REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Polska przecenowym rajem. Konsumenci z całego świata mogą nam pozazdrościć

Co tam zabytki, atrakcje turystyczne, czy innowacje. Polska powinna stworzyć nową reklamę naszego kraju, a jako wabika użyć danych z najnowszego badania. Otóż poszukiwacze rabatów, zakupoholicy, dusigrosze i okazjomaniacy - czyli każdy, kto nie lubi przepłacać, chce kupić jak najwięcej lub zapłacić jak najmniej, poczuje się w Polsce jak w zakupowym raju. Bo takich przecen, jakie my mamy, to nikt inny nie ma. Nic, tylko pozazdrościć.

14.12.2022
17:53
Polska przecenowym rajem. Konsumenci z całego świata mogą nam pozazdrościć
REKLAMA

Otóż w najnowszym, globalnym badaniu rynku e-commerce wyszło, że światowy rekord przecen należy do Polski. Nasz kraj jest światowym liderem w liczbie produktów przecenionych oraz jednym z liderów dostępności - wynika z badania przeprowadzonego przez DataFeedWatch dla firmy cart.com na początku listopada 2022 r., w którym porównano 14 tys. sklepów internetowych z ponad 60 krajów.

REKLAMA

Na wyprzedaży na początku listopada było 29,88 proc. wszystkich produktów globalnego rynku e-commerce. Poziom rabatów w tym okresie był raczej umiarkowany, a średnia globalna wyniosła 33 proc.

Polski rynek e-commerce osiągnął najwyższy wskaźnik produktów przecenionych w stosunku do wszystkich produktów w sklepach online, zgodnie ze stanem z początku listopada 2022 r. Z dostępnością na poziomie 91,02 proc. produktów w magazynach i 76,06 proc. przecenionych, Polska stała się liderem promocji oraz jednym z liderów dostępności - wynika z badania.

Polska zostawiła daleko w tyle pozostałe kraje. Finlandia, która zajęła drugie miejsce, miała w badaniu wynik 55,21 proc. produktów przecenionych, a Włochy z 54,29 proc. zajęły trzecie miejsce na podium.

Z kolei na końcu listy znalazły się Irlandia (18,13 proc.) oraz Kanada (15,38 proc.) Najgorzej mają klienci internetowych sklepów we Francji, gdzie jedynie 10,94 proc. produktów jest przecenionych. Zdaniem ekspertów fatalny wynik Francji to wynik poważnych problemów z dostępnością produktów.

 class="wp-image-1991311"
Źródło: badanie DataFeedWatch

Największe rabaty są przed świętami

Autorzy badania postanowili również sprawdzić, jak kształtują się przeceny w okresie przedświątecznym (liczonym w pierwszym tygodniu listopada, dwa tygodnie przed wyprzedażami na Black Friday) w porównaniu z danymi z Feed Marketing Raport z kwietnia tego roku. Okazało się, że liczba przecenionych produktów wzrosła przed świętami średnio o 12,8 proc.

Istnieje bezpośrednia korelacja między dostępnością produktów, a liczbą produktów w promocji - wyjaśnia proces powstawania przecen Jacques van der Wilt, dyrektor generalny ds. feed marketingu w Cart.com.

Jego zdaniem Polscy sprzedawcy dzięki bardzo wysokiej dostępności towarów mają wiele opcji rabatowych, których nie mają ich koledzy i konkurenci z większości pozostałych krajów Europy, a nawet świata.

Skorzystają konsumenci - kwituje Jacques van der Wilt.

Przepraszamy, towar chwilowo niedostępny

Z najnowszego raportu wynika, że ok. 15 proc. wszystkich produktów e-commerce było niedostępnych. Średni globalny wskaźnik „braku produktów w magazynie w stosunku do wszystkich produktów reklamowanych” na początku listopada 2022 r. wyniósł dokładnie 15,63 proc. Dla porównania w kwietniu na wirtualnych półkach brakowało 16,66 proc. produktów.

To niewielka różnica, ale obserwujemy znaczne wahania w niektórych krajach i branżach - wskazują autorzy badania.

To nie przypadek, że kraje z największą liczbą rabatów to kraje o bardzo wysokiej dostępności produktów - Polska, Finlandia, Włochy, Hiszpania, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Nowa Zelandia. Znajdują się one również w pierwszej szóstce krajów o największej dostępności produktów na świecie

Z kolei najniższy stosunek produktów przecenionych do wszystkich produktów dostępnych w sprzedaży występuje we francuskim e-commerce i wynosi zaledwie 10,49 proc. I mając braki w magazynach na poziomie 37,7 proc. Francja jest niechlubnym liderem w kategorii braków w magazynie wśród ponad 60 krajów analizowanych przez DataFeedWatch.

REKLAMA
 class="wp-image-1991587"
Źródło: badanie DataFeedWatch

Pocieszający jest fakt, że powoli dostępność towarów w sklepach internetowych rośnie, co obrazują dane. Globalna średnia produktów dostępnych w magazynach wzrosła z 83,34 proc. w kwietniu 2022 r. do 84,27 proc. w listopadzie.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA