REKLAMA
  1. bizblog
  2. Praca

Laurka na Dzień Programisty: introwertyczni materialiści, którzy wciąż żądają podwyżek

Jeśli wcześniej wyrobiliście sobie opinię o koderach, posądzając ich o to, że są introwertykami, dla który liczy się tylko kasa, to brawo wy, mieliście rację. Potwierdza to najnowszy raport No Fluff Jobs przygotowany specjalnie na Międzynarodowy Dzień Programisty, przypadający 12 września.

11.09.2020
16:04
Laurka na Dzień Programisty: introwertyczni materialiści, którzy wciąż chcą podwyżek
REKLAMA

Po pierwsze programista to prawie na pewno facet. Wśród obserwujących No Fluff Jobs na Facebooku i Instagramie 71 proc. stanowią mężczyźni, w wieku między 25-34 lat, co pokrywa się z innymi danymi demograficznymi. Na przykład według Stackoverflow Developer Survey 2020 większość (91 proc.) programistów to mężczyźni w wieku 25-29 lat. Ankiety w mediach społecznościowych to główne źródło informacji zbieranych na potrzeby raportu „Programista po godzinach”.

A kto programistą nie jest? Dla 73 proc. HTML nie jest językiem programowania, dla 64 proc. tester nie jest programistą, a dla 60 proc. react to framework, dla reszty to biblioteka.

Programiści to introwertycy, ale…

Nie są zamknięci na świat i nie ukrywają się w piwnicach, lubią uczyć się rzeczy nowych, dla 85 proc. ankietowanych to wręcz przyjemność

– wskazują autorzy raportu „Programista po godzinach”.

58 proc. badanych określa siebie jako spokojnych i metodycznych. Kariera lidera, ich nie kręci, 67 proc. woli rozwijać się w swojej specjalizacji niż iść w dyrektory. Jednak pracodawcy powinni mieć się na baczności. Na podwyżki liczą prawie wszyscy programiści (95 proc.). W jakimś stopniu wynika to z tego, że jak zapewniają, nie marzy im się sława, bo wolą być bogaci (83 proc.). Na dodatek zapytani, co liczy się bardziej w pracy, kasa czy atmosfera, większość wybrała pieniądze (54 proc.).

 class="wp-image-1240870"
Źródło: No Fluff Jobs

Na swój sposób. Unikają poważnych sytuacji, a taką jest rozstanie z pracodawcą. 62 proc. wolałoby w zamian obrać ogromne ilości grejpfrutów. Zamiast exit interviews 52 proc. wolałoby zjeść cytrynę. Ale na stare śmieci też nie lubią wracać. 71 proc. wolałaby przekwalifikować się na hodowcę limonek w Polsce, niż wrócić na stare stanowisko.

Czy stąd wynika, że nie lubią zdrowego jedzenia? Wręcz przeciwnie. Dla znacznej większości (77 proc.) zdrowy tryb życia i aktywność fizyczna jest bardzo ważna. 70 proc. programistów pije kawę, 25 proc. herbatę, na popularności zyskuje również yerba mate. Ale i rozmiar (kubka) ma znaczenie. Im większy kubek z gorącym napojem, tym dla 88 proc. programistów lepiej.

 class="wp-image-1240876"
Źródło: No Fluff Jobs

Kwarantannę od marca i ostatnie miesiące pandemii programiści przepracowali zdalnie. Aż 75 proc. biorących udział w badaniu pracowało z domu. Jeśli jeździli do biura, to 56 proc. komunikacją miejską, a 43 proc. wybierało się tam rowerem lub pieszo.

Większość (65 proc.) słuchała w pracy muzyki. Ciszę preferowało 35 proc. W ubiorze 76 proc. preferuje styl casualowy, 24 proc. – smart.

Stereotypowo uznawani są za introwertyków i nudziarzy, którzy rzadko ruszają się zza monitora. I tu kolejna niespodzianka. Statystyczny programista spędza urlop aktywnie (62 proc.), nad wodą (52 proc.) i w ogóle nie używa w tym czasie komputera (56 proc.).

Nie są samotnikami, 51 proc. lubi integrować się ze współpracownikami na imprezie, a 49 proc. aktywnie z nimi uprawiać sporty. Ale jeśli chodzi o rodzaj aktywności, to aż 67 proc. ćwiczy, ale tylko 13 proc. uprawia sporty grupowe lub zespołowe.

Nerd, geek, fan „Cyberpunka

Największą popularnością wśród programistów cieszą się seriale „Mr Robot”, „Black Mirror” i „Dolina Krzemowa”. Mniej popularne, ale wciąż lubiane są kolejno „Westworld”, „The IT Crowd” oraz „Devs”.

Do kina najchętniej chodzą na science fiction. „Matrix” wygrywa w ankiecie z „Terminatorem”. Warto mieć to na uwadze, zabierając programist(k)ę na kinową randkę, trwają prace nad czwartą częścią „Matrixa”.

Wiadomo, że grają i oczekują premier. Obecnie najbardziej wyczekiwane tytuły to „Cyberpunk 2077” oraz „Dying Light 2”.

Skąd No Fluff Jobs wzięło materiały do raportu?

Wierzymy, że pomimo sporego błędu statystycznego w metodyce naszego badania, wyniki wciąż są reprezentatywne dla sporej grupy specjalistów IT. Mamy nadzieję, że wyniki naszego mini badania pozwolą spojrzeć na IT z szerszej perspektywy - jako osoby, które inwestują sporo czasu w ciężką pracę, ale mają też i szersze zainteresowania

– przekonuje Natalia Albecka z No Fluff Jobs.

I dodaje, że dane podane w raporcie powinny być przyjmowane z przymrużeniem oka.

REKLAMA

Odpowiedzi użyte do analizy zostały zebrane od marca do września 2020 r. poprzez ankiety udostępnione na profilu No Fluff Jobs na Facebooku oraz Instagramie. Próba badawcza w niektórych z pytań jest niereprezentatywna, liczba odpowiedzi zależnie od pytania waha się między 50 a 550, co oznacza średnio 217 odpowiedzi na pytanie.

Zawodowy statystyk widząc, te dane złapałby się za głowę! Po co więc publikujemy ten materiał? Po prostu - dla rozrywki! Po bardziej rzetelne materiały na temat branży zapraszamy na www.nofluffjobs.com

wskazują autorzy raportu.
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA