Polacy nie chcą zdalnej nauki. Twierdzą, że szkoły poległy na całej linii

Tylko co trzeci ankietowany twierdzi, że polskie szkoły są przygotowane do prowadzenia zajęć przez internet. I wcale nie chodzi o sprzęt. Okazuje się, że to najmniejszy problem.

Początek roku szkolnego to gigantyczne zamieszanie w polskim systemie edukacji. Choć uczniowie teoretycznie mogą wrócić do szkolnych ławek, sanepid ma pełne ręce roboty. Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało, że w 37 placówkach służby sanitarno-epidemiologiczne wyraziły zgodę na kontynuowanie zdalnego nauczania. Kolejnych 58 szkół pracuje w modelu hybrydowym.

Choć nie jest to nawet jeden procent wszystkich placówek oświatowych w Polsce, można śmiało obstawiać, że wraz z upływem czasu problem będzie się nawarstwiał. We wtorek prośbę o wprowadzenie nauki zdalnej złożyło liceum im. Bolesława Prusa w Warszawie. Sanepid odmówił, tłumacząc, że pozytywny wynik testu u jednej uczennicy nie stanowi podstaw do przeniesienia nauki poza mury szkoły.

Polacy nie chcą zdalnej nauki

Rodzice uczniów odetchnęli zapewne w tym momencie z ulgą. Z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting wynika, że aż 48 proc. uważa, że nauka zdalna nie powinna wracać do polskich szkół, nawet w formie hybrydowej. Dlaczego? Zdaniem 60 proc. badanych zdobywanie wiedzy na odległość jest po prostu mniej efektywne.

Tylko co ósmy ankietowany (14 proc.) jest zdania, że placówki oświatowe podołają wyzwaniu kształcenia przez internet. 44 proc. przepytywanych wyraziło opinię, że optymalną metodą na czasy koronawirusa będzie zamienne stosowanie nauki zdalnej i stacjonarnej.

Bizblog.pl poleca

Co ciekawe, badanie wykazało, że posiadanie odpowiedniego sprzęty w postaci komputera, mikrofonu czy słuchawek nie stanowi dla uczniów i ich rodziców żadnego problemu. Tak przynajmniej zadeklarowało 88 proc. ankietowanych. Jednocześnie 59 proc. stwierdziło, że ma do nauki zdalnej odpowiednie warunki lokalowe.

Brakuje wsparcia?

Zdaniem Dominiki Paciorkowskiej, dyrektor zarządzającej ClickMeeting, Polacy nie są przeciwnikami nauczania na odległość, a po prostu nie przyzwyczaili się do nowego trybu nauczania. Zabrakło również pomocy z zewnątrz.

Uczelnie wyższe publiczne takie jak Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Politechnika Łódzka i prywatne WorldWide School, Polski Uniwersytet Wirtualny, LangMedia oraz Oxford Language Center na długo przed kwarantanną społeczną zdecydowały się na wdrożenie nauczania przez webinary

– zauważa.

Dominika Paciorkowska dodaje, że wymienione szkoły chcą dzisiaj rozwijać model kształcenia zdalnego dzięki odpowiedniemu wprowadzeniu i wsparciu, jakie zapewnia ClickMeeting.

Chcemy ułatwić pedagogom oraz szkoleniowcom prowadzenie spotkań, lekcji czy wydarzeń online za pomocą naszej platformy

– deklaruje.