Polskie startupy finansują się z własnych środków i nie zamierzają zwalniać w czasie pandemii
Rok 2021 będzie rekordowy dla polskich startupów pod kątem pozyskanych funduszy. Okazuje się też, że pandemia nie zmieniła tak wiele jeśli chodzi o rozwój innowacyjnych biznesów.
Raport Fundacji Startup Poland pokazuje, że pandemia nie wpłynęła znacząco na kondycję polskich startupów. 48 proc. z nich nie zmieniło liczby zatrudnionych osób i nie zamierza nikogo zwalniać. 80 proc. nie musiało zmieniać modelu biznesowego, a jeśli już to wynikało to najczęściej z dostrzeżenia możliwości wzrostu w innej formie działalności.
Startupy rosną w oczach inwestorów. Rośnie też liczba transakcji
Jeśli pominiemy megarundy, już w pierwszych trzech kwartałach tego roku, polskie startupy pozyskały więcej niż w całym roku 2020, (1,46 mld zł wobec 1,23 mld zł). Rośnie też liczba transakcji. W pierwszych trzech kwartałach 2021 było ich tyle, co w całym poprzednim roku. Nasz rynek wciąż jest bardzo młody – naturalna dla wczesnego wieku ostrożność sprawia, że wielu założycieli firm wciąż obawia się kontaktu z funduszami venture capital. Ta postawa zdaje się powoli zmieniać, ale przed nami jeszcze długa droga
– komentuje Maciej Ćwikiewicz, prezes PFR Ventures.
Startupy zbierają coraz więcej pieniędzy, ale w polskim ekosystemie wciąż przeważają stosunkowo niewielkie rundy – poniżej 2 mln zł, które z powodzeniem zaspokajane są na krajowym podwórku.
Wśród źródeł finansowania przeważają środki własne, z których korzysta blisko trzy z czterech startupów. Ciekawe rzeczy dzieją się w rankingu na niższych pozycjach.
Krajowe środki przeważają nad zagranicznymi. W czołówce pomoc polskich funduszów VC
Startupy często korzystają z pomocy finansowej polskich funduszów VC, aniołów biznesu czy akceleratorów. W czołówce znajdują się również środki pochodzące od NCBR czy PARP.
Trzeba jednak pamiętać, że powyższa klasyfikacja nie bierze pod uwagę wielkości wsparcia. Zagraniczny kapitał wiąże się zaś zwykle z większymi kwotami i startupami, które startują z ekspansją zagraniczną.
Biurokracja hamuje rozwój. Częste zmiany przepisów dobijają biznes
Aż 69 proc. przedsiębiorców przebadanych przez Fundację podkreśla, że wśród barier regulacyjnych najbardziej problematyczna jest biurokracja. Połowa z nich narzeka zaś na częste zmiany przepisów czy niewystarczające zachęty inwestycyjne. Brakuje choćby ulg inwestycyjnych dla inwestorów, co mogłoby pobudzić ekosystem.
Nie bez powodu tyle świetnych startupów powstaje w Stanach Zjednoczonych, gdzie dostęp do kapitału jest od lat bardzo łatwy. Naturalną cechą startupowych pomysłów jest zwiększone ryzyko niepowodzenia takiej inwestycji. Zachęty, np. w postaci ulgi podatkowej mogłyby znacząco pomóc w tej kwestii
– ocenia Tomasz Snażyk, prezes Fundacji Startup Poland.
Raport podkreśla, że rozwiązanie to ma się stać częścią Polskiego Ładu – już od początku przyszłego roku. Inwestor, który chce pomnożyć swoje środki poprzez wejście z własnym kapitałem do startupu, będzie mógł skorzystać z ulgi w wysokości 50 proc. kwoty całej inwestycji. Sumę tę odliczy od swojego dochodu, w maksymalnej wysokości 250 tys. zł.
Polskie startupy celują w ekspansję na rynku UE
Unia Europejska to najbliższy i oczywisty kierunek ekspansji dla polskich przedsiębiorców. Jednolity obszar regulacyjny i powszechna znajomość angielskiego sprawiają, że rozpoczęcie sprzedaży w Szwecji czy Holandii, nie jest tak dużym problemem, jak np. wejście na rynki wschodnie.
Co ciekawe, PARP zakłada również przyciąganie startupów do Polski w ramach nowego projektu wizowego, który ma służyć budowaniu różnorodności.
Z końcem 2018 r. uruchomiliśmy pierwszy publiczny program wizowy dla startupów – Poland Prize. Polska oferta dla zagranicznych startupów okazała się nad wyraz atrakcyjna. Z blisko 3 tys. zgłoszeń z ponad 90 krajów nasze akceleratory przeniosły do Polski 101 najbardziej obiecujących startupów
– mówi Mikołaj Różycki, prezes PARP.
Program Poland Prize to nie tylko wsparcie w dostaniu się do kraju, ale również w późniejszym prowadzeniu działalności, dzięki pomocy mentorów i ekspertów. Raport podkreśla, że działalność w Polsce kontynuuje ponad 80 proc. startupów, które brały udział w programie, a zdecydowana większość z nich planuje skomercjalizować swój produkt w ciągu najbliższych dwóch lat.