Takiego mostu w Polsce jeszcze nie było. Przebije nawet słynny Millennium Bridge w Londynie

Warszawa doczeka się nowego mostu. Licząca 452 m długości przeprawa powstanie za ponad dwa lata. Będzie pierwszym warszawskim mostem dostępnym tylko dla pieszych i rowerzystów, a przy okazji najdłuższą tego typu przeprawą w Polsce.

Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei w Warszawie. Przybliży Pragę do centrum, a rewitalizowane obszary z bulwarami do Traktu Królewskiego. Umowę z wykonawcą podpisano 23 listopada, a prace rozpoczną się natychmiast. Most ma być gotowy w 2024 r. Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy, podkreśla, że będzie to jedna z wizytówek stolicy.

Bizblog.pl poleca

Koszt inwestycji to 120 mln 961 tys. zł brutto. Oferta Budimeksu była o blisko 60 mln zł tańsza od wstępnego kosztorysu inwestorskiego, który opiewał na 176 mln zł.

Most dla rowerzystów i pieszych

Projekt nowej przeprawy w Warszawie został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy. Wyłoniona została w międzynarodowym konkursie architektonicznym.

Jednopoziomowy most ma się wspierać na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy rampami zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem. Będą wbudowane w taras bulwaru.

Nowy most w Warszawie zostanie wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje korten (patyna w kolorze rdzy). Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność panującą nad rzeką.

Przeprawa rozciągać się będzie między brzegami na długości 452 metrów. Będzie dłuższa o 127 m od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie.

Szerokość warszawskiej konstrukcji, wygiętej na kształt błyskawicy, będzie zmienna. W najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki – 16,3 m. Piesi pokonają przeprawę średnio w ciągu sześciu minut, a rowerzyści w dwie minuty. Most zostanie objęty monitoringiem.

W Polsce też nie ma takiego mostu

Wszystkie inne dotychczasowe inwestycje dla rowerzystów w Polsce bledną w porównaniu z tą warszawską. Kładka Ojca Bernatka czyli kładka pieszo rowerowa na Wiśle w Krakowie, łącząca Kazimierz z Podgórzem, kosztowała 38 mln zł. Obiekt ma 130 m długości.

Także w Krakowie znajduje się imponująca kładka rowerowa, ulokowana wzdłuż ul. Kamieńskiego. Ma ponad 400 metrów długości i kosztowała 21 mln zł.

Około 100 m ma kładka dla pieszych i rowerzystów w Mikołajkach, a jej budowa kosztowała 6,5 mln zł. Charakterystyczna okrągła kładka dla pieszych w Rzeszowie, nad skrzyżowaniem al. Piłsudskiego z ul. Grunwaldzką, kosztowała 12 mln zł. Całość ma 60 m średnicy.