Promocje, które nie były promocjami. UOKiK nałożył na poznańską firmę karę 600 tys. zł

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dopatrzył się nieprawidłowości podczas pokazów handlowych firmy Topmed Plus. Za fikcyjne promocje firma zapłaci 614 tys. złotych. Dodatkowo ostrzega seniorów i uczy jak nie dać się nabić w butelkę

Prezes Urzędu, Tomasz Chróstny ostrzega seniorów, aby uważali na promocje i podczas decyzji o zakupie nie poddawali się presji czasu.

Okazja życia, tylko teraz

Firma sprzedaje podczas pokazów handlowych sprzęty domowego użytku np. maty masujące, czy wyciskarki do soków.

Jak zaznacza Urząd, najchętniej na zakup całych zestawów produktowych decydowały się je osoby starsze skuszone „okazyjną promocją”. Jak jednak się okazało, żadnych upustów nie było i seniorzy kupowali w rzeczywistości towary po standardowych cenach.

Pokaz to gra psychologiczna. Ceny, o których mówił pracownik w czasie pokazu, były mocno zawyżone – wielokrotnie

– cytował 63-letnią klientkę UOKiK.

Zarzut UOKiK dotyczył tego, że w umowie marki cena wyjściowa zestawu wynosić miała 7,9 tys. zł, zaś po promocji zaledwie 2,7 tys. zł. Jednak w cenniku kwota wyższej kwoty wcale nie było, klient z kolei wierzył, że udało mu się zaoszczędzić ponad 5 tys. zł. Po bliższej analizie okazało się, że takie fikcyjne rabaty mogły wynosić nawet blisko 30,5 tys. złotych.

„Sugerowanie konsumentom fikcyjnej korzyści cenowej to nieuczciwa praktyka rynkowa. Z ankiet, które przeprowadziliśmy wśród klientów Topmed Plus, wynika, że ponad 90 proc. z nich zdecydowało się na zakup właśnie ze względu na oferowany upust. Ponad 80 proc. klientów potwierdziło, że sprzedawca przekonywał ich, że rabat obowiązuje tylko w dniu pokazu. W ten sposób spółka oszukiwała konsumentów” – tłumaczy Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK-u.

Prezes UOKiK nakazał spółce, aby zaprzestała stosowania zakwestionowanej praktyki. Ze względu na ważny interes konsumentów nałożył w tym zakresie rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że Topmed Plus musi się zastosować do nakazu bez względu na to, czy odwoła się od decyzji do sądu.

O decyzji urzędu ma również poinformować poleconą korespondencją wszystkich klientów, którzy w pokazach po czerwcu 2017 r. zawarli ze spółką umowy sprzedaży, aby dowiedzieli się o tym, że zostali ofiarami podstępu i mogą rościć sobie prawa do zadośćuczynienia.

Jak nie dać się oszustom?

UOKiK daje także kilka porad dla seniorów, którzy skłonni są do kupowania produktów na pokazach handlowych. Poucza, jak nie dać się oszukać:

  • Uważaj na „promocje”. Porównaj ofertę z innymi, najlepiej w internecie
  • Zwracaj uwagę, czy „prezenty” na pewno są darmowe.
  • Podczas decyzji o zakupie przeczytaj umowę wraz z załącznikami i weź kopie dokumentów. I pamiętaj, że na odstąpienie od niej masz 14 dni.
  • Nie pożyczaj pieniędzy na zakupy pokazowe.
  • Nie podawaj nikomu danych ze swojego dowodu osobistego.