REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Najbardziej wkurzająca reklama w internecie. Polacy dostają szału, jak widzą ją na ekranie komputera

Z raportu „E-zakupy w Polsce 2020” firmy ExpertSender wynika, że siedem na dziesięć osób nie ufa lub nie ma zdania na temat reklam w internecie. Wśród różnych jej form Polacy najlepiej postrzegają spersonalizowane komunikaty (74 proc.), lubią też otrzymywać informacje o produktach za pośrednictwem mediów społecznościowych (43 proc.) lub na e-mail (23 proc.). Najbardziej nie odpowiadają im pop-upy, czyli wyskakujące okna (32 proc.) i SMS-y z reklamami.

19.10.2020
17:22
expertsender
REKLAMA

Nic dziwnego, że sklepy internetowe coraz częściej stawiają na spersonalizowane oferty i komunikację. Wyższą efektywność tego typu działań potwierdzają wyniki badania „E-zakupy w Polsce 2020” przygotowanego przez ExpertSender. Aż 70 proc. klientów stwierdziło, że dostosowana do ich potrzeb oferta pomaga podjąć decyzję o zakupie. Dodatkowo 74 proc. badanych stwierdziło, że chce otrzymywać przygotowaną pod kątem ich preferencji komunikację. Równocześnie tylko ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że zgadza się na profilowanie. Terminem tym określane są działania, które pozwalają w zautomatyzowany sposób dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb każdego klienta.

REKLAMA

Inną kwestią, która ma duży wpływ na dostosowanie wiadomości do oczekiwań, jest udostępnianie własnych kont innym osobom. W takim wypadku mechanizm, który zdążył już poznać zachowania zakupowe e-klienta najczęściej otrzymuje sprzeczne informacje, przez co trudniej jest mu odpowiednio dostosować ofertę. Co prawda 57 proc. ankietowanych stwierdziło, że tego nie robi, ale z drugiej strony 42 proc. deklaruje, że na pewno udostępnia konta lub – co zaskakujące – nie ma pewności, czy to robi, czy nie

Z reklam w internecie najbardziej te na Facebooku

Prawie połowa uczestników badania twierdzi, że nie ufa reklamom, a jedna czwarta nie jest pewna, czy należy im wierzyć.

 class="wp-image-1275640"

Zdaniem ankietowanych informacje o produkcie lub usłudze docierają do nich najczęściej za pośrednictwem mediów społecznościowych. Taką odpowiedź zaznaczyła jedna czwarta respondentów. Polecenia od znajomych wskazała jedna piąta, a polecenia od innych użytkowników wskazało 13 proc.

Jako ulubiony kanał otrzymywania informacji marketingowych 43 proc. ankietowanych wskazało media społecznościowe. Dodatkowo dla połowy wszystkich badanych ważne jest, by e-sklep prowadził tam komunikację. Na kolejnych pozycjach z wynikiem 25 proc. wskazań znalazły się e-maile, a inne formy reklamy internetowej wskazało 16 proc.

 class="wp-image-1275637"

Najbardziej nie lubimy pop-upów (33 proc.) oraz SMS-ów (25 proc.).

Niechęć do tego drugiego rodzaju reklam Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender, tłumaczy tym, że SMS jest jedną z najbardziej osobistych form komunikacji. Jego zdaniem telefon wykorzystujemy do kontaktu z rodziną i znajomymi i przez to znacznie łatwiej jest podać e-sklepowi do kontaktu adres e-mail niż numer telefonu.

To wszystko powoduje, że SMS-y, choć są chętnie otwierane przez Polaków, nie są przez nich lubiane

– wyjaśnia Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.

Programy lojalnościowe coraz częściej wykorzystywane w internecie

E-sklepy w ten sposób starają się zatrzymać obecnych klientów lub pozyskać nowych, a także, by lepiej ich poznać. Aż 62 proc. badanych stwierdziło, że zbiera wirtualne naklejki, pieczątki czy punkty podczas zakupów w e-sklepach. To oznacza, że tylko jedna trzecia nie uczestniczy w internetowych programach lojalnościowych.

 class="wp-image-1275634"
REKLAMA

Warto wspomnieć też o odpowiedzialności społecznej e-sklepów. Duże firm wykorzystują działania CSR do celów komunikacyjnych. Natomiast te mniejsze działają głównie lokalnie, co widoczne jest szczególnie teraz, w czasie pandemii.

W obu przypadkach e-sklepy przekonują klientów, zdobywając ich przychylność i jednocząc się przy wspólnym celu. Patrząc na odpowiedzi respondentów, taka taktyka może być skuteczna, dla aż 60 proc. ankietowanych takie zaangażowanie e-sklepu jest ważne

wskazują autorzy badania.
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA