REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

Chińczycy inwestują w polską wirtualną rzeczywistość. Nowe studio chce powtórzyć sukces Superhota

Something Random założyli weterani branży, którzy wcześniej pracowali przy Superhocie. Z finansowaniem od NetEase chcą podbić rynek dwoma grami: strzelanką sci-fi i strategią, które na dyskach komputerów wylądują już w przyszłym roku.

19.07.2022
7:48
Chińczycy inwestują w polską wirtualną rzeczywistość. Nowe studio chce powtórzyć sukces Superhota
REKLAMA

Świat VR-u opiera się obecnie na dwóch odnogach. Tą większą są gry, których rynek na koniec tego roku ma być wart 12 mld dol. W ciągu kolejnych czterech lat ma on niemal potroić swoją wartość.

REKLAMA

VR to jednak również metaverse, a więc wydarzenia i spotkania online. Zgodnie z danymi Newzoo aż 80 proc. graczy chce wziąć udział w tego typu spotkaniu w najbliższej przyszłości.

VR towarzyszy nam od dawna, ale wciąż wydaje się, że technologia jest na wczesnym etapie zaawansowania.

VR ma jeszcze kilka płotków do przeskoczenia by mógł stać się sprzętem, z którego potrafi i chce korzystać zwykły Kowalski – mówi Cezary Skorupka, jeden z twórców polskiego hitu VR, Superhot.

Skorupka porównuje tempo rozwoju VR-u do telefonów komórkowych. Ich pierwsze modele ukazały się pod koniec lat 70. XX w., ale trzeba było czekać dobrych 30 lat zanim na dobre zadomowiły się w naszym życiu. Wyzwaniem ma być również warstwa oprogramowania, która nie nadąża za rozwojem technologii.

Jak na razie, widać głównie kopiowanie rozwiązań z innych mediów zamiast faktycznego rozwiązywania problemów i odkrywania nowych sposobów na interakcję w VR – dodaje Skorupka.

Designer wraz z trójką przyjaciół założył własne studio gamedeve – Something Random, które będzie szukało naturalnych i zrozumiałych dla człowieka modeli rozgrywki. Nie chodzi przecież o to, aby przenosić gry komputerowe 1 do 1 w rzeczywistość wirtualną. To przepis na porażkę:

Obecne silniki do gier opierają się na płaskich interfejsach, przy których najlepszymi narzędziami są myszka i klawiatura, co prowadzi do irytującego skakania między VR a monitorem i zdejmowania headsetu – podkreśla Skorupka.

Immersja jest najważniejszą w VR. To właśnie ona sprawiła, że VR zyskał na popularności w czasie pandemii, kiedy szukaliśmy zanurzenia się w innym świecie, nie mogąc wyjść na zewnątrz. Świetnie pokazują to wyniki sprzedaży. W 2021 roku rynek AR/VR urósł o 92.1 proc. Sprzedano 11,2 mln headsetów – połowę w czwartym kwartale 2021 roku.

 class="wp-image-1866265"
Założyciele Something Random: Piotr Goguś, Jakub Witczak, Anna Żurawicz- Skorupka o Cezary Skorupka.

Kilka milionów dolarów na nowe produkcje VR

Właśnie tyle wynosi inwestycja chińskiego giganta cyfrowej rozrywki – NetEase w łódzką firmę. NetEase współpracuje m.in. z Blizzardem, będąc operatorem takich hitów jak World of Warcraft, StarCraft II i Overwatch w Państwie Środka.

REKLAMA

Pieniądze mają pozwolić na wypuszczenie dwóch gier już w przyszłym roku. Pierwszą ma być pierwszoosobowy shooter w świecie sci-fi, a drugą strategia dziejąca się w pociągu. Obecnie trzon firmy stanowią specjaliści pracujący wcześniej przy Superhocie, ale firma rozwija wszystkie działy prowadząc rekrutację na stanowiska artystyczne czy programistyczne. Jeśli przywidywania Skorupki się sprawdzą studio będzie miało pełne ręce roboty:

Jest szansa, by VR stał się tak popularny jak kamery internetowe, czy laptopy. Może nie przeskoczy telefonów komórkowych, ale mogę sobie wyobrazić ludzi w kawiarniach wyciągających micro-headsety i przeprowadzających konferencje lub zwyczajnie wykonujących swoją pracę w VR – podsumowuje Skorupka.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA