Nie chcę fotowoltaiki. Instalacja często się psuje, a naprawa kosztuje krocie. Prawda czy fałsz?

Fotowoltaika cieszy się w Polsce coraz większym wzięciem. Zainteresowani często pytają o bezpieczeństwo, awaryjność instalacji, gwarancję i naprawy serwisowe. Oferteo.pl postanowiło sprawdzić, jakie doświadczenia mają ci, którzy już zdecydowali się na panele.

92 proc. użytkowników fotowoltaiki nie doświadczyło dotąd awarii instalacji fotowoltaicznej – wynika z „Raportu o fotowoltaice w Polsce” przygotowanego przez Oferteo.pl. To bardzo ciekawa informacja, bo często można usłyszeć:

A nie chcę paneli, bo często się psują, a naprawa jest droga

Okazuje się, że to mit.

Jeśli pojawiły się problemy, ich usunięcie u 58 proc. zajęło tydzień, u 17 proc. dwa tygodnie, a u 6 proc. – nie więcej niż trzy.

20 lat gwarancji na instalacje fotowoltaiczne

Z badania wynika, że Polacy wybierają zwykle długi 20-letni okres gwarancji. W ubiegłym roku na taki ruch zdecydowało się 38 proc. badanych przez Oferteo.pl. Jedna trzecia zdecydowała się zabezpieczyć na 15 lat, a 20 proc. – na 10. Krótszy okres gwarancji wybrała mniej niż jedna dziesiąta użytkowników fotowoltaiki.

Zdaniem 21 proc. ankietowanych to właśnie długość okresu gwarancji zdecydowała o wyborze oferty.

Zabezpiecz dodatkowo swoją fotowoltaikę

Na pytanie o to, kto objął instalację gwarancją, inwestorzy zwykle odpowiadali, że była to firma instalująca panele (53 proc.). Nieco rzadziej (44 proc.) odpowiedzialność brał producent. Pozostali zdecydowali się skorzystać z usług zewnętrznego ubezpieczyciela.

Bizblog.pl poleca

Oferteo.pl podpowiada, że aby dodatkowo zadbać o bezpieczeństwo i bezawaryjność instalacji, warto upewnić się, że przed jej uruchomieniem odbędzie się przegląd. Jego wykonanie w badaniu zadeklarowało 85 proc. właścicieli instalacji. 82 proc. zdecydowało się na zastosowanie dodatkowych zabezpieczeń instalacji przed przepięciami i pożarem.