Płatności elektroniczne. Nikt w naszym regionie nie korzysta z nich tak często jak Polacy

Mastercard sprawdził, jak konsumenci reagują na coraz to nowsze usługi cyfrowe. I wyszło im, że jednymi z największych fanów e-rozwiązań są Polacy, którzy na przykład w przypadku elektronicznych płatności biją europejskich sąsiadów na głowę.

Mastercard pod lupę wziął konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej. Okazało się, że w wielu obszarach największymi entuzjastami cyfrowych rozwiązań są Polacy. Do tych najbardziej popularnych wśród naszych rodaków należy wysyłanie wiadomości e-mail (76 proc.), wyszukiwanie informacji w internecie (76 proc.) i korzystanie z mediów społecznościowych (75 proc.).

Bizblog.pl poleca:

W kolejce do większej popularności niż dotychczas stoją również inne usługi cyfrowe. Wśród nich warto wspomnieć o aplikacjach służących do nawigacji w terenie (66 proc.), korzystaniu z elektronicznej wersji kalendarza (65 proc.), programach lojalnościowych (63 proc.), sprawdzaniu pogody online (54 proc.), streamingu muzyki i treści wideo „na żądanie” (50 proc.) czy rezerwacji noclegów (38 proc.) i zakupu biletów na podróż (34 proc.). 

Mastercard: Polacy liderami elektronicznych płatności

Za to pod względem korzystania z cyfrowych usług finansowych, w tym płatności elektronicznych, Polacy – przynajmniej w Europie Środkowo-Wschodniej – nie mają konkurencji. Zdecydowana bowiem większość (81 proc.) ankietowanych z Polski, biorących udział w badaniu Mastercard, korzysta z bankowości online (średnia dla regionu to 63 proc.). Z kolei po mobilne usługi płatnicze (rozumiane jako portfele mobilne oraz bankowość mobilną) sięgamy najczęściej w regionie – prawie 10 razy w miesiącu (średnia to 5,4).

Podobnie rzecz się ma z aplikacjami mobilnymi. 63 proc. Polaków deklaruje, że właśnie tak korzysta z serwisów bankowych (średnia to 52 proc.). Ponad połowa polskich konsumentów (52 proc.) korzysta z różnych form płatności mobilnych oferowanych przez banki. W pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej zaś ów wskaźnik utrzymuje się na poziomie ok. 40 proc. Z badania Mastercard wynika jeszcze, że przeszło co czwarty konsument (27 proc.) chciałby płacić urządzeniami ubieralnymi, czyli tak zwanymi wearables, co też jest najlepszym wynikiem w regionie. 

Elektroniczne usługi płatnicze są doceniane przez Polaków przede wszystkim za wygodę (77 proc.), oszczędność czasu (67 proc.), dostępność w dowolnym miejscu i czasie (60 proc.) oraz łatwość w użyciu (56 proc.).

Mastercard z raportem o korzystaniu z usług cyfrowych.

Z mniejszą częstotliwością zakupów w internecie

Jedną z najpopularniejszych cyfrowych usług dla wielu Polaków są zakupy online – do korzystania z takiej opcji przyznało się 63 proc. respondentów Mastercard. 37 proc. z nich zakupy w sieci robi przynajmniej raz w tygodniu. Co ciekawe: ich częstotliwość (średnio 3,5 raza w tygodniu) jest mniejsza od średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej (3,9 razy w ciągu 7 dni).

W wielu dziedzinach naszego życia rozwiązania elektroniczne już wyparły te analogowe. Jak wynika z naszego badania, polscy konsumenci bardzo chętnie korzystają już z cyfrowych usług, szczególnie w zakresie finansów i płatności, i w tym aspekcie znajdujemy się w regionalnej awangardzie. Zaznajomienie się z nowymi technologiami często wymaga od użytkownika opanowania nowych umiejętności i zmiany zachowań, ale nasze badanie potwierdza, że Polacy są chętni, by korzystać z cyfrowych rozwiązań, szczególnie kiedy widzą wynikające z tego realne korzyści – przekonuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Sztuczna inteligencja już nęci Polaków

Tak jak okazujemy się najbardziej otwarci w regionie na rozwiązania cyfrowe, tak coraz przychylniej patrzymy też na sztuczną inteligencję. Na razie z takich rozwiązań skorzystało już 23 proc. ankietowanych z Polski. Ale chęć spróbowania swoich sił w zderzeniu z tą technologią deklaruje ponad połowa (55 proc.). Z kolei 6 proc. respondentów korzysta z usługi chatbotów oferowanych przez banki. Interesujące, że podobna liczba ankietowanych (25 proc.) skorzystała już z rozwiązań wirtualnej rzeczywistości (VR). Z jej dobrodziejstw w przyszłości chciałoby czerpać nawet 60 proc. rozpytanych przez Mastercard.