Muszę mieć taki notes. Kamienny papier jest ekologiczny, wodoodporny i odporny na rozdarcie

Papier z kamienia? To możliwe. Firma Karst produkuje je od prawie trzech lat i może pochwalić się uznaniem ze strony Facebooka, CNN lub Forbesa.

Kevin Garcia i Jon Tse, obaj po 32 lata w lipcu 2017 r., otworzyli firmę Karst – produkującą papier bez użycia drewna, wody lub agresywnych chemikaliów. Jego źródłem są odpady kamienne wydobywane z placów budowy i innych składowisk przemysłowych.

Ich startup zrewolucjonizował podejście do tradycyjnego papieru, uczynił go wytrzymalszym i przyjaźniejszym dla środowiska.

Co się stanie, jeśli przeprojektujemy sposób wytwarzania papieru, który będzie bardziej zgodny z naszą odpowiedzialnością za środowisko?

pyta Kevin Garcia

Papier, kamień, nożyce żywica z polietylenu

Według World Wildlife Fund przemysł celulozowo-papierniczy wykorzystuje ponad 40 proc. drewna przemysłowego będącego przedmiotem handlu na całym świecie. Firma Krast, z siedzibą w Sydney, dąży do ograniczenia tempa wylesiania dzięki papierowym wyrobom wytwarzanym w sposób zrównoważony.

„Jeśli spojrzysz na cały proces tradycyjnego wytwarzania papieru, obejmuje on siekanie drzew, dodawanie chemikaliów i wybielacza w celu wytworzenia pulpy, używanie dużej ilości wody, a następnie ściskanie, suszenie i spłaszczanie jej na kartkach papieru. To jest pracochłonne, przyczynia się do wylesiania o wysokiej emisji dwutlenku węgla” – zauważył Garcia

Produkty firmy Kras są sprzedawane przede wszystkim za pośrednictwem strony internetowej firmy, ale można je także dostać w którymś ze stu sklepów, głównie na terenie Australii, Stanach Zjednoczonych (w 70 proc.) i Wielkiej Brytanii.

Założyciele mają nadzieje, że do końca roku ich produkty będą już dostępne w tysiącu sklepów.

Facebook, WeWork i Chan Zuckerberg Initiative zamówiły już od firmy niestandardowe zeszyty na imprezy, jako prezenty lub do włączenia w pakiety powitalne dla nowych pracowników.

Zbieramy porzucony wapień, gdziekolwiek go znajdziemy. Myjemy i mielimy na drobny proszek.

tłumaczył Garcia

Proszek miesza się z żywicą HDPE (polietylen o dużej gęstości), która jest kompostowalna lub fotodegradowalna, co oznacza, że ​​rozkłada się w czasie od światła słonecznego, pozostawiając jedynie węglan wapnia.

90 proc. mieszaniny to węglan wapnia, a 10 proc. to żywica, która wiąże proszek. Pastowatą mieszaninę przekształca się następnie w małe granulki, ogrzewa i przepuszcza przez duże wałki, aby przekształcić ją w cienkie arkusze papieru.

Wodoodporny notes. Źródło

W 2019 roku Garcia oszacował, że produkcja papieru Karsta pomogła uratować 540 dużych drzew oraz zaoszczędzić 83 tys. litrów wody i zapobiec emisji 25,5 tys. kilogramów dwutlenku węgla.

Emisja CO2 z tego procesu jest o około 67 proc. mniejsza od produkcji papieru ze ścieru drzewnego. Otrzymany produkt jest wodoodporny, trudny do rozdarcia i nadaje się do recyklingu.

Papier może być cienki jak papier do notatników lub gruby jak papier tekturowy

– dodaje Garcia

Małe wielkiego początki

Garcia ukończył University of Sydney w 2012 r., uzyskując stopień naukowy w dziedzinie zdrowia i radiologii. Tse ukończył Macquarie University dwa lata wcześniej, gdzie studiował rachunkowość.

Założyciele Karst Stone Paper – Kevin Garcia i Jon Tse. Źródło

Garcia przeczytał któregoś razu o tajwańskiej firmie produkującej komercyjne opakowania z kamienia. Dwaj mężczyźni zdecydowali się założyć wspólnie firmę z 30 tys. dolarów własnych oszczędności i zatrudnili tajwańskiego producenta, a następnie wyprodukowali swoje pierwsze 5 tys. notesów. 

Mając ograniczony budżet na marketing, polegali na Facebooku, aby szerzyć o sobie informacje.

Nasze pierwsze wideo osiągnęło ponad 10 milionów wyświetleń na Facebooku w ciągu kilku miesięcy

– wspomina Gracia

Dwa lata później firma sprzedała już około 70 tys. zeszytów w ponad 80 krajach.

W zależności od rozmiaru notesy kosztują od 10 do 25 dolarów. Oprócz nich firma oferuje m.in. notatniki, plannery, szkicowniki i ołówki bezdrzewne.

Na ten moment plannery i kieszonkowe journale oraz kilka wariantów kolorystycznych notesów jest wyprzedanych.

Chodzi o coś więcej niż tylko sprzedaż. Chcemy, aby Stone Paper był główną, zrównoważoną alternatywą dla codziennego produktu

powiedział Tse

Firma przeznaczyła 7 stycznia wszystkie zyski z kolejnych 24 godzin na pomoc ofiarom australijskich pożarów.

Chociaż nadal jest to produkt niszowy i dość ekskluzywny to Garcia i Tse chcą rozszerzyć wykorzystanie papieru na rynku z ryzami papieru, kartami, papierem do drukarek atramentowych i etykietami.