Przedsiębiorcy są wściekli na rząd. Odmawiają sprawdzania paszportów covidowych klientów

Rząd w ostatnim czasie cierpliwość przedsiębiorców testował na różne sposoby. Minister zdrowia, nakazując im sprawdzanie szczepień wśród swoich klientów, doprowadził ich do prawdziwej wściekłości.

Po tygodniach bezczynności i biernego obserwowania czwartej fali epidemii rząd w końcu zdecydował się na nowe restrykcje. Pojawiły się surowsze limity liczby niezaszczepionych klientów w sklepach, restauracjach, hotelach, arenach sportowych czy kinach i teatrach. Niestety nie wiadomo, jak przedsiębiorcy mają weryfikować swoich klientów, bo prawo nie daje im możliwości żądania paszportu covidowego.

Liczymy na przedsiębiorców, którzy wykażą się dobrą wolą i zainteresowaniem 

– stwierdził w „Rozmowie Piaseckiego” minister zdrowia Adam Niedzielski

Tym samym to przedsiębiorca ma sprawdzać szczepienia swoich klientów i na tej podstawie decydować kogo wpuszcza ośrodka, a kogo nie. Nie wiadomo, czy minister Niedzielski w ogóle zdaje sobie z tego sprawę, ale w ten sposób większego kija w mrowisko naprawdę nie mógł wsadzić. Napisać, że przedsiębiorcy są wściekli, to jakby nic nie napisać.

Przedsiębiorcy: nie tak powinna wyglądać relacja z państwem

Zgodnie ze słowami szefa resortu zdrowia batem na przedsiębiorców ma być sanepid, który będzie sprawdzał, czy efektywnie weryfikują szczepienia swoich klientów. I w razie czego wlepi mandat. Tomasz Pruszczyński, jeden z założycieli Fundacji Przedsiębiorcy Polacy, zastanawia się, na jakiej podstawie te mandaty będą wystawiane. 

Przedsiębiorcy mają wykonywać pracę za rządzących, do tego nie mając narzędzi prawnych. Nie tak powinna wyglądać relacja państwo-przedsiębiorcy 

– mówi Pruszczyński.

Z kolei Tomasz Kopiec, ekspert BCC ds. polityki senioralnej i zarządzania w ochronie zdrowia, uważa, że ciężko oczekiwać od przedsiębiorców, żeby ci wypełniali rolę ustawodawcy czy urzędów państwowych. Przedsiębiorcy nie są i nie mogą być za to odpowiedzialni – stawia sprawę jasno. Wielu zastanawia się, jak rząd chce przymusić sanepid do kontroli przedsiębiorców, czy sprawdzają paszporty covidowe swoim klientom, czy nie – skoro nie ma ku temu stosownych przepisów prawa.

Przez paszporty covidowe będą bijatyki w kolejkach?

Piotr Podgórski, radca prawny, członek zarządu organizacji pracodawców Przedsiębiorcy.pl, w rozmowie z Bizblog.pl zwraca dodatkowo uwagę, że powyższe rekomendacje Ministerstwa Zdrowia, bez zapewnienia odpowiednich podstaw prawnych, budzą również kontrowersje z punktu widzenia zgodności z ustawą o ochronie danych osobowych

W efekcie spowoduje to całkowity chaos w wielu miejscach, w których przedsiębiorcy prowadzą swój biznes. W jaki sposób ma bowiem postąpić przedsiębiorca, organizujący np. konferencję, w obliczu, gdy część jego gości odmówi okazania certyfikatu? – pyta.

Bizblog.pl poleca

W obliczu braku stosownych przepisów każdy ma przecież prawo do odmowy okazania paszportu covidowego. Nie bez znaczenia jest także rysująca się ostra polaryzacja wśród społeczeństwa, którego część wyraża negatywny stosunek do szczepień przeciwko COVID-19. Minister Zdrowia sugeruje, że takie osoby w przypadku przekroczenia limitu nie powinny być wpuszczane do lokalu lub miejsca, w którym przedsiębiorca świadczy daną usługę. Klient zatem będzie musiał zostać wyproszony i bardzo prawdopodobne, że już więcej nie wróci do tego miejsca. Stracą na tym przedsiębiorcy. Nie mówiąc już o sytuacji, w której w wyniku kontroli sanepidu zostanie nałożona na nich kara w przypadku wykazania nieprawidłowości – komentuje Podgórski.

Przedsiębiorca, któremu zależy na zapewnieniu ochrony zdrowia i życia swoich gości, będzie zatem bardzo często wysłuchiwał licznych kłótni, stojących w kolejce gości, którzy będą wyrażali swoje poglądy na temat nieuzasadnionych i nieznajdujących oparcia w przepisach prawnych, żądań – przewiduje.

Państwo nie powinno się wysługiwać przedsiębiorcami

Ekspert organizacji pracodawców Przedsiębiorcy.pl dodatkowo zwraca również uwagę na kontrowersje z punktu widzenia art. 7 ust. 4 RODO, który dla oceny, czy zgoda na przetwarzanie danych została wyrażona dobrowolnie, nakazuje uwzględnienie tego, czy od tej zgody nie zostało uzależnione świadczenie lub wykonanie umowy. 

Apelujemy zatem, w imieniu przedsiębiorców, o niezwłoczne wprowadzenie przepisów umożliwiających im sprawdzanie certyfikatów covidowych, nie tylko u swoich klientów, ale również u pracowników. Co do tych ostatnich również mamy jedynie rekomendacje rządu, bez odpowiednich umocowań prawnych – mówi Piotr Podgórski.

O opinie na ten temat zapytaliśmy też Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jak się okazuje pomysł, żeby to przedsiębiorcy sprawdzali swoim klientom paszporty covidowe, ocenia jednoznacznie źle. 

Zadaniem przedsiębiorców jest oferowanie towarów i usług, a nie konfliktowanie się ze swoimi klientami. To państwo ma mechanizmy i narzędzia do egzekwowania 

– przekonuje Biuro Rzecznika MŚP.

Rzecznik dodaje, że administracja państwowa nie powinna wysługiwać się przedsiębiorcami do wykonywania swoich zadań. Przedsiębiorcy i tak mają po swojej stronie bardzo dużo biurokracji.