SAP, czyli co ma cyfryzacja do pandemii? Rozwiązania, które dały CCC broń walki z koronawirusem

Pandemia zmusza kolejne firmy do rozwoju cyfrowego. Globalne i lokalne trendy funkcjonowania przedsiębiorców ulegają zmianie, kierując się w stronę pracy zdalnej i ku przestrzeni platform digitalowych. SAP na konferencji SAP Digital Forum pokazało, że ewolucja technologiczna nie musi być rewolucją, jeśli tylko ma się do dyspozycji odpowiednie narzędzia.

W dobie koronawirusa dla działających stacjonarnie firm zmieniło się praktycznie wszystko. Kiedy ludzie zmuszeni byli zamknąć się w domach, wielu przedsiębiorców kompletnie utraciło bezpośrednie połączenie zarówno z pracownikami oraz klientami, jak również ze źródłem dochodu. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi nowoczesna technologia i rozwiązania takie jak te oferowane przez firmę SAP. Przy ich wsparciu praca zdalna, zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw czy zarządzanie organizacją jest możliwe bez względu na okoliczności.

https://twitter.com/SDenecken/status/1313803528549404673

Wyzwania motywacją do rozwoju

Na początku pandemii rozpadł się dotychczasowy ład, zasady rynku konsumenckiego i światowe łańcuchy dostaw. Dla firm, zwłaszcza tych, których zasięg obejmował całe kraje, konieczna była szybka reakcja, która zarówno umożliwiłaby działanie organizacji, jak i przyciągnęła klientów. Tylko e-commerce, digitalizacja oraz cyfryzacja mogły w przypadku lockdownu ocalić od upadku nawet potężne przedsiębiorstwa.

Pandemia przynosi nam wszystkim nowe problemy i wyzwania, ale również dostarcza możliwości i wzbudza nowe obszary rozwoju dla tych, którzy są w stanie się dostosować i dopasować

– mówił Thomas Duschek, prezes zarządu SAP Polska.

Rozwiązania SAP pomogły firmom takim jak CCC, Adamed Pharma, PFLEIDERER czy Fobos Invest stawić czoła erze dynamicznych zmian i stanąć oko w oko z przyszłością już teraz

Platformą, która powstała z myślą o transformacji cyfrowej jest SAP S/4HANA. Jednym z głównych celów jest umożliwienie firmom podejmowania szybszych i skoordynowanych decyzji, przy wsparciu najnowszych technologii, takich jak IoT czy Big Data.

Jeżeli chodzi o przewidywanie nieprzewidywalnego to jesteśmy całkiem dobrze przygotowani na następne miesiące

– stwierdził prezes SAP Polska w przemówieniu otwierającym konferencję.

Tak samo istotnym narzędziem służącym innowacji jest chmura, z której nie korzysta lub nie planuje korzystać – jedynie 4 proc. wszystkich polskich firm. Big data czy sztuczna inteligencja to niby nie jest przymus, ale jednak gwarant rozwoju i bycia na czasie.

Tak samo istotnym narzędziem służącym innowacji jest chmura, z której nie korzysta – nie planuje korzystać – jedynie 4 proc. wszystkich polskich firm. Big data czy sztuczna inteligencja to niby nie jest przymus, ale jednak gwarant rozwoju i bycia na czasie.

Dziś funkcjonowanie firmy bez wykorzystania chmury jest praktycznie niemożliwe, gdy w przestrzeni rynkowej opcja e-zakupów stała się niezapisanym obowiązkiem. Nie bez powodu tylko przez tych parę miesięcy w Polsce powstało 1700 nowych sklepów internetowych.

Oferujemy najlepsze w swojej klasie rozwiązania business cloud w zakresie zasobów ludzkich, łańcucha dostaw czy zaopatrzenia.

– podkreślił Thomas Duschek.

Również prof. Witold Orłowski – główny doradca ekonomiczny PwC – zauważył, że ten, kto nie był dotychczas zdigitalizowany, lub myślał o tym, chciał to zrobić w przeciągu np. trzech lat, teraz – ze względu na COVID-19 – musiał to osiągnąć często w zaledwie trzy miesiące. Stąd zainteresowanie rozwiązaniami SAP, które dają pełen wachlarz możliwości w tym zakresie.

CCC się nie chwali, a ma czym

CCC swoją przygodę z powszechnym wykorzystaniem technologii rozpoczęło na długo przed dobą koronawirusa. Wykorzystywanie na co dzień narzędzi do pracy zdalnej takich jak Zoom czy Jira było dla nich naturalne, więc przejście na model pracy w domu poszło bardzo sprawnie.

Niemniej jednak chwalenie się z korzystania z narzędzi pracy zdalnej – w opinii Piotra Pawłowskiego, dyrektora IT Grupy CCC – jest w dzisiejszych czasach, jak chwalenie się z używania prądu.

Technologia jest dziś także obecna w każdym innym aspekcie działalności firmy, w tym w finansach.

Grupa CCC, na początku kwietnia, wdrożyła najnowszą wersję systemu SAP S/4 HANA. Celem było uporządkowanie i poukładanie procesów finansowych, księgowych oraz zakupów towarów niehandlowych i w efekcie optymalizacja czasu i kosztów, a także poprawa jakości danych.

Dzięki istniejącej w firmie już przed epidemią kulturze korzystania z narzędzi pracy zdalnej, ograniczenia wywołane koronawirusem nie przeszkodziły CCC w uruchomieniu systemu SAP zgodnie z planem, co przypadało w trakcie zamknięcia gospodarki.

Zmiana planów nie była konieczna. Z drugiej strony nie była też możliwa, bo uruchomienie platformy SAP było jednym z ważnych elementów szerszego planu realizacji celów biznesowych strategii GO.22 – co potwierdził 7 października podczas konferencji SAP Digital Forum Piotr Pawłowski, dyrektor IT Grupy CCC.

W czasie zamknięcia sklepów w kwietniu e-commerce stanowił aż 95 proc. naszej sprzedaży. Dziś umacniamy nasz model omnichannel, z silniejszym niż przed pandemią kanałem internetowym. Pokazuje to utrzymująca się, wysoka dwucyfrowa dynamika sprzedaży notowana co miesiąc. Kluczowe inwestycje Grupy od dłuższego czasu skoncentrowane są na kanałach sprzedaży online. Dziś monetyzujemy je. Eobuwie jest wciąż motorem napędowym sprzedaży internetowej w Grupie, ale inne platformy coraz więcej ważą w naszych przychodach, widać intensywną pracę naszych zespołów

opowiadał jeszcze tydzień temu Karol Półtorak, wiceprezes zarządu CCC S.A. ds. rozwoju i strategii.

Teraz gdy CCC jest już nie tylko oswojone z e-commerce, ale także silnie w nim osadzone (łącznie 66 platform online) chce doprowadzić do sytuacji, w której procesy, ludzie i technologie będą stanowić w pełni działający mechanizm. Konieczne jest więc zintegrowanie ze sobą wszystkich systemów, z których korzysta firma – SAP świetnie wpisuje się w tę koncepcję.