Chemia i kosmetyki do własnej butelki. Czeski Rossmann wprowadza nowe automaty

Naczynia jednorazowego użytku odchodzą do lamusa, ale tylko w branży spożywczej? Niekoniecznie. Czeski Rossmann i marka Henkel nakłaniają do używania ich także przy okazji zakupów domowej chemii i kosmetyków.

Testy dotyczą wybranych drogerii Rossmann na terenie Czech i jeszcze nie jest jasne, czy niemiecka sieć zdecyduje się globalnie na takie rozwiązanie. Firma podjęła inicjatywę we współpracy z koncernem chemicznym Henkel. Dzięki temu klienci mogą przy okazji zakupów środkami myjącymi i detergentami wypełniać butelki wielokrotnego użytku. 

Bizblog.pl poleca:

Testowane w czeskich drogeriach stacje uzupełniania swoich zapasów mają zarówno firmę Rossmann, jak i Henkel nawrócić na zielone tory. Obu koncernom takie rozwiązanie pomogłoby również wymierne zredukować tworzywa sztuczne we własnych procesach produkcji. 

Rossmann proponuje, żeby po szampon przyjść z własną butelką

Tak kupić, korzystając z opakowań wielokrotnego użytku, można w wybranych drogeriach na terenie Czech (w Pradze, Pardubicach, Libercu, Brnie i Czeskich Budziejowicach) detergenty Persil, środki do zmiękczania tkanin, detergenty do mycia naczyń, szampony i żele pod prysznic marki Nature Box oraz mydło do rąk Fa.

Stacje napełniające w Czechach są testem. Na razie jest za wcześnie, aby go ocenić. Przede wszystkim testujemy obsługę. Sprawdzamy, czy system działa technicznie bez zarzutu, jak w praktyce odbywa się napełnianie i czyszczenie oraz jaka jest reakcja klientów –

 – tłumaczy rzecznika Rossmann w rozmowie z Business Insider.

Podjęcie takich testów w czeskich drogeriach wpisuje się w długofalową strategię Rossmanna. Ta zakłada, że do 2025 r. koncern stanie się zdecydowanie bardziej zrównoważony niż do tej pory. Obecnie – zgodnie z deklaracjami Rossmanna – ok. 80 proc. produkowanych opakowań nadaje się do recyklingu, kompostowania lub ponownego użycia. Za 5 lat ma to dotyczyć całej produkcji. 

Tymczasem dane niemieckiej Federalnej Agencji Środowiska wskazują, że ponad połowa odpadów z tworzyw sztucznych u naszych zachodnich sąsiadów jest spalana w spalarniach odpadów lub elektrowniach.

Inni też chcą pożegnać jednorazowe opakowania

Tak naprawdę we wspólnej inicjatywie Rossmanna i firmy Henkel nie ma nic nadzwyczajnego. Na podobny krok wszak decydują się też inni. Chociażby niemiecka sieć odzieżowa Zalando, która dla podmiotów działających w e-commerce przygotował torbę wielokrotnego użytku. 

Wyzwanie to wymaga standaryzacji procesów i centralizacji opcji dostaw produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku. Jednolity system, w którym klienci mogliby zwracać opakowania, na przykład do supermarketu, ułatwiłby ten proces obu stronom

– przekonuje Uwe Streiber z Zalando.