Elektryczny dostawczak Veramo Lab najlepszy w pierwszym etapie programu NCBR

Polska firma technologiczna Veramo Lab zdobyła największą liczbę punktów w kwalifikacjach na przygotowanie koncepcji polskiego e-van. Celem programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju jest wyłonienie producentów polskich uniwersalnych pojazdów dostawczych o napędzie elektrycznym.

Elektromobilność w Polsce rozkwita. Veramo Lab zaproponowało projekt e-vana, który ma za zadanie przewozić towary o dużej wadze o relatywnie dużym zasięgu. W dalszych etapach prac polska firma będzie udowadniać, że jej projekt jest bardziej innowacyjny od konkurencyjnych oraz ubiegać się o wprowadzenie go na polskie drogi. W zanadrzu Veramo Lab ma projekt autobusu elektrycznego.

NCBR chce stworzyć polskiego e-vana

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju prowadzi postępowanie pod nazwą „E-van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”. Projekt finansowany ze środków Funduszy Europejskich prowadzony jest w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, który ma przyspieszyć rozwój technologiczny polskiego sektora motoryzacyjnego.

Bizblog.pl poleca

Celem programu jest wyłonienie wykonawców, którzy opracują elektryczne i wodorowe samochody dostawcze do 3,5 t, z zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Parametry użytkowe nowych pojazdów mają być wyższe w porównaniu do osiągów pojazdów elektrycznych dostępnych obecnie na rynku. Chodzi przede wszystkim o osiągnięcie tysiąca kilogramów ładowności przy jednoczesnym zachowaniu 250 km zasięgu, w przypadku pojazdów bateryjnych lub 400 km zasięgu w przypadku pojazdów napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym. Pojazd ma też cechować się trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym wyglądem oraz być oparty o uniwersalną platformę jezdną.

Całkowity budżet programu e-van obejmujący wszystkie jego etapy wynosi 52 mln zł. 

Na liście rankingowej znalazło się 10 z firm spośród 14, a na pierwszej pozycji – z wynikiem 86,55 pkt. na 100 – znalazło się Veramo Lab z projektem Sevi – miejski elektryczny pojazd dostawczy. 

Po podpisaniu umów wykonawcy przystąpią do prowadzenia podzielonych na cztery etapy prac, w których będą konkurować. Do drugiego etapu z 10 uczestników postępowania zakwalifikowane zostaną cztery firmy. W trzecim i czwartym etapie programu pozostanie tylko dwójka z nich.

Z dużym zadowoleniem przyjęliśmy ogłoszenie listy rankingowej NCBR w projekcie eVan. Potwierdza ona słuszność obranej strategii działania. W szczególności cieszy wysoka ocena kadry inżynierskiej spółki

– powiedział Marcin Jastrzębski, prezes Veramo oraz Veramo Lab.

Autobus Veramo ma zasięg 400 km

Veramo i Veramo Lab to spółki technologiczne, które działają w sektorze elektromobilności i magazynowania energii. Specjalizują w tworzeniu podzespołów do e-autobusów i innych pojazdów tego typu, a także całych e-pojazdów. W najbliższym czasie mają uruchomić własną produkcję autobusów elektrycznych w Polsce.

W ramach przyznanej wcześniej Veramo Lab przez NCBR dotacji, firma opracowuje projekt układu napędowego do autobusu elektrycznego z doładowywaniem z ogniwa metanolowego lub wodorowego. 

Obecnie w polskich przetargach wymogiem jest dostarczenie pojazdu, który po szybkim ładowaniu będzie miał 120 km zasięgu. Natomiast szacunki pokazują, że wystarczający na cały dzień średni zasięg autobusu elektrycznego to 300-350 km. Veramo oferuje e-autobusy, które pozwalają przejechać dystans 400 km. Dzisiaj gminy i miasta kupujące autobusy z zasięgiem 120 km muszą także dokupywać szybkie ładowarki pantografowe i instalować je na pętlach autobusowych, co znacznie zwiększa koszty całej inwestycji. Ostatnio jedno z miast kupowało 10 autobusów za kwotę 25 mln. Dodatkowe 6 mln zł przeznaczone zostało na wyposażenie dwóch pętli w ładowarki. To zdecydowanie niepotrzebny koszt, bo za 2 lata takie ładowarki nie będą potrzebne

– komentuje Jastrzębski.

W 2020 roku około 20 proc. nowo zarejestrowanych autobusów będzie pojazdami elektrycznymi. Dzięki temu do końca grudnia Polska powinna przekroczyć próg 100 rejestracji e-autobusów rocznie. Wraz z podpisanymi już zamówieniami po polskich drogach w najbliższym czasie poruszać będzie się 338 e-busów.

Równolegle toczą się lub planowane są przetargi na blisko 100 sztuk kolejnych autobusów elektrycznych. Łącznie jest to 436 e-pojazdów, które w latach 2020-2022 wyjadą na polskie ulice. Największy kontrakt zawarło MZA Warszawa. Obejmuje on łącznie 130 przegubowe elektrobusy, który mają zostać wyprodukowane do listopada 2020 roku.