REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

Koniec syfu i paździerzowej architektury. PKP inwestuje w nowe dworce

Dworce PKP powoli przestają kojarzyć się już brudem i paździerzem. I choć wciąż jeszcze trafiają się nieudane projekty, to całość zaczyna na reszcie jakoś wyglądać i przestaje być powodem do wstydu. Dla wszystkich korzystających w podróży koleją mamy dobrą wiadomość. Rok 2021 skończy się rekordem. Otwarto w nim największą liczbę nowych i odremontowanych dworców kolejowych.

03.01.2022
6:01
Koniec syfu i paździerzowej architektury. PKP inwestuje w nowe dworce
REKLAMA

Wśród 21 ukończonych inwestycji w 2021 roku są dworce po przebudowie oraz wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. PKP udostępniły podróżnym zarówno budynki duże, jak i najmniejszy dworzec w całym projekcie. Wszystkie powstały w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

REKLAMA

Łączny koszt wszystkich inwestycji zakończonych w 2021 roku wyniósł przeszło 250 mln złotych brutto. Najwięcej kosztowała przebudowa dworców Skarżysko-Kamienna – 33,7 mln zł brutto, Wałbrzych Główny – 33,5 i Szklarska Poręba Górna – 23,36 mln zł brutto.

 class="wp-image-1657243"

W 2021 roku podróżni zyskali 21 nowoczesnych dworców o wysokiej estetyce. W 2022 roku planujemy udostępnić ich jeszcze więcej, a także rozpocząć prace budowlane na tak istotnych dworcach jak Olsztyn Główny, Częstochowa, Kielce czy Rzeszów Główny

– mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

PKP odnawia nie tylko duże dworce

Dworce, które udostępniono podróżnym w 2021 roku, znacznie różniły się od siebie, choć wszystkie zmodernizowano w zgodzie ze współczesnymi standardami. Wśród nich znajdziemy duże obiekty takie jak dworce w Skarżysku-Kamiennej czy Tczewie.

W 2021 r. otwarto dla podróżnych również najmniejszy historyczny dworzec ujęty w Programie Inwestycji Dworcowych, czyli obiekt w Jabłoni Kościelnej, a także pierwszy z małych typowych IDS-ów znajdujący się w Biadolinach Szlacheckich w województwie małopolskim. Udostępnione w 2021 roku dworce różniły się również wyglądem.

Wśród obiektów historycznych na szczególną uwagę zasługuje dworzec w Szklarskiej Porębie Górnej nawiązujący do architektury górskiej, ceglany Wałbrzych Główny, choć równie ciekawy wydaje się neogotycki dworzec w Pszczółkach w województwie pomorskim.

Ciekawą powojenną i modernistyczną architekturą wyróżnia się również dworzec w Tczewie, udostępniony podróżnym latem tego roku. W 2021 roku przybyło również dworców zgodnych z najnowszymi trendami w architekturze, czyli Innowacyjnych Dworców Systemowych.

Dworce PKP mogą być ładne

Te wznoszone od podstaw dworce kolejowe są budowane według autorskiej koncepcji PKP S.A. – mają być nowoczesne, komfortowe, dostępne i proekologiczne. W tym roku powstało siedem takich obiektów.

Wśród zakończonych w tym roku inwestycji wyróżnia się w szczególności dworzec w Pomiechówku będący IDS-em indywidualnie zaprojektowanym przez architektów będących pracownikami PKP S.A. Posiada on minimalistyczną bryłę z elewacją wykonaną z szarej cegły, szkła oraz dominantą w postaci wieży z wielkoformatowym i podświetlanym zegarem.

 class="wp-image-1657240"

Jego cechą charakterystyczną jest nietypowy kształt zadaszenia, pod którym ukryto przestrzenie obsługi podróżnych oraz komercyjne. Na dworcu znajduje się również osobna poczekalnia dla rodziców z dziećmi, gdzie dla najmłodszych przygotowano zaprojektowane specjalnie według wskazań PKP S.A. zabawki, w tym kokpit sterowniczy lokomotywy dla najmłodszych.

Pozostałe sześć otwartych w tym roku IDS-ów to dworce typowe. Pięć z nich to IDS-y B (większe), mieszczące pod zadaszeniem przestrzeń obsługi podróżnych oraz niewielką przestrzeń komercyjną. Należą do nich dworce: Janikowo, Biskupice Wielkopolskie, Pobiedziska Letnisko, Czarna Tarnowska, Sterkowiec. Ostatni, IDS typu A, powstał w Biadolinach Szlacheckich.

Program Inwestycji Dworcowych zakłada 189 inwestycji dworcowych na łączną kwotę 1,6 mld zł. Dzięki nim na dworcach poprawi się poziom obsługi pasażerów oraz nastąpi integracja kolei z innymi gałęziami transportu.

REKLAMA

Efektem końcowym realizacji Programu Inwestycji Dworcowych będą wystandaryzowane, charakteryzujące się wysoką jakością dworce kolejowe, dostosowane do potrzeb pasażerów oraz systemu transportowego, a jednocześnie odpowiadające uwarunkowaniom lokalnym. 

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA