla nas pewnym wyzwaniem. Brak wiedzy dotyczącej technologii, specyficzny język i wiedza wymagane do operacji IT, nie zawsze były dobrze rozumiane przez pracowników innych działów, które korzystały z naszych rozwiązań. Dlatego wpadliśmy na pomysł gry karcianej, której celem jest edukacja o procesach informatycznych - mówi Kacper Paradziej, IT Manager, autor pomysłu.
Gra pierwotnie została wymyślona na potrzeby konferencji „Data Inspiration Through Innovation”, która odbyła się we wrześniu 2021 r. we Wrocławiu i została zaprezentowana w ramach warsztatu „Jak zbudować zwinną organizację” prowadzonego przez Kacpra Paradzieja, IT Managera i Łukasza Palmowskiego, DAM Project Manager.
Gra, której celem jest pomoc w komunikacji
W związku z ogólnofirmowym zainteresowaniem, Kacper i Łukasz opracowali drugą, pełniejszą wersję gry. Od samego początku pomysł wspierał Marcin Kluczka, Senior IT Manager – szef zespołu, który pomógł we wcieleniu innowacyjnego i kreatywnego pomysłu w życie oraz przedstawieniu go wewnątrz organizacji i zapewnienie budżetu na jego produkcję.
Gra karciana PPG opisuje proces informatyczny, ucząc języka IT, przebiegu procesu oraz roli poszczególnych członków zespołu. Aby wygrać, należy skompletować odpowiednią liczbę kart – dokładnie tak,jak to się dzieje w projekcie IT gdzie musimy zebrać poszczególne elementy i zrozumieć ich znaczenie.
W grę jednorazowo może zagrać 4-5 osób, a średni czas gry wynosi ok 45-60 minut. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy zbuduje zwinną organizację poprzez zebranie karty frameworka (Scrum lub XP lub Essential SAFe), a także wszystkich pięciu kart zasobów procesu IT: wdrożenie, zwinne procesy, zaległości, oszacowanie i element backlogu produktu (PBI).
Agile Card Game traktuje o sposobie, rolach i artefaktach, jakie są używane i mają miejsce, kiedy projekt IT jest realizowany zwinnymi metodami. Poprzez grę karcianą „biznes” jako nasz zleceniodawca i partner, ma okazje przybliżyć sobie tę wiedzę – dodaje Łukasz Palmowski, DAM Project Manager.
Wspólny cel: wyrazić oczekiwania i zaproponować rozwiązanie
Dzięki zastosowaniu gry edukacja odbywa się w sposób przyjazny i komfortowy. Wzajemne zrozumienie potrzeb sprawia, że biznes potrafi lepiej wyrazić swoje oczekiwania, a dział IT jest w stanie szybciej zaproponować najkorzystniejsze rozwiązania. Gra wymyślona przez zespół PPG pokazuje również, że nie trzeba sięgać po skomplikowane rozwiązania, aby osiągnąć cel.
O potrzebie stworzenia jasnego i spójnego języka projektów IT świadczy dużo pozytywnych ocen otrzymanych od użytkowników naszej gry nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach. Sprawna komunikacja między biznesem a IT to bardzo ważne dlatego nasza gra jest obecnie dostępna w każdym większym biurze PPG - podsumowuje Marcin Kluczka.
Stanowi element zwinnego funkcjonowania firmy, które odzwierciedla się w szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby rynku oraz sprawnym wdrażaniu nowych rozwiązań operacyjnych i pozwala sprostać potrzebom każdej ze stron.