Kaufland idzie w zielone. Panele fotowoltaiczne na dachach sklepów to dopiero początek

Kaufland realizuje swój zielony plan. Sieć stawia na podwyższanie efektywności energetycznej swoich placówek. Firma zakończyła właśnie wymianę energooszczędnego oświetlenia LED we wszystkich swoich sklepach i planuje zrealizować jeszcze w tym roku finansowym projekt instalacji paneli fotowoltaicznych w kolejnych obiektach. Adama Sadowskiego, eksperta pionu zarządzania nieruchomościami w Kaufland, pytamy o dalsze losy ich strategii zrównoważonego rozwoju.

Sieć Kaufland zaczęła umieszczać panele fotowoltaiczne w swoich sklepach od marketu we Wrocławiu, przy ul. Długosza. Po tym, jak to rozwiązanie okazało się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę – podjęto decyzję o wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii również w kolejnych placówkach, co w istotny sposób ma się przyczynić do osiągnięcia przez Kaufland neutralności klimatycznej do 2025 r.

Jeszcze w tym roku instalacje fotowoltaiczne mają pojawić się na dachach sklepów Kaufland w Gliwicach, Lublinie i Piastowie. 

Sieć przekonuje, że pokryją w skali roku nawet do 20 proc. całkowitego zapotrzebowania na energię. Jednocześnie Kaufland rozpoczął procedurę pozyskiwania niezbędnych pozwoleń dla kolejnych obiektów.

Bizblog.pl poleca

W ciągu kilku najbliższych lat w rozwiązania wykorzystujące OZE wyposażone będą: markety w Jarosławiu, Częstochowie, Zawierciu, Katowicach i Głogowie, Centrum Usług Wspólnych we Wrocławiu, a także Centrum Dystrybucyjne w Woli Krzysztoporskiej.

Wcześniej Kaufland zakończył wymianę oświetlenia na LED w 49 lokalizacjach i tym samym jest ono dostępne we wszystkich sklepach sieci w Polsce. Inwestycja pochłonęła prawie 5,5 mln zł, a średnioroczna oszczędność zużycia energii elektrycznej ma wynieść 6895 MWh.

Kaufland idzie w zielone, panele to dopiero początek

O strategii zrównoważonego rozwoju sieci Kaufland, dzięki której za parę lat sieć ma być neutralna klimatycznie rozmawiam z Adamem Sadowskim, ekspertem pionu zarządzania nieruchomościami w Kaufland. Przekonuje, że długoterminowym celem jest instalacja paneli fotowoltaicznych na wszystkich istniejących obiektach sieci, posiadających odpowiednią konstrukcję dachową, a także w nowo wybudowanych sklepach. M.in. w ten sposób ma się powieść plan, w którym sieć Kaufland do 2030 r. zredukuje emisje powstałe w wyniku działalności operacyjnej o 80 proc. w porównaniu do 2019 r.

Jakie dotychczas działania prośrodowiskowe podjęła sieć Kaufland? 

Adam Sadowski, Kaufland: Jako sieć podejmujemy szereg działań, dzięki którym nasza firma rozwija się w sposób zrównoważony. W tym roku przeszliśmy na tzw. zieloną energię, co oznacza, że cały wolumen energii zużywany w naszych obiektach – sklepach, centrach dystrybucyjnych i centrali – pokrywany jest w całości energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Ponadto od wielu lat implementujemy innowacyjne rozwiązania w naszych placówkach, pozwalające na ograniczenie zużycia energii oraz śladu węglowego. Warto wyróżnić wdrażaną w naszych sklepach technologię odzysku ciepła odpadowego z urządzeń chłodniczych, która pozwala ogrzewać i chłodzić nasze obiekty bez użycia paliw kopalnych. Standardem w nowych i zmodernizowanych sklepach są także szklane drzwi i przesuwne pokrywy w meblach chłodniczych, które zapobiegają utracie energii. Redukujemy również zużycie tworzyw sztucznych, m.in. optymalizując opakowania marek własnych oraz wykorzystując w produkcji surowce wtórne. Zgodnie z naszą strategią do końca 2025 r. w opakowaniach marek własnych zawierających plastik będziemy wykorzystywać średnio 25 proc. recyklatu.

Czy sieć kontroluje swoje emisje? Jak? Jakie są wyniki tego monitoringu?

W Kauflandzie nieustannie kontrolujemy i analizujemy nasz wpływ na środowisko, a także podejmujemy działania w celu efektywnego gospodarowania zasobami naturalnymi. Wspólnie z naszymi partnerami – organizacjami Climateline, ClimatePartner i natureOffice – ustalamy poziom śladu węglowego powstałego w wyniku produkcji artykułów naszych marek własnych, biorąc pod uwagę również ich dystrybucję i utylizację. Nieuniknione emisje CO2 kompensujemy, angażując się w certyfikowane projekty związane z ochroną klimatu. Dzięki temu w swojej ofercie posiadamy produkty, które są neutralne dla klimatu. Regularnie kontrolujemy również zużycie energii we wszystkich naszych placówkach, w tym poddajemy nasz system zarządzania energią certyfikacji wg normy ISO 50001. 

Mniejsze zużycie energii w niedziele

Kaufland w tym roku przeszedł na zieloną energię – przekonuje Adam Sadowski.

Czy Kaufland ma konkretny plan zmniejszenia zapotrzebowania energetycznego? 

W naszej sieci konsekwentnie pracujemy nad realizacją celów klimatycznych wyznaczonych zgodnie z metodologią SBTi, dążąc do unikania, redukowania i kompensacji emisji powstałych w ramach działalności naszego przedsiębiorstwa i łańcucha dostaw. Regularnie zbieramy, nadzorujemy i weryfikujemy dane dotyczące m.in. zużycia energii w naszych lokalizacjach i na tej podstawie planujemy redukcję na kolejne lata. Implementujemy także technologie przyjazne środowisku, które pozwalają zwiększyć efektywność energetyczną naszej firmy, takie jak przesuwne pokrywy w meblach chłodniczych zapobiegające utracie energii, fotowoltaika czy system odzysku ciepła odpadowego. Naszym priorytetem jest zapewnienie nieprzerwanej działalności naszych placówek przy jednocześnie jak najmniejszym wpływie na środowisko.

Jakie oszczędności w energetyce dają niehandlowe niedziele?

Niedziele niehandlowe naturalnie wpływają na zmniejszenie zużycia energii w sklepach, które pozostają wówczas zamknięte dla klientów. Jednak niezależnie od okoliczności w marketach w sposób ciągły funkcjonują m.in. instalacje chłodnicze czy też systemy bezpieczeństwa, dlatego też ograniczenie zapotrzebowania energetycznego w tej sytuacji jest tylko częściowe.