1. bizblog
  2. Biznes

Jesteś innowatorem i pozwalasz Polakom oszczędzać. IT w Biedronce to coś więcej niż obsługa sklepów

Lokowanie produktu

Sklep internetowy z milionowymi odwiedzinami, aplikacja, z której korzystają miliony Polaków czy w końcu nowoczesne magazyny i centra dystrybucji. Gdyby zapytać, o jaką firmę chodzi, pewnie nie od razu większość wskazałaby Biedronkę. Tymczasem ta sieć handlowa może się z tym nie kojarzy, ale w coraz większym stopniu to od działu IT zależy, czy produkty dotrą do nas na czas i czy będziemy mogli na nich zaoszczędzić.

28.11.2022
14:24
biedronka home

W październiku Biedronka pochwaliła się, że od czasu startu – czyli od 22 sierpnia – internetowy sklep Biedronka Home odwiedzony został już ponad trzy miliony razy. Internetowa odnoga sieci dobrze pokazuje współczesną twarz Biedronki: kreującą nowoczesne trendy. W Biedronka Home znajdziemy ponad 2 tys. produktów, w tym telefony marki Samsung, rowery elektryczne czy smartfony i tablety TCL, cieszące się dużą popularnością w Polsce.

 class="wp-image-1888228"

Mamy tutaj takie klasyczne i wręcz dojrzałe IT, i to może być faktycznie nie dla każdego takie oczywiste – mówi Dymitr, st. menadżer ds. integracji systemów i RPA.  Wystarczy właśnie rzut oka na internetowy sklep, by zobaczyć, że sieć rozwija się w dziedzinie e-commerce, odważnie atakując innych graczy z tego sektora.

Dla programistów i informatyków oznacza to przede wszystkim nowe, atrakcyjne miejsce pracy

Nowoczesna twarz Biedronki to też specjalna aplikacja dostępna dla użytkowników iOS i Androida. Jej twórcy dostarczają produkt, z którego codziennie korzysta kilka milionów Polaków, i też dzięki niemu płacą mniej.

Z wrześniowych danych przedstawionych przez Biedronkę wynika, że użytkownicy aplikacji zaoszczędzili od maja br. 430 mln zł. Oczywiście brzmi to sztampowo, ale nie da się ukryć, że stwierdzenie "mieć wpływ na życie milionów Polaków" pasuje tutaj idealnie i Biedronka jako pracodawca pozwala to pragnienie zrealizować. Wprawdzie to nie sektor IT decyduje o tym, jaki produkt będzie w promocji, ale to on dba o to, aby wszystko działało jak trzeba. Jednocześnie tworzenie aplikacji, z której na co dzień korzystają miliony, jest olbrzymim wyzwaniem, dającym sporą satysfakcję. Aplikacja musi nie tylko dobrze działać, ale też być czytelna i łatwa w obsłudze nawet dla tych mniej zaawansowanych technicznie użytkowników.

 class="wp-image-1973782"

W rozmowach opisujących kampanię "Robimy wielkie rzeczy. Deal with IT" pracownicy Biedronki z działu IT przyznają, że każdy dzień potrafi być dla nich niespodzianką, robieniem czegoś nowego. Łatwo w to uwierzyć, biorąc pod uwagę fakt, jak wiele kwestii związanych z nowymi technologami Biedronka implementuje. Wspomnieliśmy o sklepie internetowym czy aplikacji, ale przecież to też bardzo szybkie dostawy BIEK. Dzięki nim w sześciu miastach, gdzie obecnie usługa działa, zakupy z Biedronki dostarczane są w ciągu piętnastu minut.

Każdy, kto odwiedził tradycyjne, stacjonarne sklepy Biedronki wie, że działają w nich kasy samoobsługowe. Pod tym względem sieć jest prawdziwym liderem i prekursorem. Pierwsze próby wdrożenia takiego rozwiązania nastąpiły już kilka lat temu. Na większą skalę stały się dostępne w 2017 roku, a do września 2022 zainstalowano łącznie 10 tys. urządzeń w 2500 sklepach.

Praca w biznesie, który ciągle się zmienia

 class="wp-image-1027769"

Jeszcze dwa lata temu nie było aż takiego zapotrzebowania na kasy samoobsługowe czy szybkie dostawy. Pandemia w krótkim czasie zmieniła to, co normalnie być może zajęłoby lata. Rynek się zmienia, więc zmieniać muszą się też firmy działające na nim. Właśnie dlatego Biedronka otwiera się na nowych specjalistów, tworzy nowe działy, szuka osób, które będą zajmowały się aplikacjami czy systemami. To praca nad rzeczami, z którymi "jutro" będą mieć kontakt miliony Polaków.

Technologiczna transformacja ma też związek z dostawami. Pod koniec września w Stawigudzie koło Olsztyna ruszył największy i najnowocześniejszy magazyn sieci, który może docelowo obsługiwać nawet 250 sklepów w północno-wschodniej części kraju. Wyposażony jest w najnowocześniejsze technologie zarządzania zapasami, inteligentne systemy oświetlenia czy ekologiczne rozwiązania zmniejszające wpływ na środowisko. Rola sektora informatycznego jest więc niezbędna, bo bez ich działań produkty zwyczajnie by nie docierały. W przypadku łańcuchów dostaw i systemów odpowiadających za zarządzanie nimi, bardzo istotną kwestią jest to, że są ciągle rozwijane, tak by efektywność dostarczania produktów była podnoszona.

Dzieje się to także za sprawą nowych technologii. Pod koniec 2021 roku centra dystrybucyjne zostały wyposażone w innowacyjny system beaconów IOT stworzony przez firmę ELCAR. 17 tysięcy niewielkich nadajników Bluetooth zbiera dane m.in. na temat lokalizacji, temperatury otoczenia, wilgotności czy wstrząsów. Dzięki temu na każdym etapie dostawy można dokładnie śledzić towar i mieć pewność, że dociera na miejsce świeży i nieuszkodzony. W tym przypadku wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych nie tylko pozwala pracownikom mieć kontakt z nowatorskim podejściem w handlu, ale też sprawiać, że dostawy są bardziej efektywne, a więc zmniejszają swój ślad węglowy. Jak widać dział IT w Biedronce to coś więcej niż tylko obsługa stacjonarnych sklepów.

Biedronka otwarta jest zarówno na seniorów, jak i juniorów, którzy pracę mogą znaleźć w oddziałach w Warszawie oraz Kostrzynie niedaleko Poznania. Proces rekrutacji przebiega szybko i konkretnie. Po przesłaniu CV z kandydatem kontaktuje się HR i przedstawia projekt, oceniając kompetencję kandydata. Następnym krokiem jest rozmowa na temat kompetencji technicznych kandydata, a w końcu spotkanie z dyrektorem IT, członkiem zarządu lub osobami z danych obszarów z Portugalii.

Warto dodać, że dla coraz większej liczby pracowników istotne jest to, jak firma podchodzi do kwestii ochrony środowiska

Niedawno Biedronka poinformowała, że będzie wykorzystywała energię bardziej odpowiedzialnie. W efekcie przeprowadza dużą kampanię świadomościową skierowaną do 80 tys. pracowników. To nie tylko wytyczne, tłumaczące, jak lepiej oszczędzać, ale też szkolenia pozwalające zmienić swoje nawyki. Dużą rolę odgrywają też inteligentne urządzenia pozwalające na lepsze zarządzenie energią czy przede wszystkim panele fotowoltaiczne montowane na dachach sklepów wolnostojących. Do 2025 roku 2 tys. obiektów ma je posiadać, a obecnie znajdziemy je na ponad 100 dachach  I to przynosi swoje korzyści – sklepy już oszczędzają prąd, a sieć Biedronka nagrodzona została przez Lean&Green, inicjatywę na rzecz ograniczania emisji dwutlenku węgla.

Lokowanie produktu
Najnowsze