Jest decyzja w sprawie fuzji Orlenu i Lotosu. Węgrzy i Saudyjczycy z Saudi Aramco wchodzą na polski rynek paliw

Zapadła decyzja w sprawuje fuzji największych firm paliwowych w Polsce. Orlen poinformował, że spółka w ramach przejęcia kontroli nad Grupą Lotos zawrze umowy zbycia aktywów z Saudi Aramco, która obejmie udziały w rafinerii Lotosu. Unimot Investments przejmie logistykę paliw, a MOL kupi część stacji Lotosu. Na ogłoszone transakcje zgodę musi jeszcze wydać Komisja Europejska.

Zarząd Orlenu wyraził zgodę na zawarcie umowy ramowej, w wyniku której podmioty należące do PKN Orlen nabędą od MOL aktywa związane z prowadzeniem stacji paliw na Słowacji oraz Węgrzech. W sumie chodzi o 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji. 

Bizblog.pl poleca

W osobnym komunikacie MOL Hungarian Oil and Gas Public Limited Company z siedzibą w Budapeszcie (Węgry) podał, że rozpocznie działalność w Polsce dzięki przejęciu 417 stacji paliw działających w całym kraju pod marką Lotos.

Dzięki tej, wartej 610 mln USD transakcji, Grupa stanie się trzecim największym graczem na rynku detalicznej sprzedaży paliw w Polsce. W ramach umowy, PKN Orlen przejmie z kolei 185 stacji paliw Grupy MOL na Węgrzech i Słowacji wycenionych na 259 mln USD

– podał Orlen w komunikacie.

W komunikacie Orlenu czytamy, że zarząd spółki wyraził zgodę na zawarcie umów z kilkoma partnerami. W zakresie rynku produkcji paliw, działalności hurtowej oraz paliwa lotniczego umowę zawarto z Aramco Overseas Company B.V. z siedzibą w Hadze (Holandia). Firma obejmie udziały w rafinerii Lotosu. Cena, jaką ma zapłacić Aramco, to ok. 1,15 mld zł.

Strategiczne porozumienie Orlenu z Saudi Aramco

Orlen podpisał też porozumienie z Saudi Aramco o współpracy strategicznej dotyczące badań i rozwoju oraz wspólnych inwestycji w obszarze petrochemicznym.

To jednak nie wszystko. Orlen w umowie z Saudi Aramco zagwarantował sobie długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.

Szacuje się, że dostawy od Saudi Aramco, już po połączeniu koncernu z Grupą Lotos, mogą zaspokajać do 45 proc. łącznego zapotrzebowania całej Grupy Orlen zarówno w Polsce, jak i na Litwie oraz w Czechach.

Przejęcia te przyczynią się do dalszej dywersyfikacji portfela produktów Aramco w obrębie całego łańcucha wartości węglowodorów, w tym szczególnie w zakresie produkcji petrochemicznej. Jednocześnie analizujemy dalsze możliwości rozwoju na europejskim rynku petrochemicznym, a także w obszarze działalności badawczo-rozwojowej

– mówi Mohammed Al Qahtani, wiceprezes Saudi Aramco odpowiadający za segment downstream.

Unimot przejmuje asfalt i logistykę

Unimot Investments spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie przejęła udziały dotyczące rynku asfaltów i logistyki paliw. Firma Unimot poinformowała, że jej spółka w 100 proc. zależna od Unimot Investments zawarła z Grupą Lotos przedwstępną umowę zakupu 100 proc. akcji spółki Lotos Terminale z siedzibą w Czechowicach-Dziedzicach.

Unimot podał również, że szacowane zaangażowanie kupującego w transakcję w najbliższym czasie wyniesie co najmniej 450 mln zł.

Wstępnie szacujemy, że przejęte biznesy będą miały istotny wpływ na nasze wyniki i mogą pozwolić nam wypracować w najbliższych latach po zamknięciu transakcji dodatkową EBITDA skonsolidowaną na poziomie 70-100 mln z rocznie 

– mówi Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot S.A.

Obszar rynku biokomponentów przejął Rossi Biofuel Zrt. z siedzibą w Komárom (Węgry).

Przypomnijmy, że Komisja Europejska zgodziła się na fuzję Orlenu i Lotosu pod pewnymi warunkami. Wśród najważniejszych było znalezienie inwestora, który przejąłby 80 proc. udziałów Lotosu i 30 proc. udziałów w rafinerii w Gdańsku.

Fuzja paliwowych gigantów ma być sfinalizowana do połowy 2022 r.

Połączenie PKN Orlen z Lotos oraz PGNiG i wcześniej z Grupą Energa to oznacza budowę zintegrowanego i zdywersyfikowanego koncernu paliwowo-energetyczny o łącznej kapitalizacji na poziomie ok. 78 mld zł.

Saudi Aramco czyli saudyjski gigant

Saudi Arabian Oil Company, znany jako Saudi Aramco to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej. Największy na świecie pod względem dziennej produkcji – zaspokaja ponad 10 procent światowego zapotrzebowania na ten surowiec.

Koncern jest światowym liderem wydobycia węglowodorów oraz globalnym liderem produkcji, procesów rafineryjnych oraz dystrybucji ropy naftowej. Potwierdzone zasoby ropy i kondensatu będące w dyspozycji koncernu wynoszą 261 mld baryłek.

Dzienna produkcja Saudi Aramco wynosi 9,54 mln baryłek, choć moce produkcyjne pozwalają na wydobycie także 12 mln (dla porównania: rosyjski Rosnieft wydobywa ok. 4,1 mln baryłek dziennie, PetroChina – 2,7 mln, amerykański ExxonMobil – 2,1 mln baryłek).

Główna siedziba spółki mieści się w Az-Zahran (Dhahran) nad Zatoką Perską. Saudi Aramco jest kilkakrotnie większy od innych globalnych koncernów paliwowych, takich jak brytyjski BP, amerykański ExxonMobil, chiński PetroChina czy rosyjski Rosnieft.

Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 61 tysięcy pracowników z 77 krajów na świecie Prezesem koncern jest od września 2015 Saudyjczyk Amin H. Nasser.