Rośnie konkurencja dla PKP. Czesi proponują Polakom szybkie, międzynarodowe połączenia kolejowe

Czeski prywatny przewoźnik kolejowy RegioJet nie zwalnia tempa i składa do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) kolejne wnioski. Po trasie Kraków-Warszawa-Gdynia czas przyszedł na Warszawę-Katowice-Wrocław. W planach są też międzynarodowe połączenie kolejowe: do Austrii, czy do Włoch.

Czeska obecność na polskich torach na dużą skalę rozpoczęła się tak naprawdę już w grudniu zeszłego roku. Wtedy prywatny przewoźnik kolejowy zza naszej południowej granicy RegioJet podjął pierwsze starania w celu uruchomienia połączenia na trasie Kraków Główny-Warszawa Wschodnia. Ales Ondruj, rzecznik prasowy RegioJet, przekonywał, że Polska jest dla nich bardzo interesującym biznesowo krajem i planują stworzyć tutaj wiele połączeń krajowych i międzynarodowych. Tym samym nasz kraj uzupełniałby sieć RegioJet w Czechach, na Słowacji, na Wegrzech i w Austrii. 

Bizblog.pl poleca

Teraz, jak informuje serwis rynek-kolejowy.pl, w krótkim odstępie czasu do UTK trafiły dwa kolejne wnioski od Czechów. Jeden w sprawie połączenia komercyjnego na trasie Kraków-Warszawa-Gdynia, a drugi dotyczący lini kolejowej Warszawa-Katowice-Wrocław. W planach jest też uruchomienie pociągów jadących z Warszawy do Włoch, czy z Przemyśla do Pragi. Na biurku szefa UTK jest też wniosek Czechów w sprawie uruchomienia połączenia kolejowego Warszawa-Wiedeń. RegioJet chciałby pierwszy pociąg puścić na tej trasie w grudniu 2022 r. Przez cały rok funkcjonowałyby dwa kursy dziennie.

Czeskie połączenia kolejowe z aplikacją

RegioJet pomimo pandemii i drastycznego spadku podróżujących postanowił wykorzystać ten czas na swoją ekspansję. Już w kwietniu 2020 r. Czesi kupili wagony-kuszetki od Deutsche Bahn. W czerwcu 2020 r. sprowadzili z Belgii wagony z miejscami do leżenia. Potem było jeszcze ściągnięcie z Niemiec wagonów piętrowych. Do tego doszły kuszetki z miejscami na rowery. W większości wagony kupione w zeszłym roku przez RegioJet są dopuszczone do prędkości 200 km/h.

Mamy pojazdy w wysokim standardzie, które po liftingu mogą spokojnie dalej jeździć i wozić pasażerów

– przekonuje prezes RegioJet Radim Jancura.

Na początku sierpnia RegioJet dodatkowo uruchomił stronę rezerwacyjną i aplikację sprzedażową. W ten sposób można poznać wszystkie połączenia autobusowe i kolejowe czeskiego przewoźnika, zarezerwować bilet na dane połączenie i poznać inne usługi RegioJet.

Coraz większa konkurencja dla PKP

Czesi chcą przekonać Polaków do swoich połączeń czasem przejazdu i ich częstotliwością. I rzeczywiście, jak przyjrzeć się bliżej ofercie RegioJet, to może ona jak najbardziej stanowić alternatywę do tego, co dzisiaj proponuje PKP. Czesi zakładają, że ich pociąg trasę z Warszawy, przez Katowice do Wrocławia pokona w mniej niż 5 godzin (z Katowic do Wrocławia to ma być 2 godziny i 9 minut, a z Katowic do Warszawy 2 godziny i 35 minut). W obecnym rozkładzie jazdy PKP tylko dwa pociągi: Pendolino i IC Panorama pokonują tę trasę w mniej niż 4 godziny. Pozostałe od 4,5 do 5,5 godziny. 

W grudniu 2022 r. podobnie jak trasa Warszawa-Wiedeń, ma zadebiutować też połączenie między Krakowem a Gdynią. Pociągi od godz. 4 do godz. 20 mają ruszać co dwie godziny – w sumie 9 razy w ciągu jednego dnia. Dzisiaj tę odległość pokonamy najszybciej pociągiem wybierając Pendolino. Wtedy taka podróż zajmie nam 5 godz. i 41 minut.