Coca-Cola w Polsce ma już 50 lat. Marka chce być ekologiczna i wprowadza masę różnych nowości

Coca-Cola działa w Polsce już pół wieku. 50 lat temu w Browarach Warszawskich ruszyła produkcja Coca-Cola. Marka obchodzi jubileusz i podsumowuje efekty swojej działalności w Polsce.

5760 butelek w godzinę – taką sprzedaż Coca-Cola zanotowała 50 lat temu, gdy w Browarach Warszawskich ruszyła produkcja tego kultowego napoju.

Dziś produkty marki dostępne są w niemal każdym sklepie czy restauracji w Polsce, a globalnie każdego dnia sięga po nie około 1,9 mld osób. Przy okazji 50-lecia Coca-Cola, marka podsumowała swoją historię na polskim rynku i podzieliła się najnowszymi danymi dotyczącymi jej wpływu społeczno-ekonomicznego. 

Bizblog.pl poleca

Od 19 lipca 1972 roku, kiedy zakapslowano pierwszą butelkę Coca-Cola w Browarach Warszawskich (wtedy były to Warszawskie Zakłady Piwowarskie), zmieniło się wiele.

W pierwszym polskim biurze Coca-Cola w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, pracowało zaledwie 15 osób. Dziś, system firm składający się z Coca-Cola Poland Services i Coca-Cola Hellenic Bottling Company, zatrudnia blisko 1800 pracowników.

Efekt Coca-Coli w polskiej gospodarce

Każdy etat w spółkach tej kultowej marki stwarza ponad 5 stanowisk w pokrewnych sektorach, co dziś daje razem niemal 10 tys. miejsc pracy.

Większość produktów sprzedawanych w kraju produkowana jest w Radzyminie, Staniątkach i Tyliczu – zakładach Coca-Cola HBC, które działają w Polsce już od 30 lat. Ich powstanie w latach 90. to początek bezpośredniej działalności inwestycyjnej systemu Coca-Cola na terenie Polski, która trwa nieprzerwanie do dziś. 

Zgodnie z zaprezentowanymi właśnie wynikami „Raportu wpływu społeczno-ekonomicznego 2021”, wkład spółek w rozwój polskiej gospodarki to ok. 3,6 mld złotych rocznie. Każda wypracowana przez firmy złotówka, generuje 3,83 zł dochodu w krajowej gospodarce. 

Istotnym elementem wpływu systemu firm Coca-Cola na lokalny rynek stało się także zaangażowanie społeczne oraz szczególnie w ostatnim dwudziestoleciu – zrównoważony rozwój. 

Coca-Cola koncentruje się na programach aktywizacji zawodowej

Marka przez ostatnie dekady wspierała szereg ważnych inicjatyw na rzecz lokalnej społeczności, takich jak największy turniej piłkarski dla młodzieży Coca-Cola Cup czy Olimpiady Specjalne w Polsce. 

Od lat jest także sponsorem rozgrywek narodowego sportu Polaków – piłki nożnej. Coca-Cola to także aktywny uczestnik i twórca projektów kulturalnych. Przez dekady dała się poznać jako partner najpopularniejszych festiwali muzycznych takich jak Woodstock oraz sponsor tytularny Coke Live Music Festival.

W ostatnich latach system Coca-Cola koncentruje się na programach aktywizacji zawodowej, z których do tej pory skorzystało aż 400 tys. młodych osób wchodzących na rynek pracy.

Na pomoc uchodźcom z Ukrainy przeznaczono do tej pory tylko w Polsce ponad 5 mln złotych, przeznaczonych głównie na stworzenie przez Polski Czerwony Krzyż czterech punktów recepcyjnych dla uchodźców.

Coca-Cola na drodze do neutralności klimatycznej 

Coca-Cola zobowiązała się zostać firmą neutralną emisyjnie do 2040 roku w całym łańcuchu wartości. Zgodnie z właśnie opublikowanym Raportem Zrównoważonego Rozwoju, w ostatniej dekadzie zredukowała w Polsce emisję dwutlenku węgla o 44 proc.

100 proc. energii elektrycznej, którą Coca-Cola HBC kupuje do swoich zakładów produkcyjnych pochodzi w 100 proc. z odnawialnych źródeł.

Produkując napoje, firma szanuje i oszczędza każdą kroplę wody. Zakłady Coca-Cola HBC otrzymały ceniony na całym świecie certyfikat Alliance for Water Stewardship (AWS) na poziomie złotym, a zakład w Tyliczu, jako jedyny w Polsce, zyskał najwyższą, platynową ocenę.

Zgodnie z programem “Świat bez Odpadów”, system Coca-Cola chce do 2030 roku zamknąć obieg opakowań, zbierając i poddając recyklingowi tyle opakowań, ile wprowadza na rynek.

W Polsce już dziś 100 proc. z nich nadaje się do recyklingu. Firmy systemu Coca-Cola są też aktywnym uczestnikiem dialogu na rzecz utworzenia w Polsce systemu kaucyjnego, który jest najbardziej efektywnym sposobem zbiórki opakowań jednorazowych (90 proc. i więcej), które poddane recyklingowi mogą być ponownie wykorzystane do produkcji opakowań. Coca-Cola współtworzyła takie systemy na wielu rynkach.

Podróż do przeszłości

Z okazji 50-tej rocznicy obecności Coca-Cola w Polsce, marka przygotowała szereg niestandardowych atrakcji.

W Browarach Warszawskich uruchomiono właśnie wyjątkową wystawę, dzięki której każdy może poczuć ducha minionych dekad i jeszcze lepiej poznać historię tego kultowego napoju w Polsce.

Na terenie kompleksu przygotowano także artystyczne kalendarium, którego kluczowe momenty zostały zilustrowane na słynnych schodach.