REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

Sztuczna inteligencja pomoże w stworzeniu modnej stylizacji. Projekt dostał 5 mln zł dofinansowania

Wirtualny asystent ma pojawić się na rynku już w przyszłym roku i być rozwiązaniem dedykowanym sklepom internetowym. Stylista Modowy w wersji AI ma łączyć części garderoby, tworząc modny „look”.

13.02.2022
12:04
Sztuczna inteligencja pomoże w stworzeniu modnej stylizacji. NCBR wsparł projekt prawie 5 mln zł
REKLAMA

Oprogramowanie ma śledzić trendy przyglądając się fotografiom stylizacji dostępnym w internecie, aby następnie identyfikować wzorce. Kompozycje będą tworzone na podstawie garderoby użytkownika, ale również ubrań znajdowanych w sklepach internetowych.

REKLAMA

75 proc. konsumentów ma problem z wyborem odpowiedniego ubrania na różne okazje. Do tego 68 proc. kupujących szukało inspiracji w Internecie, a jedynie 5 proc. kobiet i 4 proc. mężczyzn korzystało z usług profesjonalnych stylistów.

Tak mały odsetek osób zgłaszających się do specjalistów wynika głównie z wysokich cen usług. Postanowiliśmy zatem rozwiązać ten problem i stworzyć ogólnodostępne rozwiązanie, które wesprze konsumentów na całym świecie w komponowaniu modnych i zgodnych z ich gustem stylizacji

– mówi Paweł Wyborski, prezes zarządu i założyciel QuarticOn.

Wyborski podkreśla, że moda jest największym segmentem rynku e-commerce. Ludzie inwestują więc w wygląd, ale nie są później w stanie wykorzystać posiadanych rzeczy, aby wyróżnić się z tłumu lub skopiować stylizację celebryty.

W branży fashion coraz więcej procesów i kompetencji ludzi będzie zastępowanych przez AI, w szczególności na rynku handlu elektronicznego. Moda nieustannie się zmienia, każdy sezon przynosi nowe kolekcje oraz trendy, cały czas powstają nowe marki i kolejne e-sklepy. Konsumenci będą potrzebować coraz większego wsparcia w znalezieniu idealnego produktu dla siebie w tej bezkresnej i zmieniającej się ofercie sprzedawców internetowych

– dodaje Wyborski w rozmowie z Bizblog.pl

Stylista AI ma przyciągnąć kupujących do sklepów.

Witryny e-commerce będą mogły zintegrować rozwiązanie ze swoją platformą i dodać do niej katalog posiadanych produktów. Dzięki temu podpowiadane stylizacje linkowały będą do konkretnych stron produktowych. Platforma rozliczała się będzie podobnie, jak w popularnych marketplace’ach – w modelu CPC lub w oparciu o prowizję od wygenerowanej sprzedaży.

Największym wyzwaniem będzie opracowanie algorytmów sztucznej inteligencji, które zostaną przygotowane tak, aby posiąść kompetencje profesjonalnego stylisty. Muszą one bowiem nie tylko definiować poszczególne elementy, ale też współzależności, określające połączenia charakteryzujące poszczególne style. W tym celu wykorzystamy najnowszą wiedzę z dziedziny głębokiego uczenia się, a także z obszaru wizji komputerowej

– wyjaśnia Paweł Wyborski.

Następne miejsca w kolejce zajmują: aplikacja mobilna i integracja z asystentką Siri.

Projekt dostał już 4,7 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

Wsparcie publiczne stanowi większość budżetu, opiewającego na 6,3 mln zł. Jego pozyskanie nie było jednak bułką z masłem.

REKLAMA

Proces przygotowania zgłoszenia jest bardzo czasochłonny - wymaga m.in. zebrania odpowiednich danych, przeprowadzenia analiz i na ich podstawie przedstawienia prognoz dotyczących spodziewanej rentowności realizacji. Dodatkowo zarówno projekt, jak i zgłaszający go podmiot muszą spełnić szereg wymogów

- dodaje Wyborski, który podkreśla, że dzięki kryteriom, którymi kieruje się NCBR dofinansowanie otrzymują tylko najlepsze pomysły.

QuarticOn ma też zamiar pozyskać dodatkowe 2,5 mln zł z emisji akcji serii H, w której wezmą udział polscy i zagraniczni inwestorzy. Ci ostatni mają również pomóc w międzynarodowej ekspansji.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA