Biznesowe marzenia i lęki Polek. Tyle chciałyby zarabiać we własnej firmie

Raport o przedsiębiorczości Polek jak na dłoni pokazuje pragnienia pań związane z prowadzeniem własnej firmy. Jako główną motywację podają niezależność, elastyczne godziny pracy, chęć rozwoju i robienia czegoś zgodnego z własnymi zainteresowaniami. Niestety jest wiele rzeczy, które powstrzymują je przed realizacją marzeń.

Dlaczego panie nie zakładają własnych firm? Co je pociąga w prowadzeniu biznesu? Jak wynika z nowego raportu „Bizneswoman Roku: Polki chcą być przedsiębiorcze” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, Polki przed zakładaniem firm powstrzymuje głównie obawa przed brakiem pomysłów, brak finansów oraz brak pewności siebie, a pociągają niezależność i możliwość wpływu na własną pracę.

Bizblog.pl poleca

Aż 68 proc. Polek, które nie prowadzą własnych firm, chciałoby to robić. Ponad jedna czwarta chciałaby budować firmy na skalę globalną, a połowa lokalnie. Blisko jedna trzecia uważa, że jako właścicielki firm satysfakcjonowałyby je zarobki w wysokości 10-15 tys. zł miesięcznie na rękę. 

Niestety przeszkodą w prowadzeniu własnego biznesu, wciąż jest dla Polek brak pewności siebie. Panie też często w życiu zawodowym zwracają uwagą na opinię innych osób. Jedynie dziewięć proc. Polek deklaruje, że nie brak im pewności siebie, by podejmować ambitne zadania, a prawie 60 proc., wprowadzając zmiany w swoim życiu zawodowym, kieruje się oceną innych, wynika z badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, wspierającej rozwój zawodowy kobiet.

Mimo to Polki chętnie zakładają własne działalności – należy do nich aż dwie trzecie firm z branży usługowej, w większości zatrudniających do 9 osób. Odzwierciedla to sytuację całego polskiego rynku, którego 99,8 proc. stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa.

W przeprowadzonym przez fundację badaniu na temat przedsiębiorczości kobiet 60 proc. badanych wskazało, że nie prowadzi własnej działalności, jednak z tej liczby zaledwie 9,5 proc. nie chciałoby tego robić. Aż 68 proc. chciałoby prowadzić własną firmę, a 22,5 proc. nie jest zdecydowana. Trochę ponad 20 proc. myśli o tym krócej niż rok, ponad połowa od roku do dwóch lat, a co dziesiąta nawet od czterech do ośmiu lat. 

Własna firma jest drogą do niezależności

Co w takim razie powstrzymuje Polki przed zakładaniem własnych firm? W przypadku 25 proc. są to obawy przed brakiem pomysłu, a w przypadku niemal 20 proc. brak finansów. Ponad 16 proc. ankietowanych powstrzymuje brak pewności siebie. Co dziesiąta badana obawia się nadmiaru biurokracji, a 9 proc. uważa, że nie ma wystarczającej wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu firmy.

Z kolei największą motywacją do założenia własnej działalności dla jednaj czwartej respondentek jest chęć bycia niezależną. Blisko jedna piąta badanych chce mieć wpływ na swoją pracę, a prawie tyle samo pociąga wizja samodzielnego decydowania o swoich godzinach pracy oraz chęć robienia czegoś zgodnego ze swoimi zainteresowaniami. Ponad 25 proc. respondentek chciałaby rozwijać firmy na skalę globalną, a połowa wolałaby działać lokalnie. Ponad połowa chciałaby oferować pracownikom zatrudnienie na podstawie umowy o pracę.   

Polki chcą wyższych zarobków, ale stresują je rozmowy o pieniądzach

Niemal co 10. ankietowana jako główny czynnik motywujący do założenia własnej działalności wskazała chęć zarabiania więcej niż obecnie. Blisko 33 proc. uważa, że jako właścicielki firm satysfakcjonowałoby je zarabianie miesięcznie 10-15 tys. zł na rękę.

Co piąta jako satysfakcjonujące wskazała zarobki w wysokości 6-10 tys. zł na rękę, niewiele mniej 15-20 tys. zł na rękę, a 14 proc. 20-30 tys. zł na rękę. Blisko co 10. satysfakcjonowałyby zarobki do 6 tys. zł na rękę.

Obecne zarobki 71 proc. badanych mieszczą się w przedziale 1-10 tys. zł na rękę. Dla blisko połowy rozmowy o pieniądzach i wynagrodzeniu są stresujące. 

Właścicielka firmy musi być odporna na niepowodzenia

Niemal 60 proc. respondentek jest przekonanych, że bliscy wsparliby je w decyzji o prowadzeniu własnej działalności, a ponad jedna trzecia nie wie, czego mogłaby się po nich w tej kwestii spodziewać. Zdaniem 39 proc. badanych prowadzenie firmy ułatwia życie rodzinne, ponieważ m.in. pozwala na elastyczne godziny pracy.

Jednak niewiele mniej, bo 34,5 proc. uważa, jest przeciwnego zdania. Zaledwie 7 proc. uważa, że prowadzenie firmy nie ma żadnego wpływu na życie rodzinne. 

Kobiety w biznesie w sposób szczególny potrzebują wsparcia w rozwijaniu ich karier zawodowych, ponieważ w drodze do osiągnięcia zawodowego sukcesu często muszą pokonywać o wiele więcej przeszkód niż mężczyźni i godzić wiele życiowych ról. Wspieranie kobiet, równości i różnorodności jest ważne nie tylko samo w sobie – większa różnorodność w biznesie i wykorzystanie talentów ludzi niezależnie od płci to więcej świeżych pomysłów i różnych punktów widzenia, co przekłada się na większą konkurencyjność firm i całej gospodarki oraz lepiej funkcjonujące społeczeństwo

– mówi Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w Banku BNP Paribas, który jest partnerem dwóch kategorii w konkursie Bizneswoman Roku.

Zdaniem niemal 33 proc. respondentek kobieta prowadząca własną działalność powinna cechować się przede wszystkim wytrwałością i nie zrażać się niepowodzeniami, a zdaniem 25 proc. musi traktować porażki jako doświadczenie, z którego można czerpać wiedzę. Te same cechy jako najważniejsze u przedsiębiorczyni wskazała również większość kobiet, które już prowadzą własne firmy.