Będziemy mieć nowiutką autostradę. Drogowcy zapowiadają otwarcie A1 na całej długości

Domykamy A1. Plan to ruch po jednej jezdni jeszcze w 2020 roku!  – informuje GDDKiA. Obecnie prace trwają jeszcze na sześciu fragmentach trasy, gdzie w większości są już na półmetku. Po wybudowaniu wszystkich odcinków autostrady, A1 będzie miała 564 km długości i połączy Trójmiasto z południową granicą Polski z Republiką Czeską.

Chociaż cała trzypasmowa dwukierunkowa autostrada A1 ma zostać otwarta w roku 2022, to jedna z jezdni ma być udostępniona kierowcom jeszcze w najbliższych miesiącach. Ten rok mimo trudności związanych z koronawirusem nie pokrzyżował planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa głównej polskiej autostrady idzie zgodnie z planem.

A1 odgrywa ważną rolę jako część VI paneuropejskiego korytarza transportowego E75.

Roboty prowadzone są w istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1, co stanowi dodatkowe utrudnienie zarówno dla budujących, jak i dla kierowców. Postanowiliśmy jednak zawiesić sobie poprzeczkę wysoko i chcemy, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z pierwszej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. To ambitny plan, ale w przypadku autostrady A1 i obwodnicy Częstochowy już pokazaliśmy, że takie trudne założenia potrafimy realizować

– napisało GDDKiA.

Bizblog.pl poleca

GDDKiA
Źródło: GDDKiA

W Łódzkiem budowa A1 na półmetku

Na wszystkich spośród czterech budowanych na terenie województwa łódzkiego odcinków autostrady A1 nieprzerwanie trwają prace. Dodatkowo na każdym z nich postępują one według ustalonego grafiku i prawie wszędzie są już na półmetku. Dyrekcja dodaje tu, że na każdym z otwartych do tej pory elementów trasy dochodzi do naruszeń dozwolonych limitów prędkości.

  • Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe

Na pierwszym fragmencie liczącym blisko 16 kilometrów, 11 jest już przejezdne.

Fantastycznie idzie tu przede wszystkim budowa obiektów inżynierskich. Najnowszy – wiadukt łącznicy na węźle Piotrków Trybunalski Zachód – ma być gotowy na przełomie roku.

Ta ten moment drogowcy zajmują się rozbiórką starej jezdni i wznoszeniem przepustów i ekranów dźwiękochłonnych.

  • Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk

Liczący 25 kilometrów jest najdłuższym z budowanych odcinków, gdzie umowa z wykonawcą została podpisana najpóźniej i gdzie prace są najmniej zaawansowane. Z tego powodu jest to jedyny spośród budowanych odcinków A1, gdzie prace nie przekroczyły jeszcze półmetka – są na etapie 25 proc.

Roboty skupiają się teraz nad przebudową betonowej jezdni wschodniej i wznoszeniem obiektów mostowych.

  • Kamieńsk – Radomsko

Do końca listopada kompletnym 16,7-kilometrowym odcinkiem trasy będzie można przejechać już po nowej jezdni.

Na ten moment wschodnia część drogi, jej ekrany i zbiorniki retencyjne są na wykończeniu. Gdy do niego dojdzie, drogowcy mają skupić się na rozbiórce starej DK1.

Przejezdny odcinek ma 4,8 km spośród 7 km, które mają być gotowe już w ciągu miesiąca.

W ostatnim czasie trwa proces montowania ekranów, budowy zbiorników retencyjnych i rozbiórki zachodniej jezdni. Powstają też trzy górne przejścia dla zwierząt oraz most na Warcie, który jest już na wykończeniu.

Na Śląsku A1 prawie gotowa

W województwie śląskim są już tylko dwa nieukończone odcinki. Budowa A1 skupia się tam głównie w dookoła Częstochowy.

  • Granica województw łódzkiego i śląskiego – węzeł Częstochowa Północ

Na 17-kilometrowym odcinku autostrady A1 pod koniec tego roku ma nastąpić zmiana organizacji ruchu na niedawno położoną nawierzchnię z betonu cementowego.

Trwają prace wykończeniowe związane z wykonaniem odwodniania jezdni, zabezpieczeniem skarp, a także fundamentów pod słupy ekranów akustycznych i ich montaż. Na obiektach inżynierskich prowadzone są z kolei prace związane z wyposażaniem ich w bariery ochronne i inne niezbędne instalacje.

  • Węzeł Częstochowa Północ – węzeł Częstochowa Blachownia  

Trwa budowa oświetlenia na węzłach Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia oraz w okolicach Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko i Gorzelanka.

Do zrealizowania na tym odcinku pozostaną jeszcze prace wykończeniowe na tych węzłach, obiektach mostowych, w asortymentach robót drogowych, a także roboty melioracyjne. Pozwoli to ostatecznie wprowadzić pożądaną przez GDDKiA organizację ruchu.