Nie chcesz zwrotu pieniędzy od operatora? To będziesz wspierać rozwój telekomunikacji w Polsce
Koniec z zatrzymywaniem przez operatorów komórkowych środków z kart pre-paid, które straciły ważność. Nowe prawo telekomunikacyjne umożliwi klientom podanie numeru konta, na które z automatu dostaną zwrot co do grosza niewykorzystanych środków? A jeśli nie podadzą konta i się nie upomną o zwrot? Wtedy pieniędzy i tak operator nie zatrzyma dla siebie, bo pieniądze trafią do Funduszu Szerokopasmowego, który ma „wspierać rozwój telekomunikacji w Polsce”.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaproponował, by w Prawie Komunikacji Elektronicznej znalazł się zapis, który sprawi, że operatorzy telekomunikacyjni już nigdy nie zachowali dla siebie nawet ani złotówki z kart pre-paid, które utraciły ważność. Albo oddadzą te środki klientowi, albo wpłacą na specjalny fundusz.
Jak informuje UOKiK, propozycja ta została już omówiona z wiceministrem Januszem Cieszyńskim, pełnomocnikiem rządu ds. cyberbezpieczeństwa. Były wiceminister zdrowia miał tę propozycję przyjąć z „życzliwością” i obiecać, że stosowna poprawka zostanie dodana w procesie legislacyjnym.
„Zaproponujemy zmianę brzmienia artykułu tak, aby konsument, rejestrując kartę pre-paid, mógł podać numeru konta bankowego, na które automatycznie otrzyma zwrot niewykorzystanych pieniędzy” – wyjaśnia prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny. Jak zaznacza, nawet jeśli nie podamy swojego numeru konta, i tak będziemy mogli swoje środki odzyskać, tylko że wtedy będziemy musieli o to wystąpić.
A co, jeśli machniemy ręką na niewykorzystane środki albo zupełnie o nich zapomnimy? W takim przypadku operator przekaże na Fundusz Szerokopasmowy, który zgodnie z brzmieniem ustawy ma wspierać rozwój telekomunikacji w Polsce.
Operatorzy telekomunikacyjni przez lata zatrzymywali te środki. Nasze decyzje zmieniły nastawienie operatorów komórkowych do tej kwestii
– podkreśla prezes Chróstny.
Faktycznie, UOKiK w zeszłym roku wydał kilka decyzji, które nakazały operatorom zwrot środków z kart pre-paid, a na Plusa nałożył aż 20 mln zł kary. Pieniądze z kart przedpłaconych swoim klientom musiały też zwrócić sieci T-Mobile, Orange i Play.
UOKiK zwraca uwagę, że kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już od dawna uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, który nakazuje operatorom zwrot środków klientowi na jego wniosek. Urząd zaznacza, że te przepisy jeszcze nie zostały przeszczepione do polskiego.