REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

Narasta bunt Polaków przeciw flagowej inwestycji PiS. Rząd ma klapki na oczach?

Chyba mamy w Polsce dwie alternatywne rzeczywistości. W jednej mieszkańcy, coraz częściej z samorządowcami pod rękę, organizują się przeciwko Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu (CPK), a w drugiej rząd udaje, że nic takiego nie ma miejsca i kontynuuje przygotowania do budowy tego mega lotniska jakby nic się szczególnego nie działo. Na tej zasadzie do Sejmu trafił projekt ustawy, która ma całe to przedsięwzięcie ułatwić, a inwestycję dodatkowo mają wspomóc fundusze unijne.

08.07.2022
11:42
CPK-protesty-rzad
REKLAMA

Dołącz do Amazon Prime z tego linku, skorzystaj z promocji (30 dni za darmo) i kupuj taniej podczas pierwszego Amazon Prime Day w Polsce.

REKLAMA

Opór mieszkańców przeciwko CPK jest coraz większy. W social mediach organizowane są specjalne grupy, gdzie też publikowane są informacje o kolejnych protestach. I trudno się dziwić. Wszak sprawa dotyczy likwidacji w sumie 750 gospodarstw, 1200 nieruchomości i blisko 300 firm. Do tego dochodzi jeszcze konieczność wysiedlenie ok. 8 tys. ludzi i zabetonowania prawie 8 tys. ha najlepszych w kraju gruntów. I chociaż przez miesiące buntem wobec CPK mało kto się interesował, to siła protestów i kalendarz wyborczy powoli nakazują partiom zmianę stanowiska. Zwłaszcza, że pozasejmowa Agro Unia zorganizowała w Warszawie już pierwszą manifestację w tej sprawie. W ten sposób klub poselski Koalicja Polska-PSL teraz opowiada się za odrzuceniem ustawy, która ma budowę mega lotniska przyspieszyć. Bo to zrujnuje życie mieszkańcom trzech gmin: Baranowa, Teresina i Wiskitek.

Przez pięć lat żyją w niepewności, nie wiedzą, co ich czeka, czy mają zasiewać pola, co będzie z ich gospodarstwami, gdzie zostaną przesiedleni i ile będzie kosztowała ich ziemia, jeżeli zostaną zastosowane przepisy dotyczące wywłaszczenia - twierdzi posłanka Bożena Żelazowska.

Rząd przekonuje, że CPK będzie dobry dla ludzi i przyrody

Trudno przypuszczać, żeby stanowisko klubu KP-PSL cokolwiek zmieniło i tym samym rząd nagle zmienił zdanie na temat tej inwestycji. Jest raczej odwrotnie. Władza udaje, że mega lotnisko wcale nie wzbudza takich emocji i tym samym można dalej kontynuować przygotowania do tego przedsięwzięcia. Przecież mieszkańcy mają otrzymać odpowiednie odszkodowania, na czym będzie można jeszcze zarobić.

Z jednej strony wysokość odszkodowania oderwana jest w niektórych przypadkach od wartości rynkowej nieruchomości, natomiast z drugiej strony nie podlega jakiejkolwiek rekompensacie - przekonuje Marian Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Bo, jak wynika ze słów reprezentantów rządu, spółka CPK to ideał. Chce współpracować z gminami i zakłada wypełnienie klimatycznych reguł UE z neutralnością klimatyczną do 2050 r. na czele. Do tego CPK nie wpłynie negatywnie ani na Kampinoski Park Narodowy, ani na Bolimowski Park Krajobrazowy, ani na Wydmy Międzyborowskie, nie zagraża też w żadnej mierze ostoi dzikich ptaków w Kolonii Jaktorowskiej i w Kraśniczej Woli.

Unijne fundusze pomogą wybudować to mega lotnisko?

Wiadomo, że rządowy projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego (druk nr 2400) będzie procedowany w Sejmie na najbliższym posiedzeniu, które zaplanowano od 20 do 22 lipca, a potem jeszcze 5 sierpnia. 

Projekt opiera się na założeniu, że zintegrowane działania zmierzające do budowy nowego systemu transportu dla Rzeczypospolitej Polskiej, opartego na zlokalizowanym w centralnej Polsce globalnym węźle lotniczo-kolejowo-drogowym, stanowić będą jeden z głównych sposobów wychodzenia z recesji - czytamy w liczącym 123 strony uzasadnieniu proponowanych regulacji

Nie ma słowa ani o niepokojach ani o protestach, jakie wywołuje ta inwestycja. O tym, że rząd żadną krytyką się nie przejmuje, tyko robi swoje - świadczy także ogłoszenie przez spółkę CPK planów związanych z ponownym wnioskowaniem o dofinansowanie w ramach instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF). Polsce z tego tytułu przypada w sumie 23 proc. alokacji, czyli 1,26 mld euro. Wcześniej, już raz wniosek CPK odrzucono, ale teraz ma się to nie powtórzyć. 

Drobiazgowa ocena projektów daje nam obraz tego, na co zwrócić uwagę i jak potwierdzić dojrzałość przedsięwzięć inwestycyjnych, o których dofinansowanie po aktualizacji harmonogramów będziemy wnioskowali w najbliższym naborze - przekonuje rzecznik prasowy CPK Konrad Majszyk, cytowany przez rynek-lotniczy.pl.

REKLAMA

Publikacja zawiera linki afiliacyjne Grupy Spider’s Web.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA