REKLAMA
  1. bizblog
  2. Podróże

Francuzi zatarasowali swoje niebo. Ryanair jest wściekły, ma apel do pasażerów

Dzień bez protestu we Francji jest dniem straconym. Dopóki rozchodzi się o autobusy, metro inne środki transportu wewnątrz kraju reszta Europy przygląda się temu bez emocji. Teraz pracę zaczęli zawieszać jednak kontrolerzy ruchu lotniczego, co oznacza, że wiele lotów nad Francją jest anulowanych. Szefowi Ryanaira puszczają nerwy - w Brukseli może być niedługo bardzo nerwowo.

21.03.2023
18:12
Francuzi zatarasowali swoje niebo. Ryanair jest wściekły, ma apel do pasażerów
REKLAMA

Ryanair chce, by Unia Europejska zmusiła Francję do przyjmowania samolotów przecinających jej przestrzeń powietrzną. Obecnie w przypadku strajku Francja chroni wyłącznie loty krajowe. Jeżeli przewoźnik tylko przelatuje nad jej terytorium, bez zamiaru lądowania, musi liczyć się z tym, że trafia na koniec listy priorytetów.

REKLAMA

Dla linii lotniczej i jej pasażerów to bardzo złe wieści

Wszystko zaczęło się od planów zreformowania systemu emerytalnego przez prezydenta Emanuela Macron. Reforma zakłada wydłużenie wieku emerytalnego z 62 do 64 lat i dzięki prawnej sztuczce została przepchnięta z pominięciem głosowania w Zgromadzeniu Narodowym, czyli izbie niższej francuskiego parlamentu.

Ulica dosłownie wybuchła. W największych francuskich miastach dochodzi do gorących manifestacji, budowane są barykady, płoną samochody, dochodzi do starć z policją. Francuzi nie byliby sobą, gdyby nie zaczęli również masowo strajkować.

Efekt? 80 proc. kursów TGV zostało odwołanych, a w Paryżu normalnie działały tylko dwie linie metra. Śmieciarze przestali wywozić śmieci, teatry odwoływały przedstawienia, strajki objęły też szkoły, uczelnie wyższe i rafinerie.

Od stanowisk pracy odeszli też kontrolerzy lotów

I to właśnie stanowi zarzewie konfliktu z Ryanairem. Lowcost jest najbardziej poszkodowaną linią w Europie ze względu na największą skalę działania. Problem dotyka jednak wszystkich przewoźników latających nad Francją. I to w tak dużym stopniu, że strajki w innych krajach kontynentu wydają się nic nie znaczącymi incydentami.

Spójrzmy na liczby. Ryanair pisze, że od początku roku francuskie strajki zakłóciły plany podróży miliona pasażerów. Ba, twierdzi lowcost, 80 proc. z tych podróżnych w ogóle nie kierowało się nad Sekwanę. Wychodzi więc na to, że zostali trafieni przez protesty rykoszetem.

A to jeszcze nie koniec. Kontrolerzy lotów z Francji strajkowali już łącznie 13 dni. Do tego zamierzają dorzucić co najmniej kolejne cztery. A co będzie w wakacje? Strach pomyśleć. Szefowie Ryanair mówią, że nie mają już pomysłu, jak tłumaczyć pasażerom, dlaczego ich loty są opóźniane bądź odwoływane.

Ludzie są w stanie zrozumieć, że jeżeli jadą do Francji i jest tam strajk, to mogą to odczuć. Ale ktoś jadący z Walencji do Mediolanu nie będzie w stanie zrozumieć, że jego lot został opóźniony lub potencjalnie odwołany, bo Francuzi strajkują. Konsumenci nie mogą tego zrozumieć i to jest niesprawiedliwe - mówił Neal McMahon, dyrektor operacyjny Ryanaira.

Ryanair chce zmusić KE do działania

Irlandczycy wysyłają do pasażerów maile z prośbą o podpisanie internetowej petycji skierowanej do Komisji Europejskiej. Lowcost proponuje, by Unia wprowadziła ochronę przelotów, taką, jaką przewoźnicy cieszą się w Grecji i we Włoszech. W obu tych krajach kontrolerzy lotów mają obowiązek nawigować samoloty znajdujące się w przestrzeni powietrznej nawet, jeżeli ich związkowcy zarządzili strajk.

REKLAMA

Ryanair domaga się także, by kontrolerzy lotów z innych krajów niż Francja dostali pozwolenie na prowadzenie samolotów nad jej terytorium. Trzecim postulatem jest nakazanie związkom zawodowym udziału w arbitrażu.

W momencie pisania tekstu petycję podpisało 45 tys. osób. Jeżeli Ryanair ma zamiar docisnąć KE i zmusić ją do przyjrzenia się sprawie, będzie potrzebował miliona podpisów z siedmiu krajów Unii Europejskiej.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA