Za nową elektronikę dziękujesz, meble już cię nie kręcą. Oszczędzasz, by mieć na jedzenie?

W poniedziałek GUS opublikował spory pakiet danych z polskiej gospodarki, z których większość była zdecydowanie gorsza od prognoz. Z tego schematu nie wyłamał się też odczyt dotyczący sprzedaży detalicznej. Mimo gorącego okresu przedświątecznego kupowaliśmy zdecydowanie mniej niż oczekiwali ekonomiści.

Sprzedaż detaliczna w grudniu 2022 r. zwiększyła się o 0,2 proc. w porównaniu z grudniem 2021 r. Miesiąc do miesiąca (listopad-grudzień 2022 r.) wzrost wyniósł 13,1 proc. – wynika z najnowszych danych GUS.

Źródło: GUS

Jak dodał w komunikacie, całym 2022 r. sprzedaż detaliczna wzrosła rok do roku o 5 proc. Tymczasem od stycznia do końca grudnia 2021 r. było to 8,1 proc.

Sprzedaż elektroniki i mebli spada

Największy wzrost sprzedaży detalicznej rok do roku odnotowały jednostki handlujące farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym – o 7,6 proc. wobec wzrostu o 18,8 proc. przed rokiem. Na plusie były też „tekstylia, odzież, obuwie” (+7,2 proc.) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (+1,9 proc.).

Bizblog.pl poleca

Najgłębszy spadek sprzedaży raportowały podmioty zaklasyfikowane do grupy „meble, rtv, agd” o 10,4 proc.

– wskazał GUS w komunikacie.
Źródło: GUS

W porównaniu z listopadem 2022 r. spadła wartość sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) przez internet o 9,6 proc. Tym samym jej udział w danych „ogółem” skurczył się z 11,9 proc. w listopadzie do 9,5 proc. w grudniu 2022 r.

Spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” z 27,2 proc. przed miesiącem do 19,7 proc., „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” z 31,5 proc. do 27,5 proc. oraz „meble, rtv, agd” z 21,1 proc. do 18,9 proc. – wynika z opublikowanych danych.

Konsumpcja obniża loty

Grudniowa konsumpcja była wyraźnie niższa od oczekiwań ekonomistów, którzy spodziewali się wyniku na poziomie 1,4 proc. Sebastian Sajnóg z Polskiego Instytutu Ekonomicznego spodziewa się pogorszenia wyników sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach

Wysoka inflacja sprawia, że siła nabywcza konsumentów maleje, przez co ograniczają oni wydatki. Badania koniunktury wskazują, że cały czas pogarszają się nastroje konsumentów. Ponad połowa ankietowanych ocenia, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ich sytuacja finansowa się pogorszyła – zauważa w komentarzu ekspert PIE.