Kto trzęsie rynkiem wódki w Polsce? Znane polskie marki mają nowego właściciela

Które spośród polskich marek wódek faktycznie są w rękach Polaków? Teraz układ sił w branży alkoholi ulega zmianom, pomimo że Stock Spirits i CEDC wciąż rządzą na rynku polskiej wódki. Francuska grupa Marie Brizard Wine & Spirits wycofuje się w polskiego rynku.

Polski rynek alkoholi wysokoprocentowych od lat jest w rękach zagranicznych koncernów. Następuje jednak spora rotacja – francuska spółka Marie Brizard Wine & Spirits – do której należą marki Sobieski i Krupnik – pozbywa się wszystkich udziałów w polskim rynku na rzecz amerykańskiej grupy United Beverages.

Czyje są Sobieski i Krupnik?

Rok temu francuska grupa Marie Brizard Wines & Spirits pozbyła się spółki Sobieski Trade, zajmującej się dystrybucją alkoholi w Polsce. Przejęło ją toruńskie United Beverages. Teraz Francuzi sprzedają wszystkie udziały w spółce MBWS Polska (i część w Polmosie Łańcut). Ponownie kupcem jest United Beverages.

Marie Brizard produkowało w Polsce wódki Sobieski oraz Krupnik i pomimo sprzedaży swoich polskich aktywów zachowało sobie prawa do marki wódki Sobieski, którą będzie od teraz produkowało United Beverages.

Pomimo względnie dobrej sprzedaży Francuzi nie zarabiali na Polsce – w 2019 r. ponieśli prawie 42 mln złotych strat EBITDA.

Mimo ostatniej poprawy, wynikającej ze zwiększonej produktywności i selektywnej strategii komercyjnej, biznes w Polsce od kilku lat mierzył się ze znacznymi wyzwaniami i brakowało mu odpowiedniej skali, by osiągnąć średnio- i długookresowe cele w zakresie zyskowności.

– tłumaczy Marie Brizard.

Od Amerykanina do Rosjanina, od Francuza do Amerykanina

Teraz MBWS ustępuje na polskim rynku United Beverages, czyli firmie należącej do Williama Careya, Mężczyzna jest założycielem wartego niegdyś 5 mld zł CEDC – koncernu produkującego m.in. Żubrówkę, Soplicę i Bolsa. Spółka jednak nie poradziła sobie finansowo po inwestycjach na rynkach wschodnich i dziś znajduje się w rękach Rosjan.

Dzięki temu Rousam Tariko sprawuje kontrolę nad 44 proc. polskiego rynku wódki, przeganiając zarówno Marie Brizard (z 9,6 proc. udziałów), jak i nawet Stock Spirits (posiadającego 29,5 proc.) będącego producentem np. Żołądkowej Gorzkiej, Żołądkowej Deluxe, Czystej de Luxe, Lubelskiej, czy Żubra.

Z kolei William Carey jest… Amerykaninem. Jego United Beverages po kończącym się w marcu 2019 r. roku finansowym osiągnęło 15 mln czystego zysku z ok. 565 mln zł przychodów.

Co by jednak nie mówić – United Beverages jest polską spółką akcyjną, działającą na terenie Torunia. Można więc powiedzieć, że polska wódka wraca do Polski.

Pod koniec 2019 r. w pełni przejęli Sobieski Trade, a na początku lipca b.r. – 80 proc. udziałów w (należącej do Grupy Żywiec) Distribev Orbico. Jest on dostawcą 500 marek alkoholowych 35 tys. polskich sklepów i lokali. Przewiduje się, że dzięki tym transferom Grupa United Beverages będzie zatrudniać 2,5 tys. pracowników i generować rocznie nawet 1 mld euro przychodów.