600 000 000 000 dolarów – oto wartość tegorocznych IPO’s. Hitem były SPAC-e

W 2021 roku byliśmy świadkami 2097 debiutów giełdowych, a to o połowę więcej niż przed rokiem. Firmy zebrały z rynku w sumie 402 mld dol., czyli o 81 proc. więcej niż w roku 2020. Jeśli dodamy do tego wyniki SPAC-ów (specjalnych firm akwizycyjnych), to dostaniemy sumę zbliżającą się do 600 mld dol.

Jak wynika z analizy Rafinitiv, najczęściej debiutowały firmy z sektora technologii i zdrowia (2 na 5 debiutów). Miano największego zyskał zaś Rivian Automotive – amerykański producent elektrycznych aut dostawczych. Jego listopadowy debiut przyciągnął za 12 mld dol. – to najwięcej od czasu IPO Alibaba Group, sprzed siedmiu lat.

Jednym z najważniejszych trendów było rosnące zainteresowanie inwestorów SPAC-ami, czyli wehikułami, których celem jest pozyskanie kapitału, np. na kupno innej spółki. Kulminację popytu na ich akcje obserwowaliśmy zimą, co świetnie widać na poniższym wykresie.

Defiance Next Gen SPAC Derived ETF – 20 proc. (YTD)

Defiance Next Gen SPAC Derived ETF jest dziś notowany o 1/3 niżej, niż jeszcze w połowie lutego. Wyraża to ogólne rozgoryczenie inwestorów wynikami SPAC-ów, które raczej traciły pieniądze.

Rozczarowały również głośne, startupowe marki, jak np. szwedzki producent alternatyw dla mleka z owsa Oatly.

Oatly – 60 proc.

W czasie majowego debiutu akcje wyceniano na 20,2 dol. Dziś to zaledwie 8,14 dol.

W dołku jest również brytyjski konkurent Uber Eats.

Deliveroo – 26 proc.

Choć akcje firmy dostarczającej jedzenie online wystrzeliły w drugim kwartale, to dziś są o wiele niżej, niż w trakcie marcowego debiutu.

Inwestycje w debiuty przyniosły o wiele gorsze wyniki, niż rynek, co pokazuje poniższy indeks.

The Renaissance IPO – 8 proc.

Index The Renaissance IPO odzwierciedla notowania spółek, które niedawno trafiły na giełdę. Od początku roku stracił na wartości 8 proc.

W tym samym czasie S&P 500, w którego skład wchodzi 500 przedsiębiorstw o największej kapitalizacji giełdowej w USA zapewnił zwroty na poziomie 27 proc.

Wzrosty w roku 2021 napędzały głównie niskie stopy procentowe, które zaczynają być sukcesywnie podnoszone na różnych rynkach. Oznacza to, że 2022 rok może nie pobić obecnego rekordu, choć w kolejce do debiutu czekają już takie marki jak Reddit czy Via.

Bizblog.pl poleca