Najtańsze sklepy w Polsce. Odwróć tabelę, a Lidl i Biedronka będą na czele

ASM-SFA przeanalizowała zakupy robione przez Polaków w największych sieciach handlowych. Wnioski? Zakupy w sieci potaniały, a w sklepach stacjonarnych zdrożały. Najlepiej w ujęciu i miesięcznym i w 2019 r. wypadł Auchan.

Firma ASM Sales Force Agency opublikowała w styczniu dziesiąte badanie dotyczące koszyka zakupowego Polaków. W poprzednim zestawieniu to Auchan brylował pod kątem najtańszych produktów. Czy tak samo było w grudniu?

Grudzień minimalnie droższy od listopada

Pod koniec roku za zakupy złożone z najczęściej kupowanych towarów kosztowały średnio 228,49 zł. Przed miesiącem było to zaledwie o 0,39 zł mniej. Koszyk, w którym znalazły się wyłącznie z najdroższe produkty, podrożał o 3,80 zł w stosunku do listopada. O prawie 5 zł wzrosła wartość koszyka z najtańszymi towarami – z 156,73 do 161,7 złotych. 

Bizblog.pl poleca

Najtańszą siecią – mimo wzrostu cen – pozostał Auchan, który wyprzedził Carrefoura i Kauflanda. Jak widać popularne sieci dyskontowe Biedronka i Lidl zajęły w grudniu miejsca pod koniec rankingu. Lidl przedostatnie, a Biedronka czwarte od końca. Co ciekawe, ta ostatnia sieć ewidentnie nastawiła się na żniwa w okresie przedświątecznym, ponieważ w całym 2019 roku zajęła trzecie miejsce, o czym poniżej.

Źródło: ASM-SFA

Różnica cen zakupów złożonych z najtańszych produktów i najdroższych sięgnęła niemal 100 proc., aczkolwiek w grudniu różnica ta była nieznacznie mniejsza niż w poprzednich miesiącach.

Wyniki listopadowego badania.
Źródło: ASM-SFA

Czwarty kwartał pod znakiem promocji

W ujęciu rocznym czas największego wzrostu cen przypadł na sezon letni. Najdroższych zakupów w sklepach stacjonarnych dokonywaliśmy w trzecim kwartale 2019 r. W czwartym tradycyjna sprzedaż była o 15,5 proc. bardziej opłacalna (ok. 226,15 zł) od kanałów e-grocery (261,23 zł) W poprzednim kwartale rozbieżność ta zmniejszyła się do niecałych 10 proc.

W kwartalnym, a także i rocznym zestawieniu wyników badań cen koszyka zakupowego rysują się zależności od polityki cenowej i promocyjnej poszczególnych sieci,

Promocje wynikają zdaniem ASM-SFA z sezonowości występowania produktów.

Mimo że z danych GUS-u wynika, iż inflacja roczna wyniosła 2,3 proc., to ceny badanych w koszykach produktów nie wzrosły aż o tyle.

GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się półproduktów – jak np. warzywa, bułki etc. ASM SFA z kolei bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, a których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy. 

– wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Auchan najtańszym sklepem 2019 r.

Niezmiennie przez cały rok 2019 najdroższe pozostawały zakupy online, dokonywane za pośrednictwem frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl lub szybkikoszyk.pl. Najbardziej opłacało się kupować w sklepie tradycyjnym. 

Kanał e-grocery a sieci tradycyjne
Źródło: ASM-SFA

Najstabilniejszymi sieciami handlowymi pod względem średniego cokwartalnego poziomu cen były Selgros, Carrefour oraz Kaufland. Z kolei najtańsze, plasujące się poniżej mediany były:

  1. Auchan
  2. Kaufland
  3. Biedronka
  4. Tesco
  5. Carrefour
Źródło: ASM-SFA

W pierwszej połowie ubiegłego roku ceny w Lidlu utrzymywały się w okolicach mediany, ale w trzecim kwartale ceny mocno poszły w górę, co doprowadziło do tego, że pod koniec roku niemiecki dyskont stał się drugą najdroższą siecią w Polsce.

Jak przeprowadzane jest badanie ASM SFA?

Od marca 2019 eksperci ASM SFA w cyklach miesięcznych porównują ceny 40 produktów (tych samych marek i o analogicznych gramaturach) w wybranych sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski. Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl i tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Badanie bazuje na cenach przykładowego koszyka zakupowego. Najwyższy wynik, a więc najdroższy koszyk, nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym sklepie najdroższe. Nie ma też możliwości zakupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w asortymencie najdroższe grupy produktów. I odwrotnie, i w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze produkty

– zaznacza ASM SFA.