Syn Joanny Przetakiewicz z szansą na jednorożca. Głośno o nim w USA, może zyskać ogromne pieniądze

Na najnowszej liście najbardziej obiecujących startupów w Stanach Zjednoczonych znalazł się Filip Victor, syn Joanny Przetakiewicz, byłej partnerki Jana Kulczyka. Założona przez młodego Polaka firma Mati zwróciła uwagę specjalistów nowatorskim rozwiązaniem, które ułatwia życie imigrantom.

Amerykański „Forbes” razem z firmą TrueBridge Capital Partners od siedmiu lat przygotowuje listę 25 firm, które mają szansę stać się jednorożcami, zyskać wycenę w wysokości co najmniej miliarda dolarów i pójść w ślady takich tuzów, jak Facebook, Uber, AirBnb czy Spotify. Choć ich przychody są niewielkie to rozwiązania przez nie proponowane mają szansę być standardem.  

W tym roku wśród wyróżnionych znalazła się firma Mati, którą prowadzi Filip Victor, syn Joanny Przetakiewicz.

Bizblog.pl poleca

Mati podbił Meksyk, a w planach ma jeszcze Azję i Afrykę

Filip Victor ma 30 lat i przyjechał do USA z Polski. Zaczął studiować na University of Pennsylvania i jak pisze „Forbes”, niemal natychmiast zwrócił uwagę na to, jak trudno jest imigrantowi uzyskać dostęp do usług finansowych, wynająć samochód lub zarezerwować mieszkanie w Airbnb

Filip zakasał rękawy i postanowił coś z tym zrobić. Przy okazji stwierdził, że może to być niezły biznes. W 2015 roku założył firmę Mati oferującą weryfikację tożsamości online poprzez agregację informacji z dziesiątek punktów danych. 

To, co robimy, to cyfrowy system reputacji, który zmienia anonimowych nieznajomych w godnych zaufania użytkowników

– powiedział Filip Victor serwisowi TechCrunch.

Tego typu weryfikacje są niezwykle ważne dla startupów fintechowych i firm działających w branży tzw. sharing economy.

Dziś jego startup z siedzibą w San Francisco koncentruje się na klientach w Meksyku i Ameryce Łacińskiej, gdzie do jego klientów należą giełda bitcoinów Binance i fintech Creditas. W planach Mati ma ekspansję w Indonezji, Indach i Afryce. 

Mati zatrudnia 50 osób. W 2020 roku firma osiągnęła przychody w wysokości 4 mln dolarów. Startup pozyskał też 86 mln dolarów kapitału. Głównymi inwestorami są Spero Ventures i Tribe Capital. W ciągu ostatniego roku Mati potroił liczbę klientów. W sumie Mati ma ich teraz ponad 200.

Kim jest Joanna Przetakiewicz?

Joanna Przetakiewicz-Rooyens to polska projektantka mody, przedsiębiorczyni, założycielka i dyrektorka modowej marki oraz dyrektorka kreatywna domu mody „La Mania”, radca prawny. Jest inicjatorką akcji Era Nowych Kobiet.

W latach 2014–2015 była jurorką polskiej edycji programu Project Runway emitowanego przez TVN. W 2017 uczestniczyła w drugiej edycji reality show Azja Express. Była partnerką przedsiębiorcy Jana Kulczyka. W 2020 zawarła związek małżeński z Rinke Rooyensem. Ma trzech synów: Aleksandra, Filipa i Jakuba.