Na jakie formy reklamy zakładów bukmacherskich zezwala prawo?

Reklama zakładów bukmacherskich jest ściśle określona w przepisach prawa – reguluje to znowelizowana ustawa hazardowa, która weszła w życie 1 kwietnia 2017 r. Legalni bukmacherzy mogą reklamować się w konkretnej formie i miejscach.

Znowelizowana ustawa hazardowa to dokument, który kompleksowo reguluje funkcjonowanie branży bukmacherskiej w naszym kraju. Przede wszystkim zostały w niej konkretnie opisane warunki, jakie musi spełnić firma bukmacherska, która chce uzyskać licencję ministerstwa finansów, uprawniającą do oferowania zakładów wzajemnych on-line i/lub w punktach naziemnych. Jest to m.in. prowadzenie działalności w konkretniej formie prawnej oraz opłacanie na terenie Polski 12 proc. podatku obrotowego.

Nie można jednak zapominać, że w znowelizowanej ustawie hazardowej uregulowano również kwestię reklamy firm bukmacherskich, co ma kluczowe znaczenie dla ich działalności marketingowej.

Dopuszczalne formy reklamy firm bukmacherskich

Po przeanalizowaniu zapisów ustawy okazuje się, że legalni bukmacherzy mają sporo możliwości reklamowania swoich usług. I tak dopuszczalne jest reklamowanie zakładów wzajemnych w punkcie przyjmowania zakładów i na zewnątrz budynku, w którym prowadzony jest taki punkt. W praktyce oznacza to oczywiście obrandowanie takiego lokalu, umieszczenie widocznego szyldu czy dużej reklamy w witrynie. Wielu bukmacherów umieszcza w swoich punktach naziemnych telewizory, w których emituje przygotowane wcześniej promocyjne spoty, np. w udziałem zaangażowanych do tego znanych osób.

Co z bonusami?

Legalni operatorzy mogą reklamować zakłady wzajemne również na swojej stronie internetowej, na prowadzenie której posiadają zezwolenie. Oprócz oferty zakładów, w serwisach bukmacherów można więc znaleźć liczne bannery, wyskakujące popupy, reklamy w formie video czy wpisów blogowych zawierające aktywne bonusy powitalne (np. STS pt. „Wiesz, że możesz obstawiać”). Zawsze aktualną listę legalnych bukmacherów internetowych wraz z promocjami, bonusami czy kodami do rejestracji znaleźć można na stronie www.legalsport.pl/bonusy-bukmacherskie.

Bardzo ważną z punktu widzenia legalnych bukmacherów możliwością reklamy jest sponsoring sportu – drużyn, klubów, zawodników. Logotypy bukmacherów mogą znajdować się na koszulkach zawodników występujących w takich drużynach, mogą być eksponowane na stadionach i w siedzibach klubu, a reklamy zakładów wzajemnych mogą być emitowanie podczas transmisji z imprez sportowych z udziałem tych klubów/zawodników.
Przykłady można tu mnożyć. Firma bukmacherska LV BET od dłuższego czasu jest sponsorem Widzewa Łódź, a jej logotyp znajduje się na koszulkach piłkarzy i jest eksponowany na stadionie w trakcie meczów.

Bukmacher STS sponsoruje reprezentację Polski w piłce nożnej. Firma Fortuna jakiś czas temu została sponsorem tytularnym rozgrywek piłkarskiego Pucharu Polski, więc przed transmisjami telewizyjnymi spotkań Fortuna Pucharu Polski emitowane są spoty reklamowe firmy. Podobnie jest z reklamą bukmachera PZBuk, który od 2019 r. jest oficjalnym partnerem polskiej koszykówki – zarówno w wydaniu ligowym, jak i reprezentacyjnym.

Reklama bukmacherów – co nie jest dozwolone?

Warto pamiętać, że w znowelizowanej ustawie hazardowej określono również, jakie działania reklamowe związane z zakładami wzajemnymi nie są dozwolone. I tak w celu ochrony dzieci i młodzieży przed hazardem zabronione jest kierowanie reklam bukmacherskich do osób małoletnich, umieszczanie ich w prasie przeznaczonej dla dzieci i młodzieży, a także przedstawianie w reklamach zakładów wizerunków osób małoletnich.

Reklamy zakładów bukmacherskich muszą mieć również odpowiednią treść. Nie mogą one sugerować możliwości uzyskania łatwej wygranej ani wiązać obstawiania zakładów ze sprawnością fizyczną, intelektualną czy atrakcyjnością seksualną. Nie można w reklamach zakładów sugerować, ze pomagają się one uspokoić i zrelaksować albo rozwiążą problemy osobiste lub finansowe.

Jak widać, reklama zakładów wzajemnych nie jest wcale jednoznaczną kwestią, a złamanie zapisów znowelizowanej ustawy hazardowej zagrożone jest karami finansowymi.

Materiał pozaredakcyjny