Polacy zaczynali jako projekt badawczy. Teraz kupił ich lider rynku za kasę inwestora InPostu

Nethone to startup tworzący rozwiązania do walki z fraudami finansowymi online. Projekt rozwijał się w ramach ekosystemu Daftcode, a teraz został przejęty przez Mangopay, który infrastrukturę płatniczą online oferuje 2,5 tys. klientów. Pieniądze na transakcję zapewnił Advent International, który przed czterema laty zainwestował w InPost.

Najwięcej transakcji e-commerce odbywa się w marketplace’ach, takich jak BlaBlaCar, Farfetch, Booksy i Grover. Właśnie dlatego są one głównym celem oszustów. Transakcji jest tak dużo, że zarządzanie nimi już dawno przerosło możliwości ludzi. Do zrozumienia użytkowników (zarówno dobrych jak i złych) wykorzystuje się dziś technologię uczenia maszynowego, o którą oparte jest Nethone.

Nasze rozwiązanie bazuje na wykrywaniu anomalii, które mogą być wskaźnikami zwiększonego prawdopodobieństwa wystąpienia oszustwa – komentuje Hubert Rachwalski, CEO Nethone (na zdjęciu poniżej).

Darknet pod nadzorem

Startup pracuje z listą ponad 100 sygnałów, które pozwalają mu pozostawać na bieżąco z rynkiem oszustw i wykrywać praktyki prowadzące do nieuprawnionego przejęcia konta. Takie oszustwa bezpośrednio wpływają na finanse firmy, gdyż prowadzić mogą do obciążeń zwrotnych (chargebacków) i nieautoryzowanych transakcji.

Bizblog.pl poleca

Mamy wgląd w sieć darknet, a nasz zespół Fraud Intelligence proaktywnie wykrywa wszelkie schematy oszustw, które mogą zaszkodzić naszym klientom. Dzięki temu ograniczamy skalę oszustw i wspólnie z klientem jesteśmy w stanie uprzedzić fraudsterów – wyjaśnia Rachwalski.

Przedsiębiorca podkreśla, że jego platforma zapobiega ponad 95 proc. przejęć kont i zwiększa współczynniki konwersji o ponad 26 proc. Zmniejsza przy tym liczbę fałszywych odrzuceń z powodu podejrzenia oszustwa i redukuje ręcznie weryfikowany ruch o 60 proc. dzięki automatyzacji.

Zabezpieczamy każdy aspekt w podróży użytkownika – od wejścia na stronę lub do aplikacji, przez sekwencję zachowań, aż po płatność za towar lub zgłoszenie reklamacji – podsumowuje Rachwalski.

Mangopay kupuje Nethone

Mangopay to nieco starszy i znacznie większy gracz, który sprzedaje infrastrukturę płatniczą. Dzięki niej marketplace’y mogą oferować e-portfele zarówno sprzedawcom, jak i konsumentom.

Każda platforma musi mieć dogłębną wiedzę na temat swoich użytkowników w czasie rzeczywistym wzdłuż całej ścieżki klienta, aby skutecznie przeciwdziałać nadużyciom – mówi Romain Mazeries, CEO Mangopay.

Technologia Nethone posłuży więc jako rozszerzenie infrastruktury płatniczej dla marketplace’ów. Będzie ona dalej rozwijana nad Wisłą, gdzie połączone firmy będą rozwijały hub technologiczny.

Pieniądze na integrację wyłożył Advent International

Jeden z największych funduszy private equity wyłożył aż 350 mln zł (75 mln euro). Jego celem jest stworzenie globalnego lidera technologicznego w zakresie infrastruktury płatniczej i uwierzytelniającej dla marketplace’ów.

Co transakcja oznacza dla Daftcode? Dla polskiego venture buildera to exit z inwestycji w Nethone. Daftcode, podobnie jak zarząd Nethone, zdecydował się przekonwertować większość udziałów na grupę Mangopay. Szczegóły finansowe pozostają jednak tajemnicą.