Polski Pakt Plastikowy. W pięć lat zamienią wszystkie opakowania w zdatne do recyklingu?

Polski Pakt Plastikowy dołącza do globalnej inicjatywy Plastic Pact network Fundacji Ellen MacArthur. Głównym zadaniem tej inicjatywy jest przerwanie systemu take-make-waste oraz ograniczenie produkcji tworzyw sztucznych, który coraz poważniej wpływa na środowisko naturalne. Celem jest stworzenie obiegu zamkniętego, w którym nie dochodziłoby do zaśmiecania nateriałami jednorazowymi, niezdatnymi do przetwarzania.

10 września Polski Pakt Plastikowy dołączył do światowej sieci Plastics Pact Fundacji Ellen MacArthur. Wiąże się to ze wzmożonym działaniem na rzecz ochrony środowiska poprzez skuteczne gospodarowanie tworzywami sztucznymi.

New Plastics Economy Global Commitment to wieloletni program mający na celu odmianę globalnego systemu gospodarczego na taki, w którym plastikowe opakowania przestałyby pełnić rolę odpadów. Nowa ekonomia ma doprowadzić do możliwości recyklingu i ponownego wykorzystania zaśmiecających środowisko surowców.

Polska włącza się w wojnę z plastikiem

Przez ostatnie 70 lat do recyklingu globalnie trafiało zaledwie 10 proc. tworzyw sztucznych. Pozostałe w lwiej części zaśmieciło środowisko naturalne. Od lat pięćdziesiątych wytworzyliśmy na świecie aż 9,2 mld ton plastiku, który w większości po jednorazowym użyciu trafiał na wysypiska śmieci i do oceanów.

Bizblog.pl poleca

Pandemia ekologiczna ma się świetnie, a wspiera ją nie tylko nadprodukcja jednorazowych opakowań, ale i słabej jakości maseczki czy rękawiczki, które w erze koronawirusa sprawiają, że inicjatywa walki z plastikiem staje się niezbędna.

Polacy według statystyk GFK, Who cares? Who does? także dostrzegają problem zanieczyszczenia planety plastikiem – prawie 60 proc. uznało, że jest to jeden spośród pięciu najważniejszych wyzwań środowiskowych.

Wykorzystywanie w opakowaniach tworzyw sztucznych musi się wiązać z konsekwencjami, które egzekwować będzie właśnie Polski Pakt Plastikowy. Ostatecznym celem organizacji jest doprowadzenie, aby znalazły się one w obiegu zamkniętym.

Dalekosiężne plany Plastic Pact

Pakt postawił sobie za cel ogólny zmianę obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach, jak również sześć wspólnych zadań dla wszystkich członków.

Plany fundacji do 2025 r. są bardzo radykalne i na te moment wykraczają poza obowiązujące przepisy. 

Fundacja Ellen MacArthur z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie Polskiego Paktu Plastikowego, najnowszej krajowej inicjatywy dołączającej do naszego globalnego programu Plastics Pact network. Z niecierpliwością czekamy na wspólne działania interesariuszy w Polsce we wprowadzaniu realnych zmian w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego dla tworzyw sztucznych. Razem możemy stworzyć świat, w który plastik nigdy nie staje się odpadem ani zanieczyszczeniem

– mówi Sander Defruyt, lider programu New Plastics Economy w Fundacji Ellen MacArthur.

Wśród kluczowych zadań znalazły się:

  • Identyfikacja i eliminacja nadmiernie trafiających do obiegu opakowań z tworzyw sztucznych – przeprojektowanie składu i wprowadzenie ich alternatywnych modeli.
  • Zmniejszenie o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.
  • Doprowadzenie, aby do 2025 roku 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych znajdujących się na polskim rynku nadawało się do ponownego wykorzystania lub chociaż recyklingu.
  • Zwiększenie ilości surowców wtórnych w wytwarzaniu opakowań z tworzyw sztucznych do 25 proc.
  • Pozyskiwanie ze zbiórek i recyklingu opakowań co najmniej 55 proc. materiałów.
  • Podniesienie efektywności edukacji w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań.
Źródło: Polski Pakt Plastikowy

Z Fundacją współpracuje dziś ponad 400 firm – odpowiedzialnych za wprowadzanie na rynek 20 proc. opakowań, m.in. Google, H&M Group, IKEA, Apple, PepsiCo, Coca-cola Company, Philips czy Renault. Oprócz tego ma ona wsparcie od rządów wielu krajów, organizacji pozarządowych, a także ośrodków naukowych i inwestorów.

Partnerami Polskiego Paktu były do tej pory koncerny takie jak Alpha, Carrefour, Danone, Kaufland, KGL, Lidl, LPP, Nestle, Unilever. Niedawno do tego grona dołączyli Santander i Biedronka.