REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes /
  3. Zakupy

Produkują wegańskie kosmetyki z dala od miast. Polska firma przebojem wdarła się na rynek

Nie testują produktów na zwierzętach, do produkcji wykorzystują rośliny, które rosną w okolicy, a ich opakowania pochodzą z recyklingu. Krayna bez kompleksów weszła na rynek kosmetyczny i zdążyła skierować na siebie uwagę mediów i branżowych gigantów. Polska firma została właśnie zwycięzcą konkursu Cyfrowe rewolucje organizowanego przez mBank, a jej kremy pojawiają się na półkach sklepów w całym kraju.

20.10.2020
15:16
Produkują wegańskie kosmetyki z dala od miast. Polska firma przebojem wdarła się na rynek
REKLAMA

Krajna to nieco zapomniany przez turystów region w północno-zachodniej Polsce położony kilkadziesiąt kilometrów od Bydgoszczy. To właśnie tam – z daleka od dużych miast i zakładów przemysłowych – powstała nowa polska marka beauty, która nazwą nawiązuje do miejsca swoich narodzin.

REKLAMA

Jej założyciele Magda i Damian Rosły wychowywali się pod Więcborkiem, jednym z większych ośrodków miejskich w tamtych okolicach, liczącym zaledwie kilka tysięcy mieszkańców. Przedsiębiorcy uznali, że składniki potrzebne do produkcji naturalnych kosmetyków mają na wyciągnięcie ręki. Wystarczy rozejrzeć się po okolicznych pagórkach i lasach, by znaleźć rośliny, które stanowią dzisiaj podstawę ich kremów - chaber, rdest, kasztanowiec i babkę lancetowatą.

Celem było stworzenie serii w 100 proc. wegańskiej, organicznej i do tego lokalnie, w świecie który znamy

– podkreślają
Advertisement

Krótka historia, wiele sukcesów

Choć Krayna istnieje od 2016 r. na swoim koncie ma już wiele branżowych wyróżnień. „Vogue Polska” uznał, że kremy polskiej firmy to najlepsze ekokosmetyki, a w konkursie Love Cosmetic Polska linia produktów Krayny została wyróżniona w kategorii Simplicity Rules. Producent został także zauważony przez Stowarzyszenie Kosmetyki Bez Okrucieństwa dzięki temu, że nie testuje swoich produktów na zwierzętach. Jego logo pojawiało się w ostatnim czasie na łamach popularnych pism kobiecych takich „Elle”, „Zwierciadło” czy „Uroda Życia”.

Ta środowiskowa sława znalazła odzwierciedlenie na płaszczyźnie biznesowej. Krayna trafiła do szerokiej dystrybucji dzięki współpracy z siecią perfumerii Douglas.

Podstawa to szczerość

Krayna od początku mocno stawia na rozwój swojego biznesu w internecie. Magda Rosły podkreśla, że choć sprzedaż e-commerce otwiera przed firmą ogromne możliwości, stawia jednocześnie ogromne wyzwania związane z komunikacją.

Nasi odbiorcy muszą czuć, że historia, którą im przedstawiamy jest prawdziwa i nie została napisana przez agencję marketingową

– opowiada w rozmowie ze Spider’s Web

Założycielka Krayny zauważa, że epidemia koronawirusa przyspieszyła proces przechodzenia firm z branży beauty do sprzedaży za pomocą internetu. 

Firmy, które do tej pory nie sprzedawały za pomocą e-commerce muszą się błyskawicznie przestawić

– dodaje

W przypadku Krayny nie są to tylko puste slogany. Magda i Damian Rosły wykorzystują sieć do ekspansji zagranicznej. Ich głównym rynkiem poza granicami Polski jest Wielka Brytania. To może się jednak niebawem zmienić. Krayna uzyskała zgodę na sprzedaż swoich produktów w USA, co pozwoli jej również na wejść na platformę Amazon.com. Wartość rynku beauty za oceanem szacowana jest na 40 mld dol. Producent nie zapomina jednak w tym czasie o klientach nad Wisłą.

W kraju chcemy zbudować grupę klientów, którzy zauważa, że jesteśmy konsekwentni, dobrze zorientowany na ich potrzeby i inspirujemy ich nowymi produktami

– mówi Magda Rosły
sklep internetowy class="wp-image-1205063"

E-commerce rośnie w kryzysie

Czas, by postawić na rozwój biznesu w internecie, nigdy nie był jeszcze tak sprzyjający jak dzisiaj. Lockdown i ograniczenia mobilności mieszkańców nałożone w wyniku pandemii sprawiają, że sprzedaż e-commerce rośnie, podczas gdy wyniki finansowe sklepów stacjonarnych gwałtownie pikują. W Polsce w szczytowym momencie udział zakupów przez internet wzrósł aż do 12 proc.

Producenci kosmetyków korzystali na tym trendzie jak każda inna branża. Sprzedaż internetowa Sephory w Stanach Zjednoczonych poszła w górę o niemal jedną trzecią w porównaniu z ubiegłym rokiem. W Chinach, wskazywał McKinsey, najwięksi gracze z segmentu beauty urośli o 20-30 proc.

Pomimo że dużo sieci drogeryjnych nadal funkcjonuje stacjonarnie, ze względów bezpieczeństwa klienci będą wybierać zakupy online. W ramach tej kategorii szczególnie wzrasta sprzedaż produktów do pielęgnacji cery, domowego SPA. W tej branży zdecydowanie trzeba inwestować więcej w ruch i promocję, ponieważ zdecydowanie to e-commerce dla beauty będzie rósł!

– przewiduje w swoim raporcie agencja Cube Group

W czasach kryzysu marki stawały na głowie, by przypominać o sobie zamkniętym w mieszkaniach klientom. Yves Rocher rozesłała na przykład e-maile o temacie #Zostańwdomu – stwórz domowe SPA z YR,, dorzucają do zakupów świece relaksacyjne gratis. Pandemia boleśnie uzmysłowiła firmom, że bez sprawnie zorganizowanej sprzedaży bez internet przestaną się liczyć. Dobrym przykładem, choć z nieco innej bajki, jest Primark. Irlandzki potentat zignorował całkowicie e-commerce i w trakcie lockdownu nie sprzedał ani jednego ubrania!

Cyfrowe rewolucje

Programem, który ma pomóc firmom przejść przez tę trudną przemianę jest konkurs Cyfrowe rewolucje organizowany przez mBank. Krayna wygrała w kategorii firm wykazujących obrót do 10 mln zł rocznie. W tegorocznej odsłonie udział wzięło ponad 550 firm. Bank planuje kolejną edycję.

mBank podkreśla, że celem jego kampanii jest wsparcie mikro-, małych i średnich firm. Organizator Cyfrowych rewolucji udostępnia na stronie www.mbank.pl/cyfrowerewolucje artykuły ekspertów, pozytywne przykłady firm, które przeszły już e-transformacje oraz linki do bezpłatnych webinarów. Patronat nad wydarzeniem objął Spider’s Web.

Udział w programie pozwolił nam nawiązać kontakt z fachowcami od e-commerce, którzy swoim doświadczeniem wprowadzą do naszej firmy świeże powietrze i nauczą nas sprzedawać w internecie

– opowiada Magda Rosły

Założycielka Krayny dodaje, że konkurs pozwala udowodnić przedsiębiorcy, że jego marka może zainteresować doświadczone przedsiębiorstwa.

REKLAMA

To fajny sprawdzian dla naszej firmy. Każdego zachęcam do spróbowania swoich sił

- przekonuje

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA