Najtańsza sieć w Polsce? Biedronka i Lidl bez szans. Ale wielu Polaków i tak omija zwycięzcę szerokim łukiem

Auchan jest najtańszy w Polsce, ale co z tego, skoro wielu klientów nie zrobi zakupów u Francuzów po ich karygodnym zachowaniu po wybuchu wojny w Ukrainie. O wiele chętniej pójdą do Biedronki albo Lidla, bo mają bliżej, a właściciele nie popierają ostentacyjnie reżimu Putina.

Auchan, chociaż w maju najbardziej podniósł ceny, utrzymał pierwsze miejsce wśród najtańszych sieci handlowych w Polsce. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniosła 214,28 zł. W stosunku do kwietnia Francuzi podnieśli ceny o 15,12 zł.

Drugie miejsce zajął Lidl, który okazał się droższy od Francuzów o 4,51 zł, a trzecie Makro, gdzie za te same zakupy trzeba było zapłacić już o 19,69 zł więcej niż w Auchan. Tuż za podium uplasował się Carrefour, w którym za podobny koszyk trzeba było zapłacić 235,01 zł, a na piątym miejscu Biedronka z wynikiem 236,11 zł.

Najdroższą siecią w maju, po raz trzeci z rzędu, został Selgros Cash&Carry. Za ten sam koszyk zakupowy, co w powyższej trójce, trzeba było zapłacić 273,90 zł, a więc blisko 60 zł więcej niż pierwszym Auchan.

Kupuj najtańsze produkty w różnych sklepach. Wyjdzie taniej niż w Auchan

Średnia cena koszyka zakupowego dla wszystkich sieci uczestniczących w badaniu wyniosła w maju 241,06 zł, o 36 groszy (0,15 proc.) mniej niż w kwietniu. Największy wzrost miesiąc do miesiąca zafundował swoim klientom Auchan, podnosząc ceny o 7,59 proc. W sumie w siedmiu na trzynaście sieci objętych badaniem, ceny w maju w porównaniu z kwietniem poszły nieznacznie w górę. W pozostałych sześciu spadły od 2 do blisko 4 proc.

Bizblog.pl poleca

W porównaniu z majem 2021 r. ceny podniosło osiem sieci. Najbardziej Selgros Cash&Carry, gdzie średnia cena koszyka wzrosła o 43,88 zł, czyli 19 proc. rok do roku. Pozostałe trzy miejsca zajęły francuskie sklepy, tym razem bez Auchan:

  • E.Leclerc – 10,73 proc.
  • Intermarche – 9,00 proc.
  • Carrefour 8,79 proc.

Autorzy badania wskazują, że gdybyśmy kupowali poszczególne produkty po najtańszych dostępnych cenach w sklepach badanych sieci, to zapłacilibyśmy 188,10 zł. Oszczędność w stosunku do najtańszego w zestawieniu Auchan wyniosłaby 26,50 zł. Jeśli porównamy taki koszyk złożony z najtańszych produktów, to w maju był on o 5,12 zł droższy niż w kwietniu.

Za koszyk najdroższych produktów znalezionych w poszczególnych sklepach przyszłoby nam wysupłać 320,85 zł, o 106,57 zł więcej niż w najtańszym Auchan, ale o 12,68 zł niż w kwietniu. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł i była o 17,80 zł niższa niż w kwietniu.

W ujęciu rocznym średnia wartość koszyka poszła w górę o 6,10 proc. z 227,19 zł w maju 2021 r. do 241,06 zł w maju 2022 r. Suma najtańszego koszyka była wyższa o 3,88 proc. niż przed rokiem, najdroższego o 8,71 proc. niż w 2021 r.

Co podrożało najbardziej? Na przykład piwo i oliwa

W ciągu roku (maj 2021-maj 2022) ceny wzrosły w ośmiu kategoriach produktów:

  • produkty tłuszczowe
  • chemia domowa i kosmetyki
  • mięso
  • wędliny i ryby
  • napoje
  • mrożonki
  • dodatki
  • nabiał
  • używki i piwo

Największy wzrost cen w skali roku 54,45 proc. odnotowano ponownie w kategorii produktów tłuszczowych. Nabiał podrożał o blisko 10 proc., mięso, wędliny i ryby o ponad 4 proc., a piwo i używki o ponad 21 proc. Najmniej w górę poszły mrożonki – o 1,15 proc.

ASM Sales Force Agency bada ceny 40 tych samych produktów w 13 sieciach handlowych. W skład Koszyka Zakupowego wchodzą najpopularniejsze artykuły FMCG (nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki, inne).