Via Carpatia w budowie. GDDKiA podsumowuje efekty prac na S19

Docelowo S19 ma mieć długość 580 km i być kluczową częścią trasy Via Carpatia w procesie łączenia północy Europy z południem. Obecnie pierwsza połowa drogi jest w budowie, a druga w w fazie przetargu. GDDKiA przedstawia podstępy poczynione przez drogowców na przestrzeni ostatnich miesięcy oraz lat.

Kierowcy mają do dyspozycji 50 km trasy S19 w województwach lubelskim i podkarpackim. W budowie jest 140 km, a na drugie tyle trwają przetargi. Na pozostałe kilometry przygotowywana jest niezbędna dokumentacja. Poza nielicznymi fragmentami trasa ma być gotowa do 2026.

Via Carpatia w Polsce (S19 oraz S61) będzie miała 700 km i obejmie województwo podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Dzięki drodze możliwy będzie szybki i wygodny przejazd przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję, a przyszłości także Finlandię, Estonię i Łotwę.

Podlasie – 171 km

Dziewięć odcinków drogi ekspresowej S19 jest na etapie postępowania przetargowego. Większość ma zostać oddana kierowcom w roku 2024, reszta – w 2025.

  • Kuźnica – Sokółka  – 10,5 km – ogłoszenie przetargu na projekt. Ukończenie jest planowane na rok 2025.
  • Sokółka – Dobrzyniewo – 31 km – czeka na wydanie decyzji środowiskowych. Ukończenie odcinka planowane jest na rok 2025. Za jego sprawą powstanie też północna obwodnica Białegostoku.
  • Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód – 10 km – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Ukończenie planowane jest na rok 2024.
  • Białystok Zachód – Księżyno – 16,5 km – czeka na rozstrzygnięcie przetargu. Ukończenie odcinka jest planowane na rok 2024.
  • Księżyno – Białystok Południe – ok. 31 km – czeka na rozstrzygnięcie przetargu. Ukończenie jest planowane na rok 2024.
  • Białystok Południe – Ploski – 13 km – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Ukończenie odcinka jest planowane na rok 2024.
  • Ploski – Haćki – 9 km – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Ukończenie prac jest planowane w roku 2024.
  • Haćki – Bielsk Podlaski – 9 km – czeka na rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę. Prace mają być ukończone w 2024 r.
  • Bielsk Podlaski – Boćki – 12 km – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Odcinek ma być gotowy w roku 2024.
  • Boćki – Malewice – 16 km – czeka na ogłoszenie przetargu. Ukończenie budowy jest planowane na rok 2025.
  • Malewice – Chlebczyn – 25 km – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Koniec prac ma nastąpić w roku 2024.

Mazowsze – 33 km, Lubelszczyzna – 181 km

Na terenie województwa mazowieckiego nie ma na razie podziałów na odcinki – cała trasa ma tam 33 km i przebiegając przez Łosice łączy granicę woj. podlaskiego i mazowieckiego z granicą woj. mazowieckiego i lubelskiego

Prace przygotowawcze są tu na wczesnym etapie, przez co dopiero opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ-R) oraz Koncepcja programowa.

Prace trwają na sześciu odcinkach od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie – 75 km. Pozostałe 7 fragmentów czeka na swoich wykonawców.

  • Lublin – Niedrzwica Duża – 12 km – prace są już na półmetku. Trwa betonowanie obiektów inżynierskich.
  • Niedrzwica Duża – Kraśnik – 20 km – trwają tam prace ziemne, przebudowa sieci, wznoszenie fundamentów i nośnych obiektów mostowych. Na tym odcinku ma powstać aż 17 obiektów inżynierskich oraz nowy węzeł – Wilkołaz. Zaawansowanie prac wynosi już 35 proc.
  • Obwodnica Kraśnika – 10 km – trwają tam głównie prace ziemne, budowy obiektów mostowych oraz MOP Słodków. Niebawem ma tam zostać otwarty jeden z wiaduktów, między miejscowościami Słodków oraz Rzeczyca Księża. Zaawansowanie prac jest na poziomie 50 proc.
  • Kraśnik – Janów Lubelski – 18 km – kończone są prace ziemne i wykonawca trasy przechodzi do układania przedostatniej warstwy wierzchniej oraz ostatniej warstwy nawierzchni. Trwa także betonowanie obiektów inżynierskich, których łącznie ma powstać tam aż 21. Niebawem ma tam zostać otwarty jeden z wiaduktów, między miejscowościami Polichna Pierwsza a Huta Józefów. Zaawansowanie wynosi 50 proc.
  • Obwodnica Janowa Lubelskiego – 7 km – kończona jest budowa obiektów inżynierskich oraz MOP Janów Lubelski. Zaawansowanie osiągnie niebawem 80 proc.
  • Janów Lubelski – Lasy Janowskie – 8 km – kończone są roboty ziemne, a w połowie ułożono warstwy bitumiczne. Trwają budowy obiektów inżynierskich i przygotowania do tworzenia ostatniej warstwy nawierzchni. Zaawansowanie robót wynosi już 70 proc.
  • S19 spod Lublina na północ – 23 km – czeka na rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę. Rozpoczęcie prac jest zaplanowane na drugą połowę roku 2022.

Na pozostałych sześciu odcinkach trwa opracowywanie Koncepcji programowej i prace projektowe. Ich wykonawcy mają zostać wyłonieni w ciągu roku 2021:

  • Granica woj. lubelskiego i mazowieckiego – Międzyrzec Podlaski – 11 km
  • Obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego – 7 km
  • Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski – 22 km
  • Radzyń Podlaski – Kock – 19 km
  • Obwodnica Kocka – 8 km
  • Kock - Lubartów – 16 km

Podkarpacie 140 km

GDDKiA informuje, że prace trwają dziś na 6 spośród 13 odcinków trasy S19 w województwie podkarpackim. Na pozostałych opracowywana jest Koncepcja programowa.

  • Lasy Janowskie – Zdziary – 9,5 km – trwają roboty ziemne i budowa odwodnienia oraz kanalizacji deszczowej. Układane są pierwsze warstwy wiążące z betonu asfaltowego. Zaawansowanie jest tu na poziomie 30 proc.
  • Zdziary – Rudnik nad Sanem – 9 km – trwa zbrojenie i betonowanie na obiektach inżynierskich, a także budowa przęsła nurtowego nad Sanem. Zaawansowanie osiągnęło 35 proc.
  • Rudnik nad Sanem – Nisko – 6 km – w ponad 30 proc. stworzono już podbudowę z betonu asfaltowego. Do końca 2020 r. planuje się przeniesienie ruchu na węźle Nisko Południe, tak aby przebiegał on już nad drogą ekspresową S19. W połowie ubiegłego miesiąca przeniesiono już ruch na nową DK77 i włączono obwodnicę Stalowej Woli i Niska. Zaawansowanie prac jest na poziomie 40 proc.
  • Nisko – Podgórze – 11,5 km – wycięto drzewa, odhumusowano teren budowy. Trwają roboty ziemne i budowy obiektów inżynierskich i mostowych. Zakończenie prac jest planowane na rok 2022.
  • Podgórze – Kamień – ok. 10 km – wycięto drzewa, odhumusowano. Trwają roboty ziemne i budowy obiektów inżynierskich. Ukończenie prac planowane jest na koniec roku 2021
  • Kamień – Sokołów Małopolski – 8 km – rozpoczęcie robót nastąpiło w lipcu bieżącego roku. Zaawansowanie prac mimo to wynosi 20 proc.
Źródło: GDDKiA
  • Rzeszów – Babica – 10,3 km – rozpoczęcie robót także nastąpiło w lipcu 2020. Trwają prace nad dopełnieniem dokumentacji, a także roboty geologiczne.
  • Babica – Jawornik – 11,6 km – trwają przygotowania oraz rozpoznania geologiczne. Koncepcję przygotowano już w 90 proc. Realizacja w systemie „Projektuj i buduj” jest planowana na połowę roku 2021.
  • Jawornik – Domaradz – 11,8 km – przygotowano 1/3 Koncepcji programowej z rozpoznaniem geologicznym. Przetarg na realizację w systemie „Projektuj i buduj” został zaplanowany na marzec 2022 r. Będzie to najbardziej skomplikowany odcinek, który oprócz tradycyjnych obiektów inżynierskich i MOP Jawornik, będzie wymagał przebudowy dróg poprzecznych, infrastruktury technicznej oraz wydrążenia blisko 3-kilometrowego tunelu. Ukończenie prac jest zaplanowane dopiero na rok 2029.
  • Domaradz – Iskrzynia – 12,5 km – przygotowano 50 proc. Koncepcji programowej wraz z rozpoznaniem geologicznym. Realizacja w systemie „Projektuj i buduj” ma wystartować w drugiej połowie roku 2021.
  • Iskrzynia – Miejsce Piastowe – 10,3 km – niedługo oddana zostanie Koncepcja programowa.
  • Miejsce Piastowe – Dukla – 10 km – niedługo oddana zostanie Koncepcja programowa. Realizacja w systemie „Projektuj i buduj” ma zostać rozpoczęta jeszcze w grudniu tego roku.
  • Dukla – Barwinek – 18 km – niedługo mają zostać zakończone badania geologiczne i Koncepcja programowa. Powstanie tu blisko 23 km otworów badawczych z powodu trudnych warunków środowiskowych i złożonej budowy terenu. Z tego powodu odbiór dokumentacji jest zaplanowany dopiero na rok 2021.