W porównaniu z 2018 rokiem liczba paczek i przesyłek kurierskich dostarczonych przez Pocztę Polską wzrosła o blisko 19 proc. Operator stawia na e-commerce, przekonując, że napędzał on gospodarkę minionym roku i na pewno tak samo będzie w bieżącym.
Poczta Polska podała, że 2019 rok był rekordowy pod względem liczby obsłużonych paczek i przesyłek kurierskich. Operator pocztowy utrzymuje czołową pozycję na rynku usług przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP).
– W ubiegłym roku przychody z obsługi paczek i przesyłek kurierskich wyniosły 1,05 mld złotych. Wzrost liczby obsługiwanych przesyłek na poziomie 18,6 proc. to wynik o kilka punktów procentowych powyżej rynku. Rozwój e-commerce bardzo pozytywnie wpływa na usługi KEP i wiele innych segmentów polskiej gospodarki
– uważa Grzegorz Kurdziel, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.
Tak rewelacyjny wynik to w dużej mierze zasługa rekordowego szczytu przedświątecznego, który rozpoczął się już na początku listopada, przyznała Poczta. Najbardziej pracowity był okres tuż przed Bożym Narodzeniem, czyli drugi i trzeci tydzień grudnia. W porównaniu z rokiem 2018, w ostatnim przedświątecznym tygodniu Poczta obsłużyła aż o 40 proc. paczek więcej. Zgodnie z przewidywaniami, rekord dzienny zanotowano 16 grudnia.
Więcej przesyłek, więcej pracowników, więcej sortowni
Liczba przesyłek KEP wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Dane z pierwszej połowy stycznia 2020 r. pokazują, że wolumeny przesyłek e-commerce dorównują tym z listopada ubiegłego roku. Według ekspertów na ten wynik złożyły się przede wszystkim wyprzedaże oraz zwroty dokonywane za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Przygotowując się do obsługi rosnącej liczby przesyłek, operator powiększył w 2019 roku powierzchnię sortowni o 23 tys. mkw., a do obsługi w szczycie przedświątecznym zatrudnił dodatkowo ponad 4 tys. osób, z czego ponad 2,3 tys. na umowy o pracę i ponad 1,7 tys. na umowy zlecenia. Największe wzrosty odnotowano w punktach odbioru, zarówno pocztowych, jak i partnerskich.
Odbiór w 12 tys. punktów
W 2019 roku do pocztowej sieci click&collect trafiała co czwarta paczka, a w grudniu już co trzecia. W porównaniu z 2018 rokiem, popularność punktów odbioru znacząco wzrosła, a liczba paczek doręczanych w ten sposób podwoiła się.
W całym kraju państwowy operator razem z partnerami, takimi jak sieć Żabka, stacje PKN Orlen, kioski i saloniki prasowe Ruch, obsługuje 12 tys. punktów odbioru oraz 200 automatów paczkowych zlokalizowanych w marketach Biedronka i placówkach pocztowych. Wszystkie lokalizacje można znaleźć na stronie: odbiorwpunkcie.poczta-polska.pl.
Na koniec informacja o listach. W 2019 roku wysłaliśmy ich pocztą o 9 proc. mniej niż rok wcześniej. To już chyba w dużej mierze są pisma urzędowe. Przyznać się, kto ostatni wysłał napisany odręcznie list do bliskich, znajomych, przyjaciół?