Nowa plaga. Koniec tanich zakupów na Aliexpress to początek eldorado dla oszustów

Poczty Polska, która stała się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych przesyłek spoza Unii Europejskiej, dała pretekst cyberprzestępcom do przeprowadzenia groźnych akcji phishingowych – alarmuje operator.

Poczta Polska przypomina, że nie nie wysyła drogą elektroniczną żadnych wiadomości zawierających prośby o uzupełnienie dokumentacji celnej dla towarów zakupionych w chińskich sklepach internetowych.

E-mail lub SMS z takim żądaniem najprawdopodobniej jest zawirusowany, a jego otwarcie grozi przekazaniem wrażliwych danych osobowych lub nawet utratą pieniędzy

– ostrzega Poczta Polska w komunikacie.

Bizblog.pl poleca

Operator przyznaje, że od pewnego czasu otrzymuje zgłoszenia o próbach oszustwa, wykorzystujących zmiany w prawie, które weszły 1 lipca, i niewiedzę użytkowników.

Nie klikaj w żadne linki. Bo stracisz dane albo pieniądze

Oszuści postanowili wykorzystać fakt zmiany sposobu postępowania z przesyłkami, rozsyłając fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku. Tego typu oszustwo może być dystrybuowane także przez wiadomości SMS, zawierające linki do zainfekowanych stron.

W przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, jaki wykryliśmy, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych. Kategorycznie wyjaśniamy, że Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe

– ostrzega operator.

I prosi, by wszelkie tego typu incydenty zgłaszać na adres: incydent@poczta-polska.pl.

Prosimy także o przesłanie podejrzanej wiadomość jako załącznik, a nie poprzez „przekaż dalej”, gdyż utrudnia to analizę e-maila i opóźnia ustalenie sprawcy

– prosi Poczta Polska.

VAT-em w Aliexpress

Od 1 lipca obowiązują przepisy wprowadzone unijnym pakietem VAT e-commerce. Poczta Polska przejęła obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych w Azji.

Nowe regulacje pozwalają ograniczyć skalę nierównej konkurencji, jaką dla europejskich producentów stanowią obecnie operatorzy handlu elektronicznego spoza krajów UE, którzy dostarczają towary na rynki krajów członkowskich UE, w znacznej mierze bez opłacenia cła i podatku VAT

– podkreśla Poczta Polska.