Mieszkańcy chcą przeniesienia lotniska z Balic do Chrzanowa. Ekspert: a może do Radomia?

Planowana budowa nowego pasa startowego lotniska w Balicach wzbudza wielki opór lokalnej społeczności. Okoliczni mieszkańcy dopatrują się w działaniu zarządu portu lotniczego niekompetencji, a nawet korupcji. Co proponują? Wyprowadzkę Kraków Airport z Balic.

Fot. Kraków Airport

Do 2036 r. inwestycje w lotnisko w Balicach mają pochłonąć miliard złotych. Okoliczni mieszkańcy, których reprezentuje stowarzyszenie „Przyjazne Lotniska”, twierdzą, że obecna lokalizacja nie pozwala na dalszą rozbudowę portu.

Czy to jest jeszcze teren mieszkalny?

Spór lotniska z mieszkańcami nasilił się, odkąd ruch na lotnisku wzrósł kilkukrotnie. Teraz osiągnął temperaturę wrzenia, bo lotnisko postanowiło rozbudować się, zmieniając geometrię drogi startowej.

Proponują Chrzanów

Stowarzyszenie „Przyjazne Lotniska” przekonuje, że niebawem w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Balicach jednodniowa emisja spalin będzie wynosić nawet 800 tys. litrów. Da to więcej niebezpiecznych i kancerogennych substancji w powietrzu niż palenie w kotłach grzewczych przez wszystkich mieszkańców gminy Zabierzów.

Głównym założeniem wcielanego w życie planu jest wariant północny drogi startowej. Konsekwencją jego zatwierdzenia będą obowiązkowe i natychmiastowe zmiany w miejscowym planie zagospodarowania. Sprawy nie będą się już tyczyć tylko najbliższych miejscowości, ale i Krakowa.

Radosław Włoszek może jest ekspertem od historii, ale na pewno nie od ekonomii, projektowania lotnisk i planowania strategicznego

– powiedział o szefie lotniska serwisowi KRKnews Sławomir Harpeniuk, ze stowarzyszenia „Przyjazne Lotniska”

Jednocześnie członkowie stowarzyszenia zauważają, że lotnisko znajduje się w otulinie Tenczyńskiego Parku Krajobrazowego i zmiana jego lokalizacji doprowadziłaby do wyswobodzenia od betonu i murów przepięknego terenu na łonie przyrody.

Jadąc dalej w kierunku Chrzanowa, znajduje się – zdaniem stowarzyszenia – idealny teren pod lotnisko. Twierdzą, że tam bez ograniczeń można by było budować pas startowy w każdą stronę świata i to bez żadnych protestów ekologicznych czy też obaw o odszkodowania, 

Przyszłość lotniska w innym miejscu?

Czy jednak cokolwiek zmienią protesty, skoro lotnisko czynne jest tam od tak wielu lat, a od pięciu regularnie, rok w rok procentowo przybywa tam pasażerów? Lotnisko im. Jana Pawła II poinformowało, że obsłużyło w I półroczu 3,8 mln pasażerów, czyli o 19,3 proc. więcej niż przed rokiem.”

Sytuacja wydaje się patowa i żadna ze stron nie daje za wygraną, chociaż lotnisko wbrew pozorom starało się udzielić pomocy Obszarowi Ograniczonego Użytkowania w ramach programu „Wspieramy Sąsiadów”.

Proponuję przenieść Balice do Radomia. I to tyle o sensowności pomysłu rzuconego na obecnym etapie rozwoju portu i wobec przyjętych planów inwestycyjnych

– mówi Bizblog.pl Adrian Furgalski, szef Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Ekspert podkreśla, że wyniki najlepiej bronią i podsumowują funkcjonowanie lotniska. „Druga, mocna pozycja wśród lotnisk w Polsce jest absolutnie niezagrożona. To lotnisko ze względu na charakter Krakowa to samograj. W przyszłości w moim przekonaniu drugie lotnisko w kraju, które oprócz już obsługiwanego ruchu atlantyckiego, zacznie obsługiwać także ruch azjatycki” – mówi nam Furgalski.