REKLAMA
  1. bizblog
  2. Prawo /
  3. Media i rozrywka

Nadawcy TV pod lupą UOKiK-u. Urząd bada, czy operatorom i klientom narzucają pakiety

Brak możliwości wyboru pojedynczych programów i konieczność zakupu całych pakietów, nawet jeśli jest to nieopłacalne. Takie skargi na nadawców telewizyjnych były podstawą wszczęcia przez UOKiK postępowania wyjaśniającego. Ostatecznie traci zwykły widz, bo musi płacić za programy, których nie chce oglądać.

17.09.2020
9:33
Pakiety telewizyjne. UOKiK sprawdza, czy nadawcy TV nie łamią konkurencji
REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym przyjrzy się relacjom pomiędzy nadawcami a operatorami, w szczególności telewizji kablowych i platform cyfrowych.

REKLAMA

UOKiK sprawdzi, czy nadawcy nie dyskryminują konkurencyjnych operatorów, a także czy nie wykorzystują swojej pozycji dominującej na rynku reklamy. Urząd oceni też wpływ zachowania nadawców na ofertę, którą operatorzy kierują do konsumentów.

Wielu konsumentów ma problem z dostępem do swoich ulubionych programów: muszą wykupić je w pakiecie z takimi, które zupełnie ich nie interesują

– zwraca uwagę prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Ostatecznie traci telewidz

Operatorzy wskazywali w skargach do UOKiK-u, że nie mają możliwości wyboru pojedynczych programów, lub ich zakup jest ekonomicznie nieopłacalny i stąd muszą nabywać je w pakietach także wówczas, gdy ich skład programowy jest nieatrakcyjny dla klientów.

Szef UOKiK-u wyjaśnia, że gdy pakiety są narzucane sieciom kablowym, to wszystkie koszty i tak są następnie przerzucane na konsumenta, który „otrzymuje ofertę diametralnie odbiegającą od jego realnych potrzeb jako widza”.

Jednym z celów postępowania będzie sprawdzenie, czy przyczyna tej sytuacji leży na wyższym szczeblu obrotu i jest nią sposób sprzedaży programów operatorom przez nadawców, zmierzający do sztucznego kreowania czasu antenowego na reklamy przez nadawców

– mówi Tomasz Chróstny.

Urząd zwraca uwagę, że prawo antymonopolowe zabrania zachowań naruszających konkurencję. „Rynkowym dominantom nie wolno między innymi stosować sprzedaży wiązanej lub nierówno, dyskryminacyjnie, traktować swoich kontrahentów” – wyjaśnia urząd.

REKLAMA

To kolejne postępowanie wyjaśniające UOKiK-u, które zostało wszczęte na postawie wpływających do urzędu skarg, głównie ze strony operatorów telewizyjnych, którzy narzekali na sposób sprzedaży programów przez nadawców. UOKiK zaznacza, że wszczęcie postępowania poprzedziły spotkania i konsultacje z różnymi podmiotami działającymi na rynku.

Na razie postępowanie jest prowadzone „w sprawie”, a nie przeciw konkretnym podmiotom, ale UOKiK zaznacza, że gdy dojdzie do wniosku, że nadawcy naruszają prawo, wtedy zostaną im postawione zarzuty ograniczania konkurencji. Kara może wynieść aż do 10 proc. rocznego obrotu firmy.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA