REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Ranking najtańszych sklepów w Polsce. Lidl i Biedronka zamierzają pogonić lidera

Najtańsze zakupy wciąż można zrobić w Auchan, ale Lidl przegrał z liderem dosłownie o włos. 28 groszy to bowiem żadna różnica. Biedronka z kolei przeprowadziła w ubiegłym miesiącu szturm i wdarła się na podium, nie bez wydatnej pomocy Kauflandu, który mocno podniósł ceny.

13.10.2022
10:33
Ranking najtańszych sklepów w Polsce. Lidl i Biedronka zamierzają pogonić lidera
REKLAMA

W którym sklepie zrobisz najtańsze zakupy? Ranking ASM Sales Force Agency daje możliwość porównania cen w poszczególnych sieciach handlowych. Najnowszy, wrześniowy, Koszyk Zakupowy przyniosło dane, które wskazują, że może się trochę namieszać w polskim detalu. A że wkraczamy w gorący okres, jakim jest zawsze w handlu końcówka roku, to zamieszanie może być naprawdę bardzo ciekawe. Wystarczy przypomnieć, co wyprawiają ostatnio Lidl i Biedronka.

REKLAMA

Ranking najtańszych sieci handlowych nie przyniósł zmiany lidera we wrześniu. Na pierwszym miejscu utrzymał się Auchan. W sklepach francuskiej sieci średni koszyk zakupowy kosztował w ubiegłym miesiącu 232,05 zł. Nie oznacza to wcale, że obyło się bez emocji.

Różnica w średniej cenie koszyka między pierwszym Auchan a drugim Lidlem wyniosła zaledwie 28 groszy. To zdecydowanie najmniej między liderem a wiceliderem w historii badania ASM Sales Force Agency. Dla porównania w Biedronce, która we wrześniu awansowała na trzecie miejsce w rankingu najtańszych sieci, średni koszyk był droższy o blisko 20 zł (19,87 zł) niż we marketach francuskiej sieci.

 class="wp-image-1938121"
Źródło: ASM Sales Force Agency

Miesiąc wcześniej w rankingu ASM Sales Force Agency najtańszym sklepem również był Auchan. Za zakupy tam trzeba było zapłacić 220 zł. Lidl, który również był drugi, okazał się droższy o 15,92 zł. Trzecie miejsce w sierpniu zajął Kaufland (we wrześniu spadek aż na siódme miejsce!), w którym za średni koszyk musieliśmy wydać 22,77 zł więcej niż w Auchan, a czwartej Biedronce o 26,29 zł.

Bardzo ciekawe, co wydarzy się w październiku. Od kilku dni Biedronka i Lidl ostro konkurują na promocje, a to może oznaczać, że niepokonany od wielu miesięcy Auchan w końcu zostanie strącony z fotelu lidera. Ba, może od razu spadnie na trzecie miejsce?

Nie ukrywamy w Bizblog.pl, że jesteśmy antyfanami francuskiej sieci, głównie za sprawą postawy jej właścicieli wobec wojny w Ukrainie. Ale ostatnio na jaw wyszły też warunki, na jakich Auchan zatrudnia pracowników w Polsce. I te także nie przysporzą Francuzom sympatyków w naszym kraju.

Auchan nie musi równać od razu do Lidla i Biedronki, jeśli chodzi o oferowane warunki pracy. Wystarczy, że będzie musiał dogadać się z buntującymi się coraz ostrzej związkami. Jeśli właściciel znad Sekwany uzna, że ma to się odbyć z zachowaniem dotychczasowych marż, może zostać zmuszony powiedzieć „adieu” tytułowi najtańszej sieci w Polsce…

Najtańsze zakupy w Polsce? Unikaj zakupów w internecie

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency analizuje ceny koszyka zakupowego, na który składa się 40 najpopularniejszych artykułów kupowanych w 13 sieciach handlowych, zarówno w sklepach tradycyjnych (10 sieci), jak i w kanale e-commerce (trzy sklepy).

 class="wp-image-1938124"
Źródło: ASM Sales Force Agency

Wśród sklepów tradycyjnych najdroższe było Netto (270,96 zł), drugie miejsce zajął Intermarche (266,50 zł), a trzecie Dino (265,51 zł). Jak widać różnice między najtańszą siecią a najdroższą sięgają niemal 40 zł (38,91 zł).

Jeszcze więcej za średni koszyk zakupowy ASM Sales Force Agency trzeba było zapłacić w sklepach internetowych (kanał e-grocery)– 308,70 zł, aż o jedną trzecią więcej niż w Auchan. Biorąc pod uwagę rodzaj sklepów, kolejny raz najniższe ceny oferują dyskonty, gdzie za średni koszyk produktów zapłacilibyśmy we wrześniu 251,74 zł.

W sumie jedenaście na trzynaście sieci objętych badaniem podniosło we wrześniu ceny w porównaniu z sierpniem. Obniżki zafundowały klientom jedynie Polomarket – o 2,20 proc. oraz Lidl – o 1,52 proc. Najbardziej ceny podniósł Kaufland – aż o 7,98 proc.

W ujęciu rocznym ceny wzrosły w dziesięciu sieciach. Najbardziej w Makro Cash & Carry, gdzie podwyżka wyniosła o 21,20 proc. (44,97 zł). W Kauflandzie ceny poszły w górę o 19,36 proc., Carrefourze o 17,65 proc, a w Leclercu o 17,13 proc.

W sieciach handlowych drożeje dosłownie wszystko. Masło, oliwa i smalec najbardziej

Średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu, biorąc pod uwagę wszystkie sieci uczestniczące w badaniu, wzrosła w ciągu miesiąca o 6,40 zł (2,51 proc.) do 260,84 zł. Za koszyk złożony z najtańszych produktów znalezionych w różnych sieciach zapłacilibyśmy tylko 199,78 zł – o 1,13 zł więcej niż w sierpniu.

Koszyk produktów najdroższych poszedł w górę o 23,03 zł do 321,22 zł. Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2022 r. wyniosła zatem 121,44 zł i była aż o 21,90 zł wyższa niż w sierpniu.

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrześniu 2022 r. była wyższa o 10,81 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu 2022 r. droższy o 11,29 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o blisko 15 proc. z 226,97 zł we wrześniu 2021 r. do 260,84 zł we wrześniu 2022 r.

– wskazują analitycy ASM Sales Force Agency.

Z badania wynika, że rok do roku wzrosły ceny wszystkich dziesięciu analizowanych kategorii produktów ujmowanych w Koszyku Zakupowym: produkty tłuszczowe, dodatki, nabiał, używki i piwo, produkty sypkie, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, napoje oraz słodycze.

 class="wp-image-1938127"
Wzrost cen w ośmiu najtańszych sieciach lipiec-wrzesień 2022 r.
Źródło: ASM Sales Force Agency.
REKLAMA

Najbardziej – aż o 70,06 proc. – zdrożały tłuszcze, dodatki o 25 proc., nabiał o 22,76 proc., używki i piwo o 21,52 proc., produkty sypkie o 15,03 proc., a mięso wędliny i ryby o 14,14 proc. Najmniej poszły w górę słodycze – w ciągu roku zaledwie o 4,04 proc.

Produkty w badanych przez nas sklepach w ciągu roku podrożały średnio aż o 15 proc. W ostatnim miesiącu liderem wzrostów były znów produkty tłuszczowe, nabiał i dodatki. Z naszych analiz wynika, że duże sieci handlowe starają się utrzymać atrakcyjne ceny dla klientów, a udaje im się to między innymi dzięki wieloletnim umowom zawartym bezpośrednio z producentami żywności – komentuje wyniki z raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA