REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Dawać te promocje! Polacy nie mogą się doczekać czarnego piątku i obniżek cen w sklepach

Ponad połowa polskich e-konsumentów twierdzi, że specjalnie czeka z zakupami na Black Friday, a ponad jedna trzecia zaplanowała już zakupy – wynika z raportu firmy Advox na temat zwyczajów e-zakupowych Polaków.

16.11.2021
16:19
Dawać te promocje! Polacy nie mogą się doczekać czarnego piątku i obniżek cen w sklepach
REKLAMA

Black Friday i promocje? Ponad połowa badanych przez Advox specjalnie czeka na te listopadowe wydarzenia, a większość z nas planuje wtedy większe zakupy. Mniej niż połowa przyznała, że skorzystała w przeszłości z promocji ogłoszonych w Black Friday, a jedna piąta nie jest w stanie sobie tego przypomnieć.

REKLAMA

W tym roku czarnopiątkowe zakupy planuje ponad jedna trzecia badanych. Blisko połowa jeszcze nie podjęła decyzji. Chociaż Black Friday powstał z myślą o sklepach stacjonarnych, a e-sklepy powinny szykować się na trzy dni późniejszy Cyber Monday, wygląda na to, że w Polsce zwyczaj przejęli przede wszystkim sprzedawcy internetowi. Mniej niż 9 proc. badanych przez Advox uważa, że sklepy stacjonarne oferują lepsze promocje. Zdaniem 25 proc. na równie dobre promocje można trafić zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, 36 proc. jest zdania, że sklepy internetowe wygrywają. Spośród osób, które korzystają z czarnopiątkowych promocji, ponad 60 proc. robi zakupy zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Wyłącznie przez internet robi zakupy jedna trzecia respondentów.

 class="wp-image-1600684"

W odpowiedzi na prośbę o uszeregowanie promocji od najbardziej do najmniej zachęcających do zakupów najwięcej osób na pierwszym miejscu wskazało obniżki cen. Na kolejnych miejscach znalazły się dodawane do zamówień gratisy, darmowa wysyłka i rabaty na kolejne zakupy. Najmniej atrakcyjną zachętą okazały się punkty lojalnościowe.

Czy Black Friday 2021 będzie lepszy niż ubiegłoroczny?

Będzie trudno pobić ubiegłoroczny wynik, między innymi z racji nadwerężonych łańcuchów dostaw i szalejącej inflacji, ale także wyśrubowanego wyniku. Mimo szalejącego koronawirusa Black Friday w 2020 r. okazał się zdecydowanie lepszy niż we wcześniejszych latach. Wartość transakcji w sklepach zwiększyła się o 53 proc., a globalna sprzedaż osiągnęła 270 mld dolarów. Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, tłumaczy, jak to się stało, że pandemia nas zachęciła do większych zakupów.

Ubiegły rok nauczył nas, by w zanadrzu mieć kilka planów do wykorzystania w zależności od sytuacji, która zapewne do ostatniej chwili nie będzie znana. Czy centra handlowe będą otwarte? Jak rozwinie się sytuacja na świecie i jakie będą nastroje społeczeństwa? – wskazuje.

Jak podkreśla, że nawet najlepsza strategia marketingowa nie zadziała bez podstawy, jaką jest dobrze działająca platforma e-commerce.

Okazuje się, że intuicyjna układ sklepu internetowego ma duże znaczenie dla powodzenia e-biznesu i już niemal jedna trzecia kupujących zwraca na to uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze oferty. Najwięcej osób kieruje się ceną produktu oraz szybką i przewidywalną dostawą – odpowiednio 61 i 60 proc. badanych. Dla ponad 40 proc. ważny jest wybór odpowiedniej formy płatności.

 class="wp-image-1600690"

Reklamy w sieci nas wkurzają i są źródłem inspiracji

Dla niecałych 10 proc. na wybór sklepu wpływa odpowiednio dopasowana reklama. Aż 43 proc. nie ufa reklamom w internecie, a 34 proc. nie umie odpowiedzieć na to pytanie. Wyskakujące na stronach internetowych bannery są też najbardziej irytującym elementem zakupów online dla blisko 40 proc. badanych. Jednocześnie ponad jedna trzecia przyznaje, że właśnie z reklam na stronach czerpie wiedzę o ofertach sklepów internetowych.

 class="wp-image-1600693"

Z mediów społecznościowych korzysta 25,9 mln Polaków, blisko 70 proc. populacji kraju, co znajduje też odbicie również w e-commerce. Już blisko połowa konsumentów o ofertach e-sklepów dowiaduje się z reklam w SM. Blisko 40 proc. polega na poleceniach rodziny i znajomych. Dla jednej czwartej źródłem wiedzy o nich są maile reklamowe.

REKLAMA
 class="wp-image-1600696"

Mimo braku zaufania do reklam, dla ponad 70 proc. respondentów oferty dopasowane do ich zainteresowań i potrzeb stanowią zachętę do podjęcia decyzji o zakupie. Blisko trzy czwarte badanych zwraca również uwagę na recenzje produktów publikowane na stronie sklepu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA